Hitterdal batch 139 stilling 3. pers og navn gård

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Hitterdal batch 139 stilling 3. pers og navn gård

Legg inn av 6820 » 25. april 2013 kl. 19.54

1.) Trenger hjelp til stillingen på datteren, hun er nummer tre.

2.) Og - hvor mye skal skrives på gårdsnavn, her står Pladsen Notodden u. g. Hvaala.

3.) På samme batch står på en gård: Handelsstedet Notodden, skal ordet 'handelsstedet' være med?

Når jeg spør om hvor mye av gårdsnavn så er det fordi jeg har valgt både det ene og andre og korrekturen har endret. Eks.: Pladsen Notodden vil den ene endre og legge til under Hvaala, om jeg skrev hele vil den andre stryke under Hvaala. Slik har praksis vært hittil.

Og - ene korrekturleser fortsetter å endre det som står, ved å fullføre endinger på navn som ikke står i teksten. Arbitrator får selvfølgelig "points" for det, men jeg sender konsekvent tilbake for å bli transkribert riktig. Vi må få til noe om tilbakemelding om slikt, for tror mange faller av lasset og ikke orker å indeksere av slike grunner.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Hitterdal batch 139 stilling 3. pers og navn gård

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. april 2013 kl. 22.23

Om datteren:
hjælpers Forældrene i Husvæsenet

Synes jo det står en s til slutt i ordet "hjælper", men tror egentlig ikke den skulle vært der. Kanskje skriveren mente å si "hjælper sine Forældre..." osv. ?

Uansett er jeg enig med deg i at man bør skrive det som står, ikke det som burde stått :!:
De andre spørsmålene dine kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Hitterdal batch 139 stilling 3. pers og navn gård

Legg inn av 6820 » 25. april 2013 kl. 22.34

Takk Else, kunne ikke begripe hva der sto! :oops:
Hilsen fra Marianne

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»