Interaktive kart

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Interaktive kart

Legg inn av Knut Erling Harg » 18. februar 2013 kl. 9.37

Jeg har planer om å lage et geografisk slektskart, der det trekkes linjer fra probands fødested til foreldrenes fødesteder, og så videre bakover. Minimumsløsningen er et godt egnet skalerbart ("zoom-bart") norgeskart, der jeg manuelt legger inn markeringer og linjer. Det ideelle er et automatisk kart, generert ut fra en gedcomfil, der valg av proband og antall generasjoner definerer kartet. Det hadde også vært fint om kartet var interaktivt, slik at data om personen og stedet kom frem ved å klikke på fødestedsmarkeringen. Er det noen som vet om kartverktøy som dekker noe av dette?

dn27404
Sted: MILAND
Kontakt:

Re: Interaktive kart

Legg inn av dn27404 » 18. februar 2013 kl. 10.28

Gramps gjør en del av det du ber om. Geografi-modulen kan brukes sammen med et filter - for eksempel alle forfedre av proband og deretter vises de på kartet med en liten nål. Det hele er zoombart på samme måte som google-maps. Men å "trekke linjer" gjør den ikke - og jeg vet ikke helt hvordan du hadde tenkt at dette skulle gjøres.

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 18. februar 2013 kl. 12.17

Jeg vet ikke om Progenys kartprogram fyller alle kravene dine, men det kunne i det minste være verdt å se nærmere på:

http://progenygenealogy.com/products/family-maps.aspx
mvh
Kåre

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 18. februar 2013 kl. 15.24

Du sier ikke noe om dette er for lokal bruk, eller på web-sider?

På web-sider vil jeg tro at TNG vil kunne gjøre dette, evnt med noen modifikasjoner (som kanskje allerede er laget?)
Kanskje denne? http://tng.lythgoes.net/wiki/index.php? ... cestor_map

TNG bruker Google Maps, og kan skreddersyes på mange måter.
http://slekt.bknilssen.no - Mest Smedsland/Sveindal/Åseral/Eiken, indre V-Agder og Bergen/Hordaland

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 18. februar 2013 kl. 22.44

Flere gode tips her. I første omgang var det kart til "intern bruk" jeg hadde tenkt meg, men hvis jeg senere lager internett-side, var TNG og deres kartmodul interessant.
Både Gramps og Family Maps fra Progeny var ukjente for meg, så jeg takker for svært nyttige ideer. Jeg skal gå litt nøyere inn på begge og se hva som gir best løsning.
Og er det noen som har enda flere ideer, hører jeg gjerne fra dere også.
Takk for hjelpen!

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 18. februar 2013 kl. 23.58

Problemet ein fort kan støte på med slike løsninger som er nemnt er at det er ikkje veldig gode kart fritt tilgjengeleg for Norge...

For kart i Norge vil eg anbefale http://norgeskart.no - sjølv om desse ikkje har riktig den funksjonaliteten du er ute etter kan du t.d. lagre adresse (URL) eit kartutsnitt og legge direkte link på det viset...

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. februar 2013 kl. 1.10

Hvis du hadde tenkt å lage en løsning selv så kan du bruke gratis norgeskart fra kartverket:
http://www.kartverket.no/Kart/Kartverks ... tjenester/
Krever programmering..
Dette er av de beste kartene tilgjengelig for Norge, men ikke så lette å bruke..
http://slekt.bknilssen.no - Mest Smedsland/Sveindal/Åseral/Eiken, indre V-Agder og Bergen/Hordaland

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 19. februar 2013 kl. 20.40

Også Disgen 8.2d har kartstøtte som kan brukes på flere vis.

Innebygget er kart for Sverige, men det går også an å legge inn kart for Norge.

Videre kan kartkoodinater eksporteres til Google Earth.

Dessverre har jeg selv fått litt for lite tid til å vedlikeholde kunnskapene.

