Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 12. februar 2012 kl. 20.46

Nasjonalbiblioteket har etterhvert gjort mange bygdebøker og slektsbøker digitalt tilgjengelige, men disse er bare tilgjengelige på internett når man har norsk IP-adresse. Det betyr at de av oss som pusler med slektsgraving også mens de er i varmere strøk i lengre perioder om vinteren, ikke får tilgang til disse bøkene.
Når man er i Norge, vil man også ha mulighet til å låne eller fjernlåne disse bøkene på biblioteket, noe som er vanskeligere å få til i utlandet, så det er nettopp i utlandet det ville være virkelig nyttig å ha mulighet til å slå opp i disse bøkene.
Er det noen datakyndige som kjenner til om det er mulig å få beholde sin norske IP-adresse - eller å skaffe seg en slik - i f.eks. Spania?
Mvh
Sigmund

Brukeravatar
55901
Innlegg: 782
Registrert: 15. april 2011 kl. 14.14
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av 55901 » 12. februar 2012 kl. 22.52

Hei Sigmund.
Her i Spania er det den nasjonale helten Telefonica som eier alt av linjer, uansett andre tilbydere forøvrig. Jeg har undersøkt for et par år siden, men det er og blir i følge Telefonica, kun spansk IP å få her nede.
Det eneste som kan gjøres, men det er ulovlig, å bruke et program som ruter den spanske IP-adressen opp mot en IP-adresse som befinner seg i Norge. Dette blir jo da en såkalt "fake-IP". I følge samme linjeeier, vil man kunne bli anmeldt dersom det blir oppdaget. Hvordan det forholder seg i Norge om man blir oppdaget dersom man hacker seg inn på noen i Norge, vet jeg ikke noe om.
Kunne vært interessant å finne ut..... :?
Sist redigert av 55901 den 13. februar 2012 kl. 9.24, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn07176 » 12. februar 2012 kl. 23.21

Det skal vere mogleg å sette opp ein VPN-tilknytning (Virtual private network) som gir t.d. Norsk IP i Spania.

Sjå t.d. Strongvpn.com

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 13. februar 2012 kl. 10.47

Takk til dere begge.
Strongvpn.com synes å være et meget seriøst foretak - og raskere kundeservice online har jeg aldri opplevd maken til!
Ulempen er at tjenesten synes å koste 30 US$ pr måned, som kan være i meste laget om behovet bare er å kunne slå opp i en og annen bygdebok en sjelden gang.
Mvh
Sigmund

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 13. februar 2012 kl. 10.56

Er det opplyst noe sted hvilke regler som gjelder for nb sine bøker og ip-adresser?
Min erfaring der er at mange bøker krever at man er logget inn på en maskin med "lisens", som f.eks. på et bibliotek.

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn24975 » 13. februar 2012 kl. 11.48

Jeg tror du kan få en tilsynelatende norsk IP-adresse ved å gå via en norskbasert proxy-server fra utlandet (http://www.proxi.no f.eks, ikke testet). Som nevnt over er dette neppe helt lovlig, det er vel en opphavsrettslig grunn til at disse sidene ikke er tilgjengelige fra utlandet. Jeg tror imidlertid ikke intensjonen med loven er å holde norske brukere i utlandet borte fra sidene.

Tror ikke du trenger bekymre deg for å bli "tatt" for slik aktivitet, det er neppe noen som bryr seg.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn01013 » 13. februar 2012 kl. 12.02

Noen som har undersøkt om man som norsk statsborger, men bosatt utenlands, kan kjøpe et domene på norsk jord, f.eks. fra en eller annen domenetilbyder som også selger serverplass.

Det koster penger det også, men kan være en vei.

Brukeravatar
55901
Innlegg: 782
Registrert: 15. april 2011 kl. 14.14
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av 55901 » 13. februar 2012 kl. 12.19

Alf skrev:Noen som har undersøkt om man som norsk statsborger, men bosatt utenlands, kan kjøpe et domene på norsk jord, f.eks. fra en eller annen domenetilbyder som også selger serverplass.

Det koster penger det også, men kan være en vei.


Jeg har mitt domene på servetheworld.net som holder til i Oslo, men for oppkobling til nettet, er jeg herfra Spania totalt avhengig av linjeeier som er Telefonica.

Så det eneste måtte vel være å ta kontakt med NB og spørre om de vil oppheve sperringen på IP-adressen.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn18596 » 13. februar 2012 kl. 12.33

Man kan kjøpe domener fra flere land, man behøver ikke bo der. Men det hjelper ikke. Når man "surfer" så er det IP adressen som man har fått fra leverandøren av [url]forbindelsen[/url] som rapporteres, ikke den man har på sitt domene. Jeg har tittet litt på hvilke som har besøkt min hjemmeside i det siste og ser der internetleverandøren, altså den som har kabel eller trådløs leveranse til bruker. Jeg ser ikke den enkelte brukers kontaktinformasjon om det ikke er en stor organisasjon. Noen få har jeg sett fra norske myndigheter hvor noen kanskje har brukt kaffepause for å titte etter mulige felles aner :D

Det er en del debatter om utenlands bosatte og NRK også på Internet. Konklusjonen fra de fleste er att det ikke er ulovlig å se på NRK via VPN forbindelser. NRK gjør vad de må gjøre ifølge avtaler og ser sikkert ikke dette som ett stort problem. VPN er jo nettop hva Alf sier, en lokal Internetleverandør som man kan leie plass hos og få lokalt IP nummer. Men kostnaden er kanskje noe høy om det bare er for å lese noen bygdebøker :roll:
Vennlig hilsen
Niels

Brukeravatar
55901
Innlegg: 782
Registrert: 15. april 2011 kl. 14.14
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av 55901 » 13. februar 2012 kl. 13.37

Har nå mottatt e-post fra NB og der sies det følgende:



Sent: Monday, February 13, 2012 1:28 PM
Subject: Tilgang på digitale bøker i utlandet.


