46 markers treff - hvor mange generasjoner/år til felles ane

Moderator: MOD_DNA

Svar
dn25943
Innlegg: 196
Registrert: 12. januar 2011 kl. 23.50
Sted: Nordby

46 markers treff - hvor mange generasjoner/år til felles ane

Legg inn av dn25943 » 20. august 2012 kl. 9.09

Hei.

Jeg tok en Y-DNA test for ca tre år siden, og resultatene har vært administrert av GeneTree, nå gått til Acestry.com. Der har jeg fått 100% treff på 46 markers med en amerikaner med norsk bakgrunn, vi har opprettet kommunikasjon og synes dette er litt spennende. Kan det sies noe om hvor langt tilbake i tid en bør kunne finne felles forfar?

Min Y-DNA
Y-DNA Haplogroup: R-M207
Subgroup: R1b1b2a*-S128

Mvh
Morten

dn25293
Innlegg: 257
Registrert: 17. mai 2010 kl. 18.14
Sted: Sveits

Re: 46 markers treff - hvor mange generasjoner/år til felles

Legg inn av dn25293 » 20. august 2012 kl. 13.45

Hei Morten,

Hvis du går til websiden http://dna-project.clan-donald-usa.org/tmrca.htm og setter inn dine 46 treff får du svar at "teoretisk" har dere to en 90% mulighet for en felles ane 8 generasjoner tilbake, (dvs 16 transmission events) ca 200 år.

Dette høres jo spennende ut for deg.

Good luck - keep hunting.

dn25943
Innlegg: 196
Registrert: 12. januar 2011 kl. 23.50
Sted: Nordby

Re: 46 markers treff - hvor mange generasjoner/år til felles

Legg inn av dn25943 » 20. august 2012 kl. 13.51

Hei.

Takk skal du ha, det var i området av det jeg forventet. Min utfordring nå blir å finne ut hvem det kunnde være. Slik det ser ut når vi sammenligner forfedre, så må en av oss forske litt på nytt.. :)

Mvh
Morten

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: 46 markers treff - hvor mange generasjoner/år til felles

Legg inn av dn27099 » 21. august 2012 kl. 13.43

Svein skrev:Hvis du går til websiden http://dna-project.clan-donald-usa.org/tmrca.htm og setter inn dine 46 treff får du svar at "teoretisk" har dere to en 90% mulighet for en felles ane 8 generasjoner tilbake, (dvs 16 transmission events) ca 200 år.


Det resultatet mistenker jeg at er med mutasjonsrate 0,0033 som er standardverdien. (Dette er visstnok gjennomsnittsraten for 37 markører hos FTDNA.) Leser du innledningsteksten ser du at SMGF (som vel er det nærmeste vi kommer GeneTree) bruker mutasjonsrate 0,0021 og da må en opp i 12 generasjoner for få 90% sannsynlighet. Bruker en mutasjonsraten oppgitt for 67 markører hos FTDNA (0,0028) når en 90% på 9 generasjoner.

Uansett så er det et lovende utgangspunkt.

Om du ikke har forsøkt kan du også prøve å legge inn STR-verdiene dine i Ysearch og se om du finner noen nære treff på den måten. Det er også mulig å overføre testresultatet ditt til FTDNA for en nokså rimelig pris, og for en håndfull dollar kan du supplere med testing av de 4 STR-markørene FTDNA tester for sine kunder med 37 markører som GeneTree ikke testet. Dersom din match på ancestry kan gjøre det samme kan dere sammenligne 50 STR-markører og eventuelt teste SNP-markører om dere ønsker. (For ikke å glemme at du kan bli med i Norgesprosjektet.)

Morten skrev:Min utfordring nå blir å finne ut hvem det kunnde være. Slik det ser ut når vi sammenligner forfedre, så må en av oss forske litt på nytt.


Når det er snakk om Y-DNA så er det bare å følge farslinjen bakover. Utfordringen kommer dersom en av dere møter veggen før dere møter hverandre. Da må den andre utvide sin granskning til forfedrenes brødre, og følge linjene som brødrenes sønner skaper. Og det er selvsagt mulig at papirsporet ikke fanger opp en NPE ett eller annet sted.

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»