Men i den grad man har svensk slekt er dette enkelt å jobbe med, men har hatt litt problem med norske kart når man ikke har støtte i Norge for kartkoordinatsystemet som ligger i bunn for detaljkart, nemlig SWEREF og RT90.

For Google Earth brukes long/lat.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 19. februar 2013 kl. 21.04

Jeg tror det er flere av de vanlige programmene som viser kart, ofte Googles så som TNG og Legacy. Men, de viser bare hendelser for valgt familie/person. Jeg tolket spørsmålet slik att det var ønske om å få flere familier, kanskje hele slektslinjer på ett kart. Det skulle vært interessant å se hvordan enkeltpersonene gjennom flere generasjoner flyttet rundt i land og rike.
Vennlig hilsen
Niels

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. februar 2013 kl. 21.27

Men, de viser bare hendelser for valgt familie/person. Jeg tolket spørsmålet slik att det var ønske om å få flere familier, kanskje hele slektslinjer på ett kart.

Det var slik jeg forsto det også. Det fiffige med TNG er at med litt kunnskaper om PHP og Javascript så kan man lage sine egne utvidelser av programmet, og få det akkurat som man vil. Den MOD'en jeg linket til tidligere viser, etter det jeg forsto i farta, fødestedene for proband + aner på samme kartet, akkurat som OP ønsket. Og med litt triksing av koden burde det gå å få tegnet linjer også? Google Maps har et veldokumentert API.

Forøvrig bruker Legacy Bing, som ikke er så bra som Google - i Norge ihvertfall.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 19. februar 2013 kl. 21.46

Kanskje noe slikt?
Vedlegg
Vandring av aner og etterkommere til Anne Andersdtr, gift med Jens Nielsen Thisted, første organist i Tårnby kirke og skoleholder i Kastrup
Vandring av aner og etterkommere til Anne Andersdtr, gift med Jens Nielsen Thisted, første organist i Tårnby kirke og skoleholder i Kastrup
Lokal beskrivelse av flyttemønster
Lokal beskrivelse av flyttemønster

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 19. februar 2013 kl. 21.59

Direkte fra DisGen?

Med Google vil jeg tro du får kjøreruter, komplett med bensinforbruk ;)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. februar 2013 kl. 0.52

Bjørn skrev:Direkte fra DisGen?

Med Google vil jeg tro du får kjøreruter, komplett med bensinforbruk ;)

Ikke så dumt. Men om det viste veien til min oldefar, tror jeg heller jeg ville satse på en spiritist :lol: :lol:

Med spøkefull hilsen fra Paul

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 27. februar 2013 kl. 19.16

Alf Christophersens eksempler er i nærheten av det jeg ser etter, forutsatt at de kan genereres automatisk på samme måte som en anerapport el.l. Kartprogrammet (via Google Maps eller andre karttjenester) må da slå opp alle stedsnavn i den aktuelle delen av databasen og gi melding om navn den ikke kjenner igjen. Disse kunne plasseres manuelt med et klikk på kartet. Genealogica Grafica ser ut til å ha noe som ligner dette, men jeg har ikke forsøkt det ennå.

Hvis vi i tillegg til stedsmerkene kunne få opp streker fra barns fødested til foreldrenes, kunne det bli et ganske morsomt geografisk slektstre. Men strekene kan jo evt. tegnes inn manuelt.

Jeg har brukt norgeskart.no en god del for å finne plassering av stedsnavn, kommune osv. Det ville være en god støtte når andre kilder (som Google) strever med å finne igjen navnene i databasen - for det gjør de!

Takk for mange gode innspill! Her var det mye å ta tak i.

dn10925
Sted: OSLO

Legg inn av dn10925 » 27. februar 2013 kl. 20.55

webtrees har dei funksjonane du etterspør, eksempel her

Med litt datakunnskap og Google Maps API kan du lage eigne kart til "lokalt bruk".

