Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker mm

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker mm

Legg inn av dn18596 » 6. februar 2013 kl. 17.49

Jeg har tror det kan forenkle mye om en kan få de lange lenkene fra kirkebøkene til noe som er kort og enkelt kan formidles eller dokumenteres. For å gi ett eksempel fra kirkeboka i Øksnes http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
konvertert til http://tinyurl.com/ae9a53o. Jeg legger det som lenker, original og kort. Begge går til samme side.

Man kan enkelt gjøre det med alle lenker, men man får stå ut med en del ventetid mens det vises reklame. Gå til siden tinyurl.com, klistre inn lenken som skall gøres om, og vent en stund så kommer resultatet. De påstår ett lenkene skall være permanente, men vad det betyr for en tjeneste som er gratis og kommersiell vet jeg ikke. Jeg sparer begge, men om jeg behøver sende noe eller skrive i ett vanlig brev, så er det jo bra.

dn27099
Innlegg: 156
Registrert: 19. mai 2011 kl. 6.39
Sted: OSLO

Re: Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker

Legg inn av dn27099 » 6. februar 2013 kl. 18.13

Det er nyttig med korte lenker når en skal lime dem inn i e-post eller i enkelte diskusjonsgrupper, men den store ulempen er at de skjuler adressen du havner på. Da er det en risiko for at du havner på en side med uønsket eller i verste fall, skadelig innhold.

For et diskusjonsforum som Slektsforum har du muligheten til å veve lenkene inn i teksten ved å bruke URL-knappen når du skriver svaret. Det er sikrere, enklere og raskere.

Eksempel: Kirkeboka i Øksnes

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker

Legg inn av dn18596 » 6. februar 2013 kl. 18.40

Det er bra du tar opp svakheten så som du ser det, jeg er enig, jeg vil ikke åpne en slik lenke om jeg ikke er sikker på att avsenderen er seriøs.

I dette forumet går det jo bra med korte lenker som du også viser, men det er jo andre steder det ikke er så enkelt.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 20. februar 2013 kl. 4.17

En annen ting med å skjule lenker gjør at man ikke aner om lenken du ønsker å gi oss er en "permanent sidelenke" eller noe annet

Jeg anbefaler faktisk FULL LENKE og også info om den kirkeboka lenka er tatt fra, slik at vi kan se hva kilden er.

Ikke la det "estetiske" begrense oss, her er det viktige å ha all informasjon også lenger fram i tid, når kanskje disse "url-forkorterne" har konka eller ikke lenger virker.

La oss bruke fulle lenker - og heller korrigere dem om de går i feil.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Innlegg: 5027
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 20. februar 2013 kl. 4.19

Dette gir oss alle en full oversikt over hva vi har med å gjøre, og om det var en feil i lenka fra forespørrer, kan vi allikevel finne ut hvor det var:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Gjerdrum i Gjerdrum, Klokkerbok nr. Ga 0006 (1901-1945), Ekteviede 1932, side 123.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119


Ikke la oss gå inn i dette med "forskjønning" - det er bedre at det ser litt rart ut og så forstår alle hva vi snakker om :D
Men husk å ta med kildeinformasjonen! :D

Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13030
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Lange lenker kan gjøres om til korte. Bra for kirkebøker

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. februar 2013 kl. 10.07

Enig med Laila.
Vi har jo problemet med permanente linker til kirkebøkene til DA hvis man har flere åpne faner mot dem samtidig. Da er informasjonslinja god å ha. Men det er også billedlenken. Den er, det jeg har sett, alltid riktig, og lar seg lett konvertere til sidelenke slik at en kan bla i bøkene.
Metoden er beskrevet av Per-Olav, her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77864

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»