Spørsmål om Geno 2.0 for R1a

Moderator: MOD_DNA

Svar
Brukeravatar
Heidi Sitara Fjeldvig
Innlegg: 179
Registrert: 4. mars 2007 kl. 10.08
Sted: OSLO
Kontakt:

Spørsmål om Geno 2.0 for R1a

Legg inn av Heidi Sitara Fjeldvig » 12. august 2013 kl. 15.16

Hei!
Jeg sendte inn en Geno 2.0 på min sønn, dessverre før jeg leste denne tråden. Han har tatt y-DNA67 tidligere. Han tilhører R-M417.

Hvilke SNP-er ble eventuelt testet i Geno testen, som ikke lå i y-DNA67-testen?
Hvordan kan jeg selv se hva som kom ut av den siste i forhold til det som var på den første?

Alle steder jeg har kikket har jeg kun sett referanse til testresultater på y-DNA67-testen.

I tillegg: når jeg går inn på valget "Y-DNA Haplotree & SNPs" på hans FTDNA, så står det
"Order Geno 2.0" chip?? Betyr det at Geno-resultatene ikke er blitt overført, eller er det bare at systemet ikke er smart nok til å forstår at han har tatt denne testen?

(Den er overført fra National Genographic)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Heidi Sitara

slekt.fjeldvig.no

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Spørsmål om Geno 2.0

Legg inn av Anne M. Berge » 12. august 2013 kl. 16.40

R1a-prosjektet har oversikt over hvilke SNPs som testes innenfor R1a.

Hvor nyttig Geno 2.0 er kommer altså an på hvilken undergruppe man tilhører, men generelt er den lite nyttig for R1a sammenlignet med R1b.

Praktiske problemer med overføring osv vet jeg ingenting om, men kanskje andre kan hjelpe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Spørsmål om Geno 2.0

Legg inn av Anne M. Berge » 12. august 2013 kl. 16.43

Heidi skrev:Hvilke SNP-er ble eventuelt testet i Geno testen, som ikke lå i y-DNA67-testen?


Ingen.

Y67 tester 67 STR-markører, og ingen SNPs i det hele tatt. For mange haplogruppers undergrupper kan man derimot anslå undergruppe og tilhørende SNP med ganske stor sannsynlighet, f eks L664 og L448 innen R1a.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Brukeravatar
Anne M. Berge
Innlegg: 483
Registrert: 22. juni 2009 kl. 16.25
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: Spørsmål om Geno 2.0

Legg inn av Anne M. Berge » 12. august 2013 kl. 16.48

Heidi skrev:når jeg går inn på valget "Y-DNA Haplotree & SNPs" på hans FTDNA, så står det
"Order Geno 2.0" chip?


Du finner alle testede og overførte SNPs som liste øverst på siden, ikke i figuren. :wink:
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»