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 28. februar 2013 kl. 16.05

Det så imponerende ut, Hogne! Var det mye arbeid å komme fra registreringene av stedsnavn i gedcom-filen til en liste som Google Maps/webtrees kunne gjenkjenne? Jeg vil jo gjerne at de fleste vanlige steder som "Bergen" og "Svolvær" skal hoppe rett på plass, mens jeg regner med at jeg selv må plassere nålen riktig på "Fagernes i Ofoten" eller "Indre Leivset".

dn24975

Legg inn av dn24975 » 28. februar 2013 kl. 18.44

HuMo-gen (også en nett/Google API-basert løsning) har interaktiv kartfunksjonalitet med forskjellige visningsalternativer, dog ikke forflytningsruter som i WebTrees enda.

Eksempel på min side:
http://xn--vrnesplass-d6a.no/maps.php

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2013 kl. 17.47

Ovenfor viste slektsreise i Google earth
Vedlegg
Her er det hele vist i Google Earth :-)
Her er det hele vist i Google Earth :-)

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 2. mars 2013 kl. 19.24

Er det DisGen som lager disse filene selv, eller har du laget de basert på data fra programmet?
Kan man lage plugins/extensions til DisGen?

Har du i tilfelle en KML-fil også? Evnt KMZ?

I TNG er det innebygd en knapp som linker til Google Earth, men det er til enkelt-pins. Ingen streker eller noe.
Det er forøvrig også linking til Google StreetView direkte i kartet :)

Eksempel - en av mine tippoldefedre:
http://slekt.bknilssen.no/tng/getperson ... &tree=Tre1

Mrk at det er noe mangelfullt med nøyaktige geo-lokasjoner...

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2013 kl. 19.53

Disgen lager ferdige KML/KMZ-filer for meg. Ja.
Og det er mange muligheter for presentasjoner.

Spørs om jeg ikke skal få over produsenten bak karttjenesten over en gang for å presentere hvordan, enten på et Disgen-kurs for medlemmene (norske medlemmer i Föreningen DIS) eller få noen av dem i DIS-Väst til å vise dette på foredrag på SFD til høsten hos de arrangører som ønsker slik demo.
Vedlegg
Allerslekt.zip
KMZ-fil for presentasjonen tidligere
(37.45 kiB) Lastet ned 270 ganger

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 2. mars 2013 kl. 21.41

Takk skal du ha :)

Interessant å se, men ha man noen kontroll over hva som skal vises hvor?
Det var litt vanskelig å få oversikten?
I GE kommer det opp stjerner på steder. Når det er mange knyttet til ett sted spretter det opp en bukett med stjerner. Problem er at det ikke står noen navn der - kun Född - 1780 etc .
Har du muligheten til å vise navn i stedet, eller evnt både navn og dato for fødsel/død?

Ganske fiffig med navnene i Stedslista, hvor man kan klikke seg fra sted til sted for en person :)

Brukeravatar
3567
Sted: NØTTERØY
Kontakt:

Legg inn av 3567 » 2. mars 2013 kl. 22.56

Jeg har lenge "drømt" om kart som viser bevegelser og flyttemønstre. Men når jeg ser noen av de eksemplene som er vist, ser jeg at det altfor lett kan utarte til et salig kaos som mest av alt minner om et gammelt korrespondansekurs i selskapsdans. Jeg tror jeg skal nøye meg med slike versjoner som viser enkelt-pins og ikke fyller kartet med streker. Men bevares, det er nå bare min synsing ...
mvh
Kåre

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 2. mars 2013 kl. 23.06

Jeg har ikke hatt tid til å studere alle muligheter i detalj, men ser også at du kan eksportere til Google Maps,
2 dimensjonalt,
2-dimensjonalt med tidslinje,
3-dimensjonalt
3-dimensjonalt med tidslinje
Hvor mange typer og hvilke notiser som skal være med kan velges fritt

Og masse annet.
Tror du kan teste det meste (utenom selve bakgrunnskartet i Sverige med detaljinfo) også av kartfunksjon i testversjonen som er begrenset til 100 registreringer, f.eks. 70 personer og 30 ekteskap.

