Scanning av negativer

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Arnstein Bugge

Scanning av negativer

Legg inn av Arnstein Bugge » 1. mars 2024 kl. 16.35

Hei, jeg holder på med å scanne mine negativer og dias, og bruker en CanonScan 9000F Mark-II med godt resultat.
Men jeg har også ca 20 ruller med APS Advantix 240 film. Er det noen som har utstyr/erfaring med å scanne disse filmene?
Prøvde å ta filmen ut av APS beholderen, men softwaren ville ikke gjennkjenne filmen som en negativ (og heller ikke størrelsen på det enkelte bilde).
Jeg har også en Nikon CoolScan V LS50, men mangler innsatsen som gjør at man kan scanne filmstriper eller APS film....
Holder til i Vestfold....

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Scanning av negativer

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 2. mars 2024 kl. 17.05

Ser i Tønsbergs Blad i dag, et par firma som kan kopiere filmer mm. inn på USB-pinne.
Vet ikke om dette kan hjelpe med det du spør om.

Ulf S

Arnstein Bugge

Legg inn av Arnstein Bugge » 4. mars 2024 kl. 21.52

Takk for svar. Skal kikke på det :D

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Legg inn av Vidar Moen » 6. mars 2024 kl. 21.40

Jeg kan ikke noe om APS film, men tror kanskje at et firma er beste løsning. Ser at videoverkstedet.no tilbyr skanning av APS. Det finnes et adapter for Coolscan V, men jeg vet ikke hvor lett den er å få tak i, se  IA-20(s)nikonusa.com.

Mulig APS kan avfotograferes ettersom du får tatt filmen ut av kassetten, men da bør du ha digitalkamera, lysbord og et adapter som holder filmen flat.

Når det gjelder skanning av 35mm dias og negativer, har du jo en helt fantastisk skanner i Nikon CoolScan V LS50. Jeg har samme Nikon-skanner selv og i tillegg også en CanoScan 9000F Mark II. Kvaliteten fra Nikon-skanneren er veldig mye bedre, så jeg anbefaler at du heller bruker denne. CanoScan 9000F Mark II har en reell oppløsning på 1700 ppi, så lysbilder/negativer kan skannes på 2400 ppi for optimal oppløsning. Nikon CoolScan V LS50 har reell oppløsning på 3900 ppi i tillegg til alt annet som gir høy bildekvalitet. Jeg bruker CanoScan 9000F Mark II kun til skanning av papir(bilder) med VueScan og der er den veldig fin.

Jeg vet ikke hva du har av adaptere til Coolscan, men til dias finnes MA-21, til negativer har man SA-21 og det finnes også en FH-3 for filmstripe (1-6 bilder) som brukes i dias-adapteret og holder filmen flatere. Med adapterne MA-21 og FH-3 har du egentlig alt du trenger. Kjøpte min FH-3 fra scandig.de for mange år siden. Der ha de også grundige tester av begge skannerne.

Min Coolscan V fungerer helt uproblematisk på Windows 11 med både VueScan Pro og NikonScan 4.0.3 (siste versjon). Trikset er å installere VueScan først slik at driver kommer på plass. Deretter finner NikonScan skanneren med en gang etter installasjon.

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»