Finske innvandrere til Oksfjord, Nord Troms

Forumet "Immigrasjon til Norge" er ikke for etterlysninger
Svar
dn29243
Sted: Tomasjord

Finske innvandrere til Oksfjord, Nord Troms

Legg inn av dn29243 » 13. september 2013 kl. 12.13

Kan man si at Oksfjord Nord-Troms ipå 16-1700 tallet var ei finsk bygd ?
Finner hovedsakelig finske aner i familien derfra, men vet ikke hvordan jeg skal komme bakover i historiene deres og hvor i Finland de kom fra..

Bente Nordhagen
Sted: TROMSDALEN

Re: Finske innvandrere til Oksfjord, Nord Troms

Legg inn av Bente Nordhagen » 8. april 2018 kl. 11.34

Hei
Det er en stund siden du la ut dette spørsmålet, men jeg kan likevel forsøke å si noe om det. Fram til 1751 var det ikke grense mellom Sverige (Finnland var del av Sverige fram til 1809) og Norge. Området nord for Malangen var en allmenning for befolkningen mellom Bottenviken og "Ishavet". Etter mye ufred og uår med sult og nød, kom det mange fra dagens Nord-Finland og Nord-Sverige. To store bølger - en på 1700-tallet og en på 1800-tallet. Jeg har ikke detaljert kunnskap om Oksfjorden. Men her har det nok både vært samisk og kvensk bosetting i hvertfall på 1700-tallet.

Om du ikke allerede har gjort det, anbefaler jeg deg å lete i kirkebøkene og folketallingene og se om du finner dine forfedre der.

Hilsen
Bente

gj03489
Sted: KVALØYA

Legg inn av gj03489 » 8. april 2018 kl. 15.10

Bare en liten kommentar: At området nord for Malangen var å betrakte som en allmenning for befolkningen mellom Bottenviken og Ishavet blir noe upresist. Allerede i middelalderen var kyststrekningene til og med øst til Varanger å anse som norsk territorium (jf byggingen av Vardøhus-festning på 1300-tallet), befolket med nordmenn, samer og fra 1500-tallet med finner/kvener. Men grensene mellom Danmark-Norge og Sverige ble ikke traktatfestet før i 1751, noe som medførte at svenske skatteoppkrevere i århundrene før opererte i de sjøsamiske områdene i Sør-Troms (bl.a. Salangen) og nordover (bl.a. i Kaldfjord utenfor Tromsø). Nordmenn skulle selvsagt ikke betalte skatt til svenskekongen. Kalmar-krigen (1611-13), som for øvrig endte med seier for Norge-Danmark, førte til at Sverige ga avkall på alle sine krav ved Ishavskysten, noe som ble en bekreftelse på dansk-norsk suverenitet over kyst- og sjøterritoriet i Nord-Norge.

Bente Nordhagen
Sted: TROMSDALEN

Legg inn av Bente Nordhagen » 12. april 2018 kl. 0.25

Takk for en flott presisering, Anita Aamo. Vet du noe mer om befolkningen i Oksfjord på 16- 1700 tallet som Sollaug Bessesen spør om innledningsvis?

Bente

gj03489
Sted: KVALØYA

Legg inn av gj03489 » 12. april 2018 kl. 20.21

Nå har jeg ingen lokalkunnskap om Oksfjord, men antar at befolkningen i nevnte tidsrom hovedsakelig var av finsk/kvensk og samisk opphav, slik tilfellet har vært med store deler av Nord-Troms. Kanskje denne oppgaven kan gi noen flere opplysninger om den "etniske sammensetningen":

https://munin.uit.no/bitstream/handle/1 ... sequence=2

Svar

Gå tilbake til «Immigrasjon til Norge (ikke etterlysn.)»