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 4. mars 2013 kl. 11.22

OK. Får kanskje ta en kikk på den?

Egentlig er jeg nok mest interessert i å lage noe for TNG, i php/Javascript, gjerne for bruk i Google Earth og Maps. Men uansett interessant å se hvordan det gjøres andre steder.

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 19. mars 2013 kl. 20.18

Jeg endte med å lage meg en webside, likevel, og lastet gedcomfilen min opp til webtrees. Det gikk smertefritt, men jeg har hatt endel arbeid med å søke opp og bekrefte plassering av de enkelte stedsnavnene. Nå er den jobben gjort, og den blir liggende selv om jeg laster opp en revidert gedcom senere. Jo mer systematisk man har vært med stedsnavn (eks. alltid "sted - fylke - Norge"), jo lettere går nok samspillet med Google maps. Men selv uten at jeg hadde så god disiplin, var jobben overkommelig.

Kartene kan tegnes som anekart for en fritt valgt person, og med eller uten streker mellom anene. Jeg synes det blir bra!

Takk til Hogne for tips om webtrees.net

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 20. mars 2013 kl. 17.29

En URL eller skjermdump hadde vært nyttig ?

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 20. mars 2013 kl. 17.57

Et par enkle eksempler på bruk av kommandoen Anekart i Webtrees er vist i vedlagte pdf-fil. Man kan altså velge proband og antall generasjoner, så dukker slike kart opp. De er zoombare til fritt valgt område. Det er dessverre ingen egen utskrifts- eller lagrings-funksjon, det må ordnes via de vanlige funksjonene i nettleser og/eller operativsystem (f.eks utklippsverktøyet i Windows 7, som jeg brukte her).

En "bug" har jeg merket meg: Dersom for få av de aktuelle anene har et gjenkjent stedsnavn (gjelder fødested), så blir kartfunksjonene stående å spinne uten å få tegnet noe kart. Jeg tror det f.eks gjelder hvis ikke begge foreldre har kjent fødested.

Og så burde layouten på et slektstre-kart i Norge vært et stående format, ikke et liggende, slik fasongen på landet vårt er. :wink:
Vedlegg
webtreesprint.pdf
(268.41 kiB) Lastet ned 259 ganger

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 20. mars 2013 kl. 21.39

Takk for titten :)
For å være helt ærlig så synes jeg det ser litt uoversiktlig ut, med mange store merker av samme farger? Og litt upraktisk med slikt panoramautsnitt av kartet, som du sier. Men med slekt i f.eks. bare Bergen og Oslo så burde det jo passe bra med utsnittet? ;)

Brukeravatar
59844
Sted: SOFIEMYR

Legg inn av 59844 » 20. mars 2013 kl. 22.20

Hei

Bjørn Kåre Nilsens eksempel fra TNG mener jeg gir en god oversikt. Klikk inn på linken hans så får man mye informasjon om hans slektning.

Steder for en person er knytter opp mot konkrete nummererte hendelser og samtidig har man kilder og eventuelt notater i samme bilde. En strek fra sted til sted finnes ikke, men en oversiktlig nummerering.

Jeg har mye slekt fra Lesja og ved hjelp av GPS koordinater har jeg kart detaljert ned på gårdsnivå, men fortsatt bare for en og en person om gangen. Det tar litt tid å jobbe med GPS koordinater, men det finnes meget gode kart til den jobben (Gule sider Kart er enkelt å jobbe med).

Etter en mnd på TNG er jeg frelst for løsningen.
mvh
Svein A

dn10925

Legg inn av dn10925 » 21. mars 2013 kl. 9.07

Og så burde layouten på et slektstre-kart i Norge vært et stående format, ikke et liggende, slik fasongen på landet vårt er.

Prøv å endre innstillingane for Google Map. Feks "Høyde" = 800

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»