Jeg tok en Dnatest hos 23andMe og testresultatene har jeg hatt en stund nå.
Jeg har sjekket slektskalkulatoren for 23and Me og får endel treff der. Beklageligvis er det lite respons å få når en tar kontakt med treffpersoner, eller treffpersoner har foretatt lite tradisjonell slektsgransking. Og da er man jo egentlig ikke kommet noe nærmere hverandre.
Det jeg mener med tråden er at vi som har tatt en test hos 23andMe kanskje kan møtes her i denne tråden - er dette en god idé?
Selv er jeg i haplogruppene: Maternal Haplogroup: H6a1 og Paternal Haplogroup: I2b1
....................................
Paternal Haplogroup I2b1: går til 5.tippoldefar Christopher Amundsen f. 1689 på Sandøy på Hvaler i Østfold, med far "Amund Sandø".
Maternal Haplogroup H6a1: går til 5. tippoldemor Kirstina Pedersdatter som døde 28. juni 1816 på Stangeland Avaldsnes/Rogaland.
.....................................
Men siden jeg har tatt en autosomal test vil andre personer være like interessante.
Registeringstråd for 23andMe-Dnatest
Moderator: MOD_DNA
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Re: Registeringstråd for 23andMe-Dnatest
Hovedproblemet med 23andMe er at de aller fleste synes å være totalt uinteresserte i slektsforskning - slik at mange av dem man har treff med avviser kontakt.
Jeg mottok nettopp denne emailen som respons på en henvendelse:
Jeg har fått mange slike. Hovedproblemet er at de man har sendt henvendelser til får tilgang til profilen din med navn og data om opphav - mens de selv er totalt anonyme. Jeg har vel kun opplevd to henvendelser til meg selv (som jeg selvfølgelig har akseptert).
Jeg har derfor sluttet å ta kontakt med mine treff der inne, det er altfor frustrerende.
Dersom noen som har testet antar at vi kan ha felles slekt, så er det bare å ta kontakt med meg for å sammenligne data.
Jeg mottok nettopp denne emailen som respons på en henvendelse:
Your Relative Finder Introduction was declined
...
From:
23andMe Notifications <[email protected]>
...
Add to Contacts
To: Anne Berge <email>
Dear Anne Berge,
The Relative Finder introduction you sent to your predicted 5th Cousin on May 25, 2010 was declined. Unfortunately, not all 23andMe members may want to find new relatives, but new members are joining every day.
Jeg har fått mange slike. Hovedproblemet er at de man har sendt henvendelser til får tilgang til profilen din med navn og data om opphav - mens de selv er totalt anonyme. Jeg har vel kun opplevd to henvendelser til meg selv (som jeg selvfølgelig har akseptert).
Jeg har derfor sluttet å ta kontakt med mine treff der inne, det er altfor frustrerende.

Dersom noen som har testet antar at vi kan ha felles slekt, så er det bare å ta kontakt med meg for å sammenligne data.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei,
Jeg har veldig god erfaring når det gjelder respons fra de jeg har treff med i FamilyTreeDNA Family Finder. Der har jeg en svarprosent på over 90 %, så deltakerne der er interessert i slektsforskning.
mvh
Vidar
Jeg har veldig god erfaring når det gjelder respons fra de jeg har treff med i FamilyTreeDNA Family Finder. Der har jeg en svarprosent på over 90 %, så deltakerne der er interessert i slektsforskning.
mvh
Vidar
Sist redigert av Vidar Sigurd Øverlie den 23. oktober 2010 kl. 16.34, redigert 1 gang totalt.
- Anne M. Berge
- Sted: GAMLE FREDRIKSTAD
Samme her, Vidar - selv om jeg kjenner andre som har gode erfaringer med 23andMe og foretrekker det firmaet fremfor FamilyTreeDNA, så anbefaler jeg personlig FTDNA.
Og det minner meg på at jeg har en del henvendelser der å følge opp.

