Mulig å datere subclade Q1a3?

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj09913
Innlegg: 70
Registrert: 30. august 2009 kl. 1.03
Sted: TRONDHEIM

Mulig å datere subclade Q1a3?

Legg inn av gj09913 » 10. november 2010 kl. 0.04

Hei,

Etter å ha testet min fars direkte aner via National Genographic project og FTDNA har jeg fått rede på at min haplogruppes undergruppe/subclade klassifiseres som Q1a3/Q-M346. Haplogruppen for seg er da i utpreget grad sjelden for Vest-Europa og har opphavlig sitt utgangspunkt i det østlige Sibir. Mine genetiske treff i FTDNAs database er gjennomgående å finne i Skandinavia og Storbritannia. Se for øvrig Eupedias Y-DNA-frekvens for Europa: http://www.eupedia.com/europe/european_y-dna_haplogroups.shtml

En bekjent på nettet, med samme resultat, delte nylig et interessant DNA-sertifiktat fra firmaet EthnoAncestry. Professor Stephen Oppenheimer ved Oxford University hadde dette å si vedrørende resultatet:

You have the P36 'Q' marker. The Q haplogroup is extremely uncommon in Western Europe, being found rarely in northern Asia and commonly in Native Americans. P36 was not tested in the original British dataset, but Q is included in the genegroup PxR1, which was tested for. PxR1 with your haplotype is not found in the British dataset at all, but is found uncommonly in Trondheim (3/90), Bergen (1/128). Other PxR1/Q types are found in Trondheim (2/90) and Bergen (2/128), making an overall 3-5% frequency in northern Norway. One of these haplotypes in particular is found in Shetland (1) and Orkney (2). While, with these very small numbers, it is impossible to date the movement to Shetland/Orkney (see map of PxR1 frequency distribution), the information is nonetheless very specific and places your male ancestor most likely in northern Norway and ultimately from Asia.


Er det på noen måte mulig å finne ut av denne undergruppens alder? Haplogruppen for seg skal være 15-20 000 år gammel, men selve undergruppens alder hadde vært særlig interessant når det gjelder folkevandring til Norge m.m.

De som sitter med samme resultat oppmodes for øvrig til å registrere seg på Yahoo-gruppen Q1a3-AnthroDNA: http://ca.groups.yahoo.com/group/Q1a3-AnthroDNA/

Mvh
Ragnar Mikas Sandberg

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Mulig å datere subclade Q1a3?

Legg inn av Anne M. Berge » 16. november 2010 kl. 10.27

Haplogruppenes alder er vanskelig - men det fins teorier. Det ser ut til at Oppenheimer refererer til Dupuys resultater fra 2005.

Har du forsøkt kontakte prosjektadministratorene for Y-hg Q, Rebekah Canada? (Den andre group admin har ført "get lost" som navn og bør kanskje få beskjed om at det ikke er så greit ...) Kanskje de som jobber med haplogruppen har mer kunnskap her.

Du kjenner også sikker til DNA-forums diskusjonstråder for Y-hg Q. Som du ser er ikke aktiviteten så høy der, trolig fordi det som du påpeker er en sjelden haplogruppe.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj11670
Innlegg: 7
Registrert: 16. november 2010 kl. 14.50
Sted: Danmark

Re: Mulig å datere subclade Q1a3?

Legg inn av gj11670 » 16. november 2010 kl. 15.02

Du tilhører gruppen Q1a3.

En russisk kilde oplyser, at den fælles forfader for Q1a3 levede i årene 440 f. Kr. - 60 e. Kr.

Det er jo et mysterium, hvordan denne del af den asiatiske og amerikanske haplogruppe Q er havnet i Norge.

Mit forslag, som jeg tidligere har fortalt om på Skalman, lyder, at en stor flåde fra Middelhavet anløb Trondheimsfjorden ca. 325 f. Kr. Ombord på skibene var Marseille-grækeren Pytheas og sikkert også ”dværgen ” Dvalin og hans sønner, som introducerede både jern og runer i Trøndelag. Dvalin var ifølge mit forslag en ETRUSKER, der var flygtet fra romerne. Etruskerne var ankommet cirka 1200 f. Kr. til det nordlige Italien fra det østlige Middelhav, muligvis fra øen Lemnos, hvorfra der er dna-forbindelser østover til Tyrkiet, Libanon, Iran, Indien.

Den russiske videnskabsmand har en anden forklaring, der relaterer sig til Jylland.

”Red pins with dots belong to the branch of subclade Q1a3, with its common ancestor living 2200+/-250 years before present.

Why are these branches here? Somewhat mysteriously, these branches coincide both in their geographical distribution and in the time to the most recent common ancestors with a young Scandinavian branch of R1a. These facts together with some historical evidence led Igor Rozhanskii to conclude that the modern members of these branches from both R1a1 and Q haplogroups are the descendants of the infamous tribe of Cimbri, who after being defeated by the Roman Republic in the late 2nd century BC settled on the territory of modern Denmark. Read this fascinating story in article И. Рожанский. Загадка кимвров. Опыт историко-генеалогического расследования. Proceedings of the Russian Academy of DNA Genealogy (2010) v. 3, p.545 (in Russian)”.

Scandinavian Q
http://r1a.org/3.htm#16

gj09913
Innlegg: 70
Registrert: 30. august 2009 kl. 1.03
Sted: TRONDHEIM

Re: Mulig å datere subclade Q1a3?

Legg inn av gj09913 » 18. november 2010 kl. 9.03

J Yde skrev:Du tilhører gruppen Q1a3.

En russisk kilde oplyser, at den fælles forfader for Q1a3 levede i årene 440 f. Kr. - 60 e. Kr.

Det er jo et mysterium, hvordan denne del af den asiatiske og amerikanske haplogruppe Q er havnet i Norge.

Mit forslag, som jeg tidligere har fortalt om på Skalman, lyder, at en stor flåde fra Middelhavet anløb Trondheimsfjorden ca. 325 f. Kr. Ombord på skibene var Marseille-grækeren Pytheas og sikkert også ”dværgen ” Dvalin og hans sønner, som introducerede både jern og runer i Trøndelag. Dvalin var ifølge mit forslag en ETRUSKER, der var flygtet fra romerne. Etruskerne var ankommet cirka 1200 f. Kr. til det nordlige Italien fra det østlige Middelhav, muligvis fra øen Lemnos, hvorfra der er dna-forbindelser østover til Tyrkiet, Libanon, Iran, Indien.

Den russiske videnskabsmand har en anden forklaring, der relaterer sig til Jylland.

”Red pins with dots belong to the branch of subclade Q1a3, with its common ancestor living 2200+/-250 years before present.

Why are these branches here? Somewhat mysteriously, these branches coincide both in their geographical distribution and in the time to the most recent common ancestors with a young Scandinavian branch of R1a. These facts together with some historical evidence led Igor Rozhanskii to conclude that the modern members of these branches from both R1a1 and Q haplogroups are the descendants of the infamous tribe of Cimbri, who after being defeated by the Roman Republic in the late 2nd century BC settled on the territory of modern Denmark. Read this fascinating story in article И. Рожанский. Загадка кимвров. Опыт историко-генеалогического расследования. Proceedings of the Russian Academy of DNA Genealogy (2010) v. 3, p.545 (in Russian)”.

Scandinavian Q
http://r1a.org/3.htm#16


Takk for interessant svar. Etter å ha forhørt meg litt rundt omkring på internett, har jeg kunnet konkludere med at hg Q1a3 umulig kan være så ung som +/- 2000 år gammel. Dette i og med at hg Q1a3 er eldre enn den varianten man finner av hg Q i N- og Sør-Amerika, hg Q1a3a. Som kjent ble ikke Nord-Amerika befolket før minst 12000 år siden, om enn ikke før det. Se for øvrig http://www.isogg.org/tree/ISOGG_HapgrpQ.html.

Dette ugyldiggjør dog ikke din første idé. Om hg Q1a3 er eldre enn den indianske hg Q1a3a, må jo dette simpelthen bety at mine aner har hatt rikelig med tid til å spre seg utover Eurasia.

gj11670
Innlegg: 7
Registrert: 16. november 2010 kl. 14.50
Sted: Danmark

Re: Mulig å datere subclade Q1a3?

Legg inn av gj11670 » 18. november 2010 kl. 11.44

Hej igen, Sandberg.

Der er ikke tale om selve den gamle Q1a3, men om en ung gren af denne, som findes i Skandinavien samt i Storbritanien, hvortil den utvivlsomt er bragt af vikinger med hjælp fra Odin og Thor.

Der findes to grene på Q1a3-træet i Skandinavien. Den ene er beregnet til at være cirka 2150 år gammel og den anden cirka 2200 år gammel - med en usikkerhed på 250 år til hver side. Der har altså levet to mænd for cirka 2175 år siden, som er stamfædre til de skandinaviske Q1a3’ere. Disse to mænd har også en fælles forfader, og han levede for mindst 11000 år siden, og denne mand er samtidig forfader til de sibirisk-indianske Q-folk.

Haplogruppe Q mere udbredt i Norden end G, E1b og J2 tilsammen, og det overvældende flertal tilhører de to nævnte grene. Den geografiske fordeling i Skandinavien og Storbritannien er næsten identisk med fordelingen af den unge skandinaviske gren af haplogruppe R1a1.

Forfaderen til den skandinaviske Q boede for længe siden i Grækenland og før da i Syrien.
(Oversat fra russisk af mig ved hjælp af babelfish).

Det fortæller Igor Rozhansky og Anatole Klyosov her i 2010.

Anatole Klyosov, født 1946, har blandt andet været Professor, Head Carbohydrate Research Laboratory, USSR Academy of Sciences, Moscow, 1981-92 og Professor of Biochemistry, Harvard Medical School, Boston, 1990-1998.
http://aklyosov.home.comcast.net/~aklyosov/

gj11670
Innlegg: 7
Registrert: 16. november 2010 kl. 14.50
Sted: Danmark

Re: Mulig å datere subclade Q1a3?

Legg inn av gj11670 » 8. februar 2011 kl. 17.49

Haplogruppe Q1a3 i den skandinaviske udgave har to grene, der er henholdsvis 2150 og 2200 år gamle (cirka).

Det er bemærkelsesværdigt, at den unge skandinaviske gren af R1a1, har en udbredelse og en alder, der er næsten identisk med Q1a3. Den har formentlig en fortid i nærheden af det Kaspiske Hav.

”Haplogroup R1a1, Young Scandinavian branch: Deep-blue pins mark the parent branch, with the time span to the most recent common ancestor of 2225±250 years”.

http://maps.google.com/maps/ms?hl=en&ie ... urce=embed

Jeg tipper, at både Q1a3 og R1a1 er ankommet til Trondheimsfjorden i 325 f. Kr. med grækeren Pytheas som vidne.

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»