Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 26. mars 2013 kl. 19.44

Det er fint å sitte på kvelden å kose seg med å indeksere FT1875
Har et spørsmål som hadde vært fint å fått svar på.

Når en i FamilySearch Indexing-programmet leverer inn en ferdig indeksert batch så kan en etterhvert se hva korrekturleseren har endret (arbitraded value) og sammenligne med sin egen. Er det korrekturleseren sin "versjon" som blir den edlige registreringen?

Som regel er jeg enig i korrekturleseren. Men enkelte ganger har korrekturleseren feil.
Eksempler.

-En soleklar æ i Handelsmænd (flertall) blir av korrekturleseren endret til a som Handelsmand
- Andersdt blir endret til Andersdatter selv om dette ikke er hva det står i kilden
- I en kilde stod det i familiestilling Son uten tøddel over o-en og ble endret av korrekturleser til ø.

Det kan godt være jeg har feil her. Men trodde ikke en skulle rette opp i orginalkilden. Er ikke det forfalskning?

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn04942 » 27. mars 2013 kl. 17.13

Jeg skulle gjerne hatt noen bilder av dette, er det mulig? Eller kan du ta bilder neste gang dette oppstår

Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 27. mars 2013 kl. 17.43

Fant igjen et eksempel. Legger ved bilde. Kan legge ut fler om det skjer igjen.
Min versjon: Inger Larsdtr
Korrekturleser: Inger Larsdatter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn04942 » 27. mars 2013 kl. 18.04

Takk skal du ha

Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 27. mars 2013 kl. 18.13

Min versjon: Drangedahl
Korrekturleser: Drangedal

Nå er jeg ikke ute etter noen heksejakt. Jeg har også gjort feil og hvor jeg er enig med korrekturleserens retting. Men det har vært en del ganger i det siste med korrekturfeil
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 27. mars 2013 kl. 18.18

Hvordan fungerer det når en trykker "Feedback" og "Please Review"?
Får korrekturleseren en melding om å sjekke det på nytt?

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av 6820 » 18. april 2013 kl. 17.20

Jeg har et par ganger trykket på Feedback, og slik jeg ser meldingen som kommer opp, så vil denne bli sett på på nytt.

Er usikker på om jeg skal henge meg opp i 'bagateller', men det blir en litt slik "greie" at man vil ha mest mulig rett, etterstreber 100%. Tidvis virker det umulig - når jeg skriver Prgj fordi det står det (som man ser om man forstørrer), og arbitrator endrer til Prg på alle - som der ikke står, så blir jeg litt stressa. Men må "ta meg ned igjen" og si til meg selv at dette er ikke konkurranse og de som bruker den digitaliserte utgaven får ikke feil svar.

Men jeg forstår den smule irritasjonen, men vi må bruke Feedback hvertfall når informasjonen blir grunnleggende feil etter korrigering.


En annen ting: jeg ser på en batch fra i forgårs at jeg selv hadde glemt en / slik at antall tønner poteter ble 112 i stedet for 1 1/2, dette var ikke korrigert. Lurer på om der da er et sted å si fra at jeg har skrevet feil.
Det er denne: Norway—1875 Federal Census [Part F]/004706526[135]
Hilsen fra Marianne

Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 23. april 2013 kl. 22.21

Ja, det er meget beklagelig når det blir slik. Spesielt når flere også opplever det samme.
Posten ble staret for nesten en måned siden. Synd at det ikke har blitt tatt tak i.

Har stilt dette spørsmålet før, men har ikke fått svar, hvordan virker det med Feedback? Er det samme korrekturleser som får den tilbake. Eller går det til en annen?

