Skifte slektsforsker program og legge over data

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Torhild Gunderstad Fure
Sted: SKJOLDASTRAUMEN
Kontakt:

Skifte slektsforsker program og legge over data

Legg inn av Torhild Gunderstad Fure » 20. mars 2012 kl. 21.30

Er det noen som har skiftet slektsforsker program?
Hvilket program brukte du og hvilket program skiftet du til?

Vi har pr idag brukt Embla, men siden vi føler oss usikre på utviklingen der, ønsker vi å skifte over til ett annet program. Gjerne ett som kan brukes på mac også men det er ikke noe krav.

Skulle gjerne likt å visst om noen har klart å gjøre dette smertefritt, uten å tape data, uten å miste bilder og kommentarer etc. Vi har 10000 navn i vår database og det ønsker man jo ikke å rote til...

Hva er din erfaring?

Mail meg gjerne på [email protected] også.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Skifte slektsforsker program og legge over data

Legg inn av dn04977 » 21. mars 2012 kl. 9.21

Heisann

Det er nok mange som har skifta slektsprogram opp igjennom tidene.

Eg skifta frå BK til Legacy

Når du bruker gedcom for å flytte data mellom fleire programmer kan du forvente at det blir noko "manuelt" arbeid i ettertid, ikkje alltid at alt legger seg på plass med det samme, men dette er ein overkommelig jobb.

Det beste du kan gjere er å ta nokre prøve eksporter/importer før du bestemmer deg.

Det finnst ikkje noko program som går på både Win og Mac samtidig, du må i såfall installere ekstra programvare i Macen for å kunne kjøyre Win programmer på den.

Lykke til :)

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 21. mars 2012 kl. 9.53

På Mac kan jeg anbefale Reunion http://www.leisterpro.com/ , og et godt alternativ er MacFamilyTree http://www.syniumsoftware.com/macfamilytree/

Reunion er i utgangspunktet på engelsk, men norske språkfiler kan kjøpes. MacFamilyTree er ferdig oversatt til norsk.

Det kan lastes ned demo/begrenset versjon av begg programmer.

Jeg har selv gått veien Brothers Keeper -> Embla -> Legacy -> Reunion ved hjelp av gedcom-filer, og har fått med meg det aller meste av innlagte data.

Mvh
Jan Olav

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Legg inn av Vidar Moen » 21. mars 2012 kl. 12.26

På MacOS så skal vel GRAMPS gå bra i tillegg til på Windows, Linux m.m. GRAMPS er moderne, gratis, utvikles stadig med nye versjoner og finnes også på norsk. Det er vel Reunion som er/har vært mest brukt på MacOS.

Tidligere var det visst litt tungvinn installasjon på Windows og MacOS, men dette skal ha blitt endret og skal nå installeres som vanlige programmer på disse operativsystemene.

Sjøl bruker jeg Legacy på Windows og har bare testet ut GRAMPS litt på Ubuntu (Linux), så du må nesten teste ut sjøl og se om det passer ditt behov. GEDCOM-import gikk i alle fall bra fra Legacy da jeg testet for et par år siden.

Simen Øvrebø
Sted: DRAMMEN
Kontakt:

Legg inn av Simen Øvrebø » 9. august 2012 kl. 6.19

Gramps fungerer ypperlig på både Wintendo, Linux og OS X. Null herk å installere på noen av de nevnte pt. :-)
Mvh,

Simen Øvrebø

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 9. august 2012 kl. 13.12

Hei.

En del etterarbeide må man regne med uansett hvilke program man velger.
Jeg fant Legacy enkelt og brukervenlig den gangen jeg byttet og jeg bruker Legacy idag.
Men jeg tester stadig nye programmer og den siste utgaven av Gramps tiltalte meg.

(Men om jeg bytter er en annen sak.)
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»