Skannede kirkebøker.

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Brukeravatar
Terje Syversen
Innlegg: 47
Registrert: 23. januar 2008 kl. 19.51
Sted: NES PÅ HEDMARKEN

Skannede kirkebøker.

Legg inn av Terje Syversen » 2. juli 2011 kl. 9.28

De skannede kirkebøkene er et kjempeverktøy for alle oss som holder på med slektgransking. Jeg synes at zoom mulighetene på disse sidene er for dårlige og sene å bruke. Med dagens teknologi så burde det være mulig å forbedre dette. De av dere som kjenner til Picasa har sikkert sett hvor bra dette kan gjøres og allikevel beholde en viss kvalitet på forstørrelsen. Nå vet ikke jeg hvordan de skannede siden er lagret, men vil tro at det er i et eller annet kjent bildeformat. Dette er sikkert et kostnadsspørsmål også, men burde ikke vi i DIS prøve å påvirke for å forbedre visningen av de skannede sidene.

Som en test tok jeg en printscreen av en kirkebokside på 60% og lagret det som jpg. Åpnet det i Picasa og kunne fint forstørre til 400% og lese det som var skrevet. Kan zoome med mushjulet og dra og flytte på bildet.

Hva mener dere andre?

Mvh, Terje

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Skannede kirkebøker.

Legg inn av Else Berit Rustad » 2. juli 2011 kl. 10.34

Alle de scannede sidene er jo direkte tilgjengelige i pdf-format. Ved å åpne dem i dette formatet, gir det skarpere bilder, og mulighet til å tilpasse størrelsen uten at kvaliteten blir forringet (ikke ubegrenset, selvfølgelig). Helt problemfritt etter min oppfatning.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Terje Syversen
Innlegg: 47
Registrert: 23. januar 2008 kl. 19.51
Sted: NES PÅ HEDMARKEN

Re: Skannede kirkebøker.

Legg inn av Terje Syversen » 2. juli 2011 kl. 12.21

Jeg er klar over dette med pdf og det fungerer greit når du skal ha en side. Lite hensiktsmessig hvis en skal bla. gjennom 30 år med døpte i et stort prestegjeld.

Mvh, Terje

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Skannede kirkebøker.

Legg inn av Else Berit Rustad » 2. juli 2011 kl. 12.26

Det siste kan jeg være enig med deg i 8)

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Skannede kirkebøker.

Legg inn av dn01013 » 2. juli 2011 kl. 13.08

Har en følelse av at da må man lage en dedisert browser hvor browser er innebygget i programmet, tilsvarende som gjøres i GEDtreff ang. distrefftjenesten hor man med et høyre musetasttrykk kan velge å søke en bestemt person i Distreff-basen evt. disbyt etc. Eller søke stedet på Google.

dn21805
Innlegg: 44
Registrert: 26. oktober 2007 kl. 9.42
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Skannede kirkebøker.

Legg inn av dn21805 » 5. september 2011 kl. 14.16

I programmet som kan lastes ned fra http://slektbase.com/ er det mulig å forstørre kirkeboksidene og også vise de som negativ (kan i enkelte tilfeller være lettere å lese)

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»