Brukeravatar
dn17378
Innlegg: 120
Registrert: 5. desember 2004 kl. 16.48
Sted: TROMSØ

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn17378 » 24. april 2013 kl. 0.30

Det er ikke noe som tyder på at korrekturleser får melding om "feedback". Jeg har korrekturlest nærmere 100000 inførsler, og har aldri fått noen slags melding, selv om jeg antar at det vil kunne være ulike oppfatninger også om mine korrekturer.
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

Knut Ellefsen
Innlegg: 94
Registrert: 30. november 2004 kl. 17.48
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Knut Ellefsen » 27. mai 2013 kl. 9.14

Jeg får fortsatt rettet dtr til datter?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh. dn07505

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av 6820 » 27. mai 2013 kl. 21.15

Ja, det gjør dessverre jeg også, og det blir mange "feil" av det, og jeg vet ikke om det nytter å sende tilbake? Det får jeg ikke tilbakemelding på. Blir litt oppgitt, prøver å skrive nøyaktig.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn04942 » 31. mai 2013 kl. 19.30

Hei

Dette er rapportert tidligere og det blir rettet opp. Siden det er en programmeringsjobb kan det ta noe tid, men dere kan fortsette å registrere slik det står i originalen. Det som nå overstyres vil bli endret tilbake til korrekt versjon

Brukeravatar
dn18065
Innlegg: 80
Registrert: 24. oktober 2006 kl. 19.32
Sted: OSLO

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn18065 » 2. juni 2013 kl. 22.04

Torill.

Det er ikke autokorrektur det snakkes om her og samtalen i tråden blir dermed meningsløs. Det er korrekturlesere som ikke følger reglene for korrekturlesing det er snakk om, men dersom det ikke er noen kontakt mellom prosjektledelsen og korrekturleserne, så kommer det vel ikke til å bli sendt ut retningslinjer for å innskjerpe praksisen.

Dette er svært frustrerende for flere som indekserer.

Jeg legger inn to bilder som jeg tidligere har sendt på epost og ett nytt. Det ene viser hvor vi som indekserer trykker for å se korrekturresultatene. Deretter logger vi oss på på nytt og ser listen over korrekturleste batcher.

Det andre bildet er et korrekturresultat fra i fjor, som viser tre feil fra korrekturleserens (Arbitrated Value) side:

Christian Jensens Fader er rettet til Christian Jensen Fader.
Delvis Understøttelse er fjernet helt og fødested Hurum S(ogn) og P(restegjeld) er blitt til Hurum L og T.

Det er da ikke vanskelig å forstå at dette er frustrerende når en har indeksert riktig?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
6820
Innlegg: 1287
Registrert: 5. januar 2005 kl. 0.47
Sted: ULSTEINVIK

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av 6820 » 3. juni 2013 kl. 5.16

Må innrømme at denne korrigeringen av ikke-feiltranskribering blir ergerlig. Er ikke opptatt av 'points' men at registreringen vår skal være "as is in original". Men når jeg får 20 - 40 'feil' fra arbitrator, og det ikke er feil så blir man lei. Og progresjonen dårlig når man ber om at den sjekkes på ny.

Er reydd vi ikke kommer oss særlig lenger, mange mister motet. Hvem har ansvaret?

Går det ikke an å sende ut en felles presisering på epost på norsk - klart, tydelig og enkelt?

Hvor mange aktive er det som jobber med dette nå?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn18065
Innlegg: 80
Registrert: 24. oktober 2006 kl. 19.32
Sted: OSLO

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn18065 » 4. juni 2013 kl. 13.06

Lars skrev:Hvordan fungerer det når en trykker "Feedback" og "Please Review"?
Får korrekturleseren en melding om å sjekke det på nytt?


Jeg spurte FamilySearch om dette og her er svaret fra dem:
(Jeg sa ingenting om frustrasjon over feilkorrigeringer, så det er sagt.)

Dear Anne-Lise Hansen,

Thank you for contacting FamilySearch asking what happens and who sees the results for Feedback/Review.

When you click Feedback/Review for an error in an arbitrated batch (once is enough), we have a group of people who look at those batches to see who did not follow the instructions, the indexer or the arbitrator. It is not always the arbitrator who did not follow instructions.

