YDNA-test, hvordan skal jeg gå frem?

Moderator: MOD_DNA

Svar
gj20746
Sted: eidsvågneset

YDNA-test, hvordan skal jeg gå frem?

Legg inn av gj20746 » 22. februar 2014 kl. 17.14

Hei, jeg har funnet en slektning (på mannsiden) som er villig til å teste seg for å bidra til en mulig avklaring av slektskap til en kar som er født på slutten av 1700. Testeren er født omkring 1930, så dette blir mot hans tip-olderfar. Han har kun slektskap via mannsiden.

Dette er et ukjent område for meg så gode råd fra proffe hadde vært supert.

Hvor skal jeg bestille testen og programmet, her er mye å velge i...Og hva slags test skal jeg velge...
Jeg har liggende en slektside på My heritage, men kan ikke se at de tilbyr YDNA-testen, men andre tester. Jeg er selvfølgelig opptatt av at testen kommer inn i et stort program for å gi økt mulighet for treff. Karen det skal testes mot var dansk.

Jeg har lest litt både her og der, men synes ikke det er enkelt å få oversikten.

Jeg blir svært takknemlig for gode råd !

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Re: YDNA-test, hvordan skal jeg gå frem?

Legg inn av Anne M. Berge » 22. februar 2014 kl. 17.43

Vi anbefaler først og fremst at du tester via Norgesprosjektet DNA.

Vi har nettside med en god del informasjon, og en Y37 test er normalt minimum for å bruke den i slektsforskningen, Y67 enda bedre. De forskjellige testene er ofte på salg, og det kan være en god del å spare på å vente med bestilling til prisen er satt ned.

Du skriver at det skal testes mot en annen person: Er dette en som allerede har testet, eller som skal testes samtidig for å se om linjen stemmer?

Dere trenger i så fall minimum to Y37-tester.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

gj20746
Sted: eidsvågneset

Legg inn av gj20746 » 22. februar 2014 kl. 18.43

Takk for svar, da er jeg et stykke på vei, Y37 test er riktig å bruke og Norgesprosjektet. Det er en i etterslekten som skal teste seg i forhold til håp om treff og bekreftelse på stamfar fra slutten på 1700. Forstår jeg deg rett, bør jeg prøve å få tatt enda en test av annen person i mannslinjen? Hvis jeg ikke skulle få dette til, blir resultatet usikkert?

Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Legg inn av Anne M. Berge » 6. mars 2014 kl. 0.16

Første steg er å teste den mannlige direkte etterkommer du har i linjen.

Dersom det allerede finnes etterkommere som er testet, innen kjent genealogisk fortid eller lenger bak, så vil du få treff med dem fra denne testen.

Om du ønsker verifisere linjen bør du forsøke spore opp flere mannlige etterkommere i samme agnatiske linje (bare mannsledd fra samme stamfar) og så få en av dem til å teste som kontroll.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

Svar

Gå tilbake til «Y-DNA - direkte farslinjer»