Hei.

Nå har jeg undersøkt muligheten for tilgang til digitale bøker fra Spania og det er dessverre ingen mulighet som vi kan se. Vi er pålagt å kun ha tilgang for de med norske ip-adresser på grunn av opphavsretten.

Beklager dette. Det kan være at dette vil bli forandret i fremtiden.

Med vennlig hilsen
Karina Halgunset

Veiledningen
Nasjonalbiblioteket
Henrik Ibsens gt. 110
0203 OSLO
TLF: 23 27 60 11
E-post: veiledning@nb.no
http://www.nb.no
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 13. februar 2012 kl. 16.04

Hvordan IP-adresse får man om man bruker mobilt bredbånd i utlandet da?
Norsk, eller fra det nettet/landet man er koblet via?

Kan jo fort bli kostbart da...

Brukeravatar
55901
Innlegg: 782
Registrert: 15. april 2011 kl. 14.14
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av 55901 » 13. februar 2012 kl. 16.12

Det kan jeg svare på, da en nabo her som er på besøk, bruker en tråløs Wifi fra Telenor og får dermed tildelt en dynamisk spansk IP. Jeg har ikke turt å spørre hva det koster.... :shock:
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn22204
Innlegg: 563
Registrert: 14. januar 2008 kl. 10.30
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn22204 » 16. februar 2012 kl. 22.54

Kanskje få noen i Norge til å sette opp en boks slik
http://www.youtube.com/watch?v=1s5JxMG06L4

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn01013 » 17. februar 2012 kl. 0.21

Niels skrev:Man kan kjøpe domener fra flere land, man behøver ikke bo der. Men det hjelper ikke. Når man "surfer" så er det IP adressen som man har fått fra leverandøren av [url]forbindelsen[/url] som rapporteres, ikke den man har på sitt domene. Jeg har tittet litt på hvilke som har besøkt min hjemmeside i det siste og ser der internetleverandøren, altså den som har kabel eller trådløs leveranse til bruker. Jeg ser ikke den enkelte brukers kontaktinformasjon om det ikke er en stor organisasjon. Noen få har jeg sett fra norske myndigheter hvor noen kanskje har brukt kaffepause for å titte etter mulige felles aner :D

Det er en del debatter om utenlands bosatte og NRK også på Internet. Konklusjonen fra de fleste er att det ikke er ulovlig å se på NRK via VPN forbindelser. NRK gjør vad de må gjøre ifølge avtaler og ser sikkert ikke dette som ett stort problem. VPN er jo nettop hva Alf sier, en lokal Internetleverandør som man kan leie plass hos og få lokalt IP nummer. Men kostnaden er kanskje noe høy om det bare er for å lese noen bygdebøker :roll:


VPN står for Virtual Private Network.

Har man stående på en dunk hjemme i Norge kan man installere en VPN-server der og kjøre med VPN mot hjemmemaskinen-

Også Remote Access til hjemmemaskin i Norge kan også brukes. Hvordan du kommer frem til hjemmemaskinen din kommer ikke NB ved ei heller andre. Dem ser en norsk adresse.

Brukes gjerne mye i jobbsammenhenger hvor man sitter hjemme og jobber mot jobbmaskinen eller annet.
Bruker det selv ved søking på Medline da jeg via jobben har full adang til medisinske artikler. Og full tilgang til hjemmeområdet på jobbmaskin :-)

Men det forutsetter at du har slekt hjemme som kan passe på hjemmemaskinen.

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 18. februar 2012 kl. 16.27

Da forstår jeg at det finnes muligheter, selv om det synes ganske klart at det ikke er nok med mine dataferdigheter for å kunne få det til.
Men - hvis man får hjelp til å sette opp en slik forbindelse, enten via en profesjonell tilbyder eller til en maskin i Norge, er det da slik at man i Spania enkelt kan velge denne forbindelsen i de tilfeller man har behov for det, og ellers som tidligere bruke den spanske forbindelsen i det daglige arbeidet?
Vil en slik forbindelse være stabil ved bruk, eller vil man kunne oppleve å bli frustrert over at det virker noen ganger og andre ganger ikke?
Og et spørsmål til:
Vil man tape mye bredbåndshastighet ved å gå via en slik forbindelse? Jeg tenker da bl.a. på muligheten for også å kunne se NRK TV.
Mvh
Sigmund

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn01013 » 18. februar 2012 kl. 17.45

Lydmessig var det ikke noe særlig tap, men bildene blir hakkete.

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av dn24975 » 18. februar 2012 kl. 18.14

Sigmund skrev:Da forstår jeg at det finnes muligheter, selv om det synes ganske klart at det ikke er nok med mine dataferdigheter for å kunne få det til.


Prøv ihvertfall en proxy-tjeneste som den jeg foreslår over før du begynner å knote med VPN. Med proxy kreves ingen datakunnskaper.
Men som sagt, vet ikke om det fungerer. Det må noen i utlandet teste.

Sigmund Jakobsen
Innlegg: 481
Registrert: 26. februar 2009 kl. 15.05
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Re: Kan man få norsk IP-adresse i utlandet?

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 20. februar 2012 kl. 1.56

Takk for gode råd.
Sigmund

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»