Og det minner meg på at jeg har en del henvendelser der å følge opp.

Selv sverger jeg til 23andme ettersom en får mye råmateriale for pengene. Har testet flere personer. Selv om det stemmer at det er lav respons rate på RF-invitasjoner, har de vel en god del flere brukere enn FTDNA. Dessuten kan en alltids velge tredjeparts løsninger som gedmatch. En annen side ved 23andme, som jeg betrakter som en fordel, er at en får innsikt i medisinske aspekter ved DNAet.
Haplo: I1 og T2b
Haplo: I1 og T2b
Jeg er fristet til å plukke opp en gammel tråd for å oppdatere og utdype litt:
Dette stemmer vel ikke helt lenger. Det er mulig å sende en forespørsel anonymt. Om det er den beste strategien når en skal legge seg litt i selen for å utforme forespørselen slik at mottageren blir motivert til å svare er en annen diskusjon.
Det er mulig at 23andMe burde gi mottager en mulighet til å begrunne et avslag. Noen ganger har den ene part bedre forutsetning for å tolke DNA-testen. Det som kan se ut som en lovende match med to eller flere segmenter for en person kan klart å tydelig være en match hvor de nevnte segmenter er nedarvet fra begge foreldre for en person som kan sammenholde matchen med flere DNA-analyser. (Dersom en eller begge foreldre er testet blir denne analysen enkel og treffsikker).
En match av denne typen kan tyde på at dere ikke har en, men to felles aner. Det kan selvsagt gjøre sannsynligheten for å finne i det minste en av disse større, men samtidig vil hver av disse anene ligge mye lenger ut i tid enn hva 23andMe foreslår. Sånn sett hadde det vært kjekt med en mulighet til å sende et avslag med en kommentar om at denne matchen slett ikke er så sikker som den ser ut som.
Uansett, dette endrer ikke på det faktum at mange tar testen til 23andMe uten å være interessert i genetisk slektsgranskning, men nysgjerrige nok til at de ikke velger bort funksjonen for matching av mulige slektninger. Det kan fremdeles være verd å prøve dersom du skriver en knakende god melding i et forsøk på å opprette kontakt, men sannsynligheten for at de svarer på standardteksten fra 23andMe er nok lav.
Anne skrev:Hovedproblemet er at de man har sendt henvendelser til får tilgang til profilen din med navn og data om opphav - mens de selv er totalt anonyme.
Dette stemmer vel ikke helt lenger. Det er mulig å sende en forespørsel anonymt. Om det er den beste strategien når en skal legge seg litt i selen for å utforme forespørselen slik at mottageren blir motivert til å svare er en annen diskusjon.
Det er mulig at 23andMe burde gi mottager en mulighet til å begrunne et avslag. Noen ganger har den ene part bedre forutsetning for å tolke DNA-testen. Det som kan se ut som en lovende match med to eller flere segmenter for en person kan klart å tydelig være en match hvor de nevnte segmenter er nedarvet fra begge foreldre for en person som kan sammenholde matchen med flere DNA-analyser. (Dersom en eller begge foreldre er testet blir denne analysen enkel og treffsikker).
En match av denne typen kan tyde på at dere ikke har en, men to felles aner. Det kan selvsagt gjøre sannsynligheten for å finne i det minste en av disse større, men samtidig vil hver av disse anene ligge mye lenger ut i tid enn hva 23andMe foreslår. Sånn sett hadde det vært kjekt med en mulighet til å sende et avslag med en kommentar om at denne matchen slett ikke er så sikker som den ser ut som.
Uansett, dette endrer ikke på det faktum at mange tar testen til 23andMe uten å være interessert i genetisk slektsgranskning, men nysgjerrige nok til at de ikke velger bort funksjonen for matching av mulige slektninger. Det kan fremdeles være verd å prøve dersom du skriver en knakende god melding i et forsøk på å opprette kontakt, men sannsynligheten for at de svarer på standardteksten fra 23andMe er nok lav.