Hei!
Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står i anmerkningsfeltet lengst til høyre på datteren
Christina Emilia
i dette husforhøret?
Torrskog A1:12 (1860 -1865) side 283.
Vennlig hilsen
Torill
Tyding av tekst i husforhör
Moderator: MOD_Emigranter
- Torill Enge
- Sted: TØNSBERG
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Tyding av tekst i husforhör
Hei !
Kan du ta med en lenke som viser til det ?
Mvh. Magne
Kan du ta med en lenke som viser til det ?
Mvh. Magne

- Torill Enge
Siden husforhørene er betalingspliktige - bortsett fra denne helgen hvor det er gratis siden det er de svenske slektsforskerdagene - tror jeg ikke det er mulig å lenke til dem, jeg får det i hvertfall ikke til.
Derfor må jeg sende et utsnitt som bilde, hvis du ikke har mulighet til å logge deg inn selv.
Derfor må jeg sende et utsnitt som bilde, hvis du ikke har mulighet til å logge deg inn selv.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: OSLO
Hun er født i 1850, så hun er altså rundt konfirmasjonsalder i 1865.
Teksten begynner med noe slikt som:
Attest att läsa i N .... 9/5 65.
Kan det være en forkortelse for Nössemark mon tro?
Tove DJ
Teksten begynner med noe slikt som:
Attest att läsa i N .... 9/5 65.
Kan det være en forkortelse for Nössemark mon tro?
Tove DJ
-
- Sted: LARVIK
Hei Torill -
Jeg satt og grubla på dette stedet på N i går kveld, men nå har Tove funnet stedet!
Det står jo at hun har fått Attest att läsa i N... 9/5.65.
og hvis du ser til venstre på linja hennes, står det en dato 6/5, vet ikke om det er nattverd (se lengre opp i kolonnen, der det står nattverd på en person).
Hun er adm(itterad) .... den 29. oktober 1865. Ordet før dato klarer jeg ikke å få helt taket på.
Jeg fant konfirmasjonen i Nössemark!
Jeg satt og grubla på dette stedet på N i går kveld, men nå har Tove funnet stedet!
Det står jo at hun har fått Attest att läsa i N... 9/5.65.
og hvis du ser til venstre på linja hennes, står det en dato 6/5, vet ikke om det er nattverd (se lengre opp i kolonnen, der det står nattverd på en person).
Hun er adm(itterad) .... den 29. oktober 1865. Ordet før dato klarer jeg ikke å få helt taket på.
Jeg fant konfirmasjonen i Nössemark!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen
Elisabeth L.
Elisabeth L.
-
- Sted: OSLO
Så fint at du fant henne konfirmert i Nössemark.
Nössemark er et vakkert sted ved innsjøen Stora Le. Grenser mot Aremark (i Østfold) og er en ganske kort kjøretur fra Halden.
Hilsen Tove DJ
Nössemark er et vakkert sted ved innsjøen Stora Le. Grenser mot Aremark (i Østfold) og er en ganske kort kjøretur fra Halden.
Hilsen Tove DJ
- Torill Enge
Hei - og tusen takk til dere, gode hjelpere! Da er denne gåten også løst
Det stemmer at hun gikk til nattverd den 6/5, Elisabeth.
Spennende å sette sammen puslespillbrikkene inntil det danner seg et bilde av livet og menneskene - takk for stedsbeskrivelse av Nössemark, Tove! På tide å ta en tur til Dalsland, skjønner jeg, og med "slekt på hvert torp" blir det ekstra artig!
Vennlig hilsen
Torill

Det stemmer at hun gikk til nattverd den 6/5, Elisabeth.
Spennende å sette sammen puslespillbrikkene inntil det danner seg et bilde av livet og menneskene - takk for stedsbeskrivelse av Nössemark, Tove! På tide å ta en tur til Dalsland, skjønner jeg, og med "slekt på hvert torp" blir det ekstra artig!
Vennlig hilsen
Torill