Gjennomgående korrekturfeil: Store forbokstaver på alle ord

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
Brukeravatar
dn18065
Innlegg: 80
Registrert: 24. oktober 2006 kl. 19.32
Sted: OSLO

Gjennomgående korrekturfeil: Store forbokstaver på alle ord

Legg inn av dn18065 » 7. november 2012 kl. 15.59

Jeg kan ikke se at det er noe forum for andre ting enn tyding, så derfor legger jeg inn dette her.

Under registreringen gjør jeg om alle store bokstaver til små unntatt på substantivene.

Når jeg ser på korrekturresultatet, viser det seg at det er store bokstaver på alt igjen og det er da virkelig ikke bokstavrett gjengivelse av tellingsskjemaet?

Her er det siste eksemplet:

'Bruger af lidt Jord Leilending el Bygslemand Arbeider'

Fordi jeg hadde skrevet 'Bygselmand' istedenfor det rette 'Bygslemand', ble det rettet til nedenstående:

'Bruger Af Lidt Jord Leilending El Bygslemand Arbeider'


Så for å rette én feil, innføres tre nye feil, som etter mitt syn er verre.


Det ferdige resultatet kan da ikke se ut sånn - med store bokstaver på alt?


Liten bokstav kommer om en først skriver bokstaven, og deretter trykker Backspace (stryk ut til venstre) og bokstaven på nytt. Da kommer liten bokstav.

(Idet en setter markøren i feltet, kommer alle de store forbokstavene opp, så da må en korrigere dem på nytt.)

Brukeravatar
10082
Innlegg: 22
Registrert: 11. desember 2004 kl. 14.57
Sted: HOSLE

Re: Gjennomgående korrekturfeil: Store forbokstaver på alle

Legg inn av 10082 » 28. november 2012 kl. 14.40

Jeg tok dette opp med Torill Johnsen på et tidlig tidspunkt i indekseringsarbeidet. Hun sa da at man ikke skulle bry seg med at programmet genererte store forbokstaver på nesten alle ord. Av den grunn har jeg som 'arbitrator' akseptert at ord starter med stor bokstav, selv om det i originaldokumentet er skrevet med liten bokstav. Hvis dette skal endres, må vi snarest få beskjed.

Brukeravatar
dn04942
Innlegg: 1179
Registrert: 17. desember 2004 kl. 7.14
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Gjennomgående korrekturfeil: Store forbokstaver på alle

Legg inn av dn04942 » 28. november 2012 kl. 15.17

Det er ingen endringer her. Systemet er slik, men la oss ikke kaste bort tid på ting som ikke kan endres. Det er mye vi skulle ønske var annerledes, men det er slett ikke alt vi har innvirkning på

Brukeravatar
dn18065
Innlegg: 80
Registrert: 24. oktober 2006 kl. 19.32
Sted: OSLO

Re: Gjennomgående korrekturfeil: Store forbokstaver på alle

Legg inn av dn18065 » 28. november 2012 kl. 15.31

.
Jeg får i allfall til å lage små forbokstaver og det er vel ikke så mye ekstraarbeid som skal til?

I en batch med 7 navn er det omtrent 50-55 ord som skal ha stor bokstav og det er vel derfor denne funksjonen er der. Ordene som skal ha liten bokstav er bare 7-10 av samtlige.

Her er jeg altså ikke enig med Torill Johnsen i at en ikke kan ha innvirkning på det.
(Se hvordan nederst i det første innlegget.)

Brukeravatar
10082
Innlegg: 22
Registrert: 11. desember 2004 kl. 14.57
Sted: HOSLE

Re: Gjennomgående korrekturfeil: Store forbokstaver på alle

Legg inn av 10082 » 28. november 2012 kl. 16.45

Det som ikke kan endres, er det som allerede er gjort.

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»