Svensk familie
Moderator: MOD_Emigranter
Svensk familie
Jeg søker opplysninger om denne familien med ugangspunkt i Lars Gustav Larsen, f. 18.2 1832 i Åmål, "Aarnal", Dalsland. Han ble skredder og flyttet til Norge. Han døde i Oslo i 1903.
Hans foreldre var lærer Lars Johanson og Stina Petterson.
Magnus Larsen og Cecilie Larsen kan være navn på to av Lars Gustavs søsken, men dette er usikre opplysninger.
Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Lars Johanson og Stina Peterson?
Hans foreldre var lærer Lars Johanson og Stina Petterson.
Magnus Larsen og Cecilie Larsen kan være navn på to av Lars Gustavs søsken, men dette er usikre opplysninger.
Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Lars Johanson og Stina Peterson?
Re: Svensk familie
Hei!
Finner han ikke i fødsel/dåpsbok i Åmål stad- eller landforsamling.
Har du funnet han innflyttet?
Kan du legge lenker til det du har funnet?
Hilsen Kari
Finner han ikke i fødsel/dåpsbok i Åmål stad- eller landforsamling.
Har du funnet han innflyttet?
Kan du legge lenker til det du har funnet?
Hilsen Kari
Opplysningene om fødselsår/dato til Lars Gustav Larsen har jeg funnet i Hjemstavnsregister for Kristiania 1903. Der har jeg også funnet foreldrenes navn. Jeg har ingen lenker til svenske kilder.
De to som kan være hans søsken, Magnus Larsen og Cecilie Larsen, var faddere til hans barn. De kan absolutt være et blindspor.
Jeg hadde håpet at navn på mor og far samt fødselsår/dato kunne være et bra spor. Henvisningen til "Aarnal", Åmål, Dalsland stammer fra opplysninger han har gitt i folketellinger, giftermål osv.
De to som kan være hans søsken, Magnus Larsen og Cecilie Larsen, var faddere til hans barn. De kan absolutt være et blindspor.
Jeg hadde håpet at navn på mor og far samt fødselsår/dato kunne være et bra spor. Henvisningen til "Aarnal", Åmål, Dalsland stammer fra opplysninger han har gitt i folketellinger, giftermål osv.
Hei igjen!
I Tøsse som ikke ligger så langt fra Åmål,fant jeg denne i fødsel/dåpsbok:
født 18/2 1832,døpt 19/2
Lars Gustaf
foreldre: Lars Jonsson og Stina Pettersdtr., Forsnäs.
Legger ved utklipp av husforhør Tøsse ( med Tydje) 1831-1838 s. 194 med familien.
De er strøket over fordi de har flyttet. Ser videre om jeg finner spor for at han er rett.
.
Hilsen Kari
I Tøsse som ikke ligger så langt fra Åmål,fant jeg denne i fødsel/dåpsbok:
født 18/2 1832,døpt 19/2
Lars Gustaf
foreldre: Lars Jonsson og Stina Pettersdtr., Forsnäs.
Legger ved utklipp av husforhør Tøsse ( med Tydje) 1831-1838 s. 194 med familien.
De er strøket over fordi de har flyttet. Ser videre om jeg finner spor for at han er rett.
.
Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Familien flyttet i 1838 i Torpane i Tøsse/Tydje. Der står far som skolmäster. Der er også fler søsken til Lars Gustaf.
I husforhøret 1851-1856 står Lars Gustaf utflyttet til Norge 1854.
Broren Erik Magnus f. 1836, står utflyttet til Norge 1856.
Tror du dette er rett familie?
Hilsen Kari
I husforhøret 1851-1856 står Lars Gustaf utflyttet til Norge 1854.
Broren Erik Magnus f. 1836, står utflyttet til Norge 1856.
Tror du dette er rett familie?
Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Dette er temmelig sikkert riktig familie!
Jeg kjenner ikke de svenske kildene - finnes det muligheter for å søke enda lenger tilbake, til tidligere generasjoner?
Ellers vil jeg si takk for veldig kjapp respons!
Jeg kjenner ikke de svenske kildene - finnes det muligheter for å søke enda lenger tilbake, til tidligere generasjoner?
Ellers vil jeg si takk for veldig kjapp respons!
Kirkebøkene i Sverige er som i Norge,i tillegg har de husforhør som gir mange opplysninger om familien.
Mor til Lars Gustaf sto f. i Tisselskog 10/3 1803.
Fant henne ikke på den datoen,men tror jeg fant rett i mai 1803. Det er ikke uvanlig at f. dato endrer seg opp gjennom år,særlig ved flytting.
Legger ved utklipp av dåpen.
Lars Jonsson står f. 6/7 1800 i Ånimskog. Fant han ikke i dåpsboka ,men ved å se i tidligere husforhør,ser jeg at dato også er skrevet 6/12. sjekker nærmere.
Hilsen Kari
Mor til Lars Gustaf sto f. i Tisselskog 10/3 1803.
Fant henne ikke på den datoen,men tror jeg fant rett i mai 1803. Det er ikke uvanlig at f. dato endrer seg opp gjennom år,særlig ved flytting.
Legger ved utklipp av dåpen.
Lars Jonsson står f. 6/7 1800 i Ånimskog. Fant han ikke i dåpsboka ,men ved å se i tidligere husforhør,ser jeg at dato også er skrevet 6/12. sjekker nærmere.
Hilsen Kari
Takk igjen! Det er svært hyggelig med så stor velvilje!
Ser jo nå at Stina Pettersdtr. også står med f. dato 18/5 i husforhør,så da er det rett jeg har funnet.
I Ånimskog tror jeg at jeg fant rett Lars i fødsel/dåpsbok.
Januar 1800:
mølnaren Jon Hindrichsson og hustru Maria Larsdtrs barn født den 6. og døpt den 7....kalt Lars.
Legger ved utklipp.
Hilsen Kari
I Ånimskog tror jeg at jeg fant rett Lars i fødsel/dåpsbok.
Januar 1800:
mølnaren Jon Hindrichsson og hustru Maria Larsdtrs barn født den 6. og døpt den 7....kalt Lars.
Legger ved utklipp.
Hilsen Kari
Her er Lars med foreldre og søsken i husforhør Ånimskog 1800-1805, Kjärkils Backen s. 108.
De barna som er strøket over,har flyttet.
Hilsen Kari
De barna som er strøket over,har flyttet.
Hilsen Kari
Takk igjen, Kari! Kunne jeg også spørre deg om du kan tyde hele navnene til Stinas foreldre i den første dåpen?
Stinas foreldre er Petter Persson og Kjerstin Olsdtr.
Skal se om jeg finner et husforhør med familien.
Hilsen Kari
Skal se om jeg finner et husforhør med familien.
Hilsen Kari
Her er Stina med foreldre og søsken i husforhør Tisselskog.
Det er veldig uklart,legger ved to stykker,1798-1803 og 1804-1810 der Stina er med.
De bor på Ulfsrud, og dette står i husforhøret 1804-1810, s. 93:
Petter Persