Fornavn/ Etternavn

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Knut Ellefsen
Innlegg: 94
Registrert: 30. november 2004 kl. 17.48
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Fornavn/ Etternavn

Legg inn av Knut Ellefsen » 3. desember 2014 kl. 10.38

Kunne tenke meg å få avklart hva som er etternavn og hva som er fornavn. I denne batchen har jeg registret Iver H Kleppe med fornavn Iver H, og etternavn Kleppe. Dette er rettet til fornavn Iver og etternavn H Kleppe. Hva er riktig?
I samme batch er en person Lars Tostensen Øvrejorde. Jeg har registrert Tostensen som en del av fornavnet. Det er rettet til være en del av etternavnet?

Mvh. Knut
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh. dn07505

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Fornavn/ Etternavn

Legg inn av Paul Johan Hals » 3. desember 2014 kl. 11.26

Nå har ikke jeg drevet med registrering/transkribering av folketellinger, men ettersom H'en i Ivar H. Kleppe etter all sannsynlighet er første bokstaven i hans patronym, vil jeg si at den er en del av etternavnet. Ser at de to neste på listen er oppført med "I" - sannsynligvis for Iversen.

Andre har kanskje en annen oppfatning.

Mvh Paul

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Innlegg: 1630
Registrert: 15. oktober 2004 kl. 21.07
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Fornavn/ Etternavn

Legg inn av Liv Ofsdal » 3. desember 2014 kl. 16.08

Hei Knut Ellefsen!

Du spør:
Kunne tenke meg å få avklart hva som er etternavn og hva som er fornavn. I denne batchen har jeg registret Iver H Kleppe med fornavn Iver H, og etternavn Kleppe. Dette er rettet til fornavn Iver og etternavn H Kleppe. Hva er riktig?
I samme batch er en person Lars Tostensen Øvrejorde. Jeg har registrert Tostensen som en del av fornavnet. Det er rettet til være en del av etternavnet?


Det er et viktig spørsmål du tar opp her.
Jeg skal ta kontakt med FamilySearch for å få avklart hvordan navn skal registreres og ikke rettes til det som kan være feil.

Kommer tilbake hit når jeg har fått svar :)


Vennlig hilsen
Support for registrering av folketelling 1875
Liv Ofsdal
Epost: 1875@disnorge.no

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»