Once a batch has been reviewed, a report is sent to the appropriate people in another group to see if an arbitrator needs further instruction or not.

If an arbitrator needs further training someone who has the rights to do that will call the arbitrator and spend time giving them the training they need.

The arbitrator will not know if an indexer has dinged them unless they receive a call. A group administrator also will not see the report. This report and all activities related to Feedback/Review is all done within our group.

We understand the frustration about poor arbitration. This is why it is important that indexers give us Feedback/Review once per batch when the arbitrator has not follow the instructions. Spelling differences is subjective and will not be reviewed, only lack of following instructions will be considered.

The report that the group administrator can generate shows the activity of the indexers/arbitrators in the group. The report will not contain any information from arbitration results.

Thank you for all that you are doing for the indexing program.


Sincerely,
FamilySearch
Patron and Partner Services
support@familysearch.org

We strongly encourage you to contact your Group Administrator or Stake Indexing Director as they may be able to answer your questions more quickly than FamilySearch Support. You can find his/her contact information by clicking Help in the indexing program and then clicking Contact Support. If there is no local support information listed, please feel free to contact FamilySearch Support using the information provided.

Lars Otto Fredriksen
Innlegg: 27
Registrert: 10. november 2008 kl. 17.40
Sted: VANSE

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av Lars Otto Fredriksen » 5. juni 2013 kl. 1.51

Takk for oppklaring angående Feedback.

Spelling differences is subjective and will not be reviewed

Med andre ord revurderes ikke feilkorrektur ved å trykke Feedback. Synd.

Her har prosjektledelsen et ansvar for å formidle retningslinjene for korrektur til korrekturleserne. Synes ikke det holder mål når det er så mange soleklare korrekturfeil for tiden. Og mange andre opplever det samme. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg er veldig for kildetro registrering.

Brukeravatar
dn18065
Innlegg: 80
Registrert: 24. oktober 2006 kl. 19.32
Sted: OSLO

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn18065 » 6. juni 2013 kl. 12.25

Anne-Lise skrev:(...)

Once a batch has been reviewed, a report is sent to the appropriate people in another group to see if an arbitrator needs further instruction or not.

If an arbitrator needs further training someone who has the rights to do that will call the arbitrator and spend time giving them the training they need.

The arbitrator will not know if an indexer has dinged them unless they receive a call.
(...)


Det hadde vært greit å få vite om dette er praksis her med 1875-prosjektet?


Fra korrekturresultatene kan jeg melde at jeg fikk seks feil og 97% på en batch med én feil.

Tofsdr og Østensdr blir til Tofsdatter og Østensdatter, som også andre har opplevet.

At gården Fagerberg blir til Tagerberg skulle være helt unødvendig om korrekturleseren hadde sjekket navn på gårder i Tinn i 1865-tellingen: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... nr=0#nedre Det finnes ikke noen gård som heter Tagerberg her.

Å 'skrive det slik det står', er ikke å 'finne på' nye gårdsnavn, selv om F kunne se ut som T. Et punkt i prosjektinstruksjonene for dette prosjektet, skulle derfor vært at de som indekserer og korrekturleser skulle sette seg inn i hvilke gårder som finnes i det aktuelle distriktet.

Andre eksempler på gårder jeg tidligere har fått 'korrigert' er Filtvedt og Filtvedtstranden i Hurum, som ble til Siltvedt og Siltvedtstranden...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Korrektur og sammenligning mot sin egen batch

Legg inn av dn04942 » 8. juni 2013 kl. 15.19

Det er ikke autokorrektur jeg snakker om. Men det er gjort endringer i systemet som ikke burde vært gjort og som skal tilbakestilles. Inntil dette kan gjennomføres vil dere få respons slik dere har fått til nå. Fortsett å registrere, det er det beste råd jeg kan gi dere

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»