Y-DNA Haplogruppe distribusjon i Norge

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Y-DNA Haplogruppe distribusjon i Norge

Legg inn av dn25293 » 7. mars 2010 kl. 20.22

Den siste (den eneste?) "tekniske" DNA artikkel spesielt om Norge jeg vet om er Berit Myhre Dupuy et al «Geographical heterogeneity of Y-chromosomal lineages in Norway» fra 2005. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16337760 . I denne artikkelen undersøkte de 1766 norske menn for både SNP og STR mutasjoner og kom opp med distribusjonen av Y-kromosom haplogrupper og haplotyper for Norge. Men 2005 var tidlig i DNA testingteknologien og de testet bare for 5 SNP og 10 STR mutasjoner.

Når jeg sammenligner mine DNA testresultater på testfirmaet FamilyTreeDNAs database sier de at de har 1123 Y-kromosom testresultater fra Norge (det er ingen statistikk som sier hvor mange bor i Norge i dag eller hvor mange er etterkommere av emigranter) og jeg synes det ville ha vært interessant å bruke disse 1123 resultatene for å se om man fikk det samme resultat som Dupuy et al nå når det er vanlig å teste for mange fler mutasjoner.

Dessverre er det ikke, det jeg har funnet ennå, en lett måte å få tak i alle disse resultatene, men fra FTDNAs Norway project, Scandinavian project etc har jeg til nå samlet 136 av resultatene, jeg vil nok finne flere, men skal rapportere hva jeg har funnet til nå.

Jeg har ikke funnet en måte å sette en tabell inn i et innlegg så resultatene må bare skrives ut.

Dupuys resultater.
De fant at 4 haplogrupper representerte ca 98% av de 1766 menn:
BR(xDE, J, N3, P), dvs Hg I = 37,3%
R1a = 26,3%
P*(xR1), dvs Hg R1b = 31,3%
N3, dvs Hg N1c = 3,6%

Fra Eupedia http://www.eupedia.com/europe/european_ ... oups.shtml finner man den følgende distribusjonen for Norge:
Hg I = 37%
Hg R1a = 28%
Hg R1b = 28%
Hg N1c = 4%
Hg E = 1%
Hg Q1 = 0,5%

Fra de 136 norske Y-DNA testresultatene jeg har samlet har jeg:
Hg I = 36,0%
Hg R1a = 25,7%
Hg R1b = 25,7%
Hg N1c = 3,7%
Hg E = 1,5%
Hg Q1 = 2,9%

Det er interessant å se at selv med bare 136 resultater er prosentene veldig nære hva de langt større databasene har så de 136 må representere en god norsk gjennomsnitt.

Jeg vedlegger en Excel kopi av resultatene jeg har samlet og jeg håper alle dere som har tatt en Y-DNA test vil kontrollere om dere er på listen og hvis ikke, enten sende meg resultatene eller fortelle meg hvor jeg kan finne dem. Med tid håper jeg at vi kan ha nok norske resultater til også å tabulere de viktigste haplotypene i hver haplogruppe slik at vi kan bruke dem til å finne mulige aner.

PS. Dupuys artikkel har også en interessant diskusjon om hvor de forskjellige haplogruppene kom fra før de kom til Norge etter den siste istiden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Knut Helge Nebell
Innlegg: 226
Registrert: 26. august 2006 kl. 9.04
Sted: HØNEFOSS

Re: Y-DNA Haplogruppe distribusjon i Norge

Legg inn av Knut Helge Nebell » 8. mars 2010 kl. 11.12

Jeg er representert på tabellen som R1b1b2a1b

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»