Feilkorrigering korrekturlesing

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Feilkorrigering korrekturlesing

Legg inn av 6820 » 23. april 2013 kl. 21.32

Jeg har hatt en super korrekturleser som har lært meg enda mer å se detaljene og være tro mot originalen.

Nå er der kommet en ny, og helt nye regler gjelder. Nå har jeg brukt Feedback, men jeg vet ikke hva som skjer. Men mistet litt motet, har transkribert nitidig, som tidligere korrekturleseren har vist meg i enda større grad enn før. Har gått gjennom alle tilbakemeldinger. Men nå en ny 'arbitrator'. Oversetter originalen med forkortelser til hele ord, og tolker - eller bruker * der jeg har brukt både en time og to for å finne ut 'hva er det som står der'. Jeg hadde som sagt brukt mye tid, her var feilføring, og tilslutt fant jeg ut at der sto "se ovenfor" (der det var overstrøket), så jeg knekte koden : ) og fikk tolket en lang beskrivelse. MEN min korrekturleser så ikke det, korrigerte med * på hele greia. Da regner jeg med at all infoen jeg hadde funnet frem, skolelærer, regnskapsfører fattigkommisjonen, for sognet etc etc forsvinner? Forhåpentligvis ikke for jeg ba om FEEDBACK. Men hvor mye Feedback skal brukes? Dette blir mange, nesten på hvert navn.

Det var veldig lang tids tolking på denne, men noen følger ikke reglene for transkribering.

Her er mitt siste eksempel er vedlagt, jeg hadde gjort feil, jeg også. Men plutselig gjelder andre regler enn forrige korrekturleser, og vedkommende savner jeg, holdt meg litt i ørene.

Norway—1875 Federal Census [Part F]/004706526[44][/b]

PS Jeg ser det nevnes før her, med bilder, men der er ikke svar på den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen fra Marianne

Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Re: Feilkorrigering korrekturlesing

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 23. april 2013 kl. 22.31

Kjempefint om DIS følger opp dette forumet siden dette fortsatt er et aktivt prosjekt.
DIS-medlemmer legger sin tid i dette og er med på denne dugnaden. Da er det fint å kunne ha et sted å henvende seg og få svar på relevante spørsmål. :)

Samtidig vil jeg gi ros til alle brukerne her som er så behjelpelige med tydehjelp. Dette fungerer i hvertfall utmerket på dette underforumet.
Ønsker alle en fin kveld :)

Lars Otto

Brukeravatar
dn17378
Innlegg: 120
Registrert: 5. desember 2004 kl. 16.48
Sted: TROMSØ

Re: Feilkorrigering korrekturlesing

Legg inn av dn17378 » 24. april 2013 kl. 0.26

På vegne av meg selv som korrekturleser, og som generelt opptatt av at ting skal være korrekt og retningslinjer følges: Dette er pinlig, men ikke uvanlig!
Jeg har nå korrekturlest tett på 100000 innførsler, og, etter FS sin anbefaling om 10 % transkribering i forhold til korrektur, skrevet ca 10000 innførsler. Jeg er for det første betydelig imponert over den innsats som legges i dette prosjektet! Det er tydelig at de fleste registratorer legger et stort arbeid i å tyde innførsler av varierende kvalitet i listene. Som korrekturleser har jeg måttet gå flere runder med meg selv for å være sikker på at det som er tydet, er bedre enn min oppfatning - eller omvendt! Men jeg må innrømme at jeg er til dels ganske skuffet over enkelte korrekturlesere. Jeg har også opplevd det som Marianne beskriver, at korrekturlesere godkjenner det som er "enklest" eller "mest sannsynlig", i stedet for det som står der. Jeg vet ikke hva som skjer hos FS når vi gir "Feedback" på dårlig korrektur, men jeg håper DIS vil gripe tak i dette problemet. Det dreier seg ikke bare om hvorvidt vi skal godkjenne Olsdatter eller Olsdtr, men om det grunnleggende spørsmål om vi skal tro på at transkriberinga er riktig! (Jeg vet at vi aldri kan bli 100 % sikre, til det er det for mye slurvete handskrift og blekkflekker!)
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Feilkorrigering korrekturlesing

Legg inn av 6820 » 24. april 2013 kl. 0.39

For all del, dette er ikke kritikk, bare at vi må bli enig og jeg har hatt en lang pause. Der er henvist til et diskusjonsforum, Torill nevner det, - men jeg har endret epostadresse (ufrivillig) og får ikke tilgang til fora der det kan diskuteres om jeg forstår rett.

Å, du store hvilken innsats mange har gjort! Vi må gjøre så det blir best mulig, og at ikke noen mister motet, denne score-prosenten vi får er både på gale og godt. :) :D
Hilsen fra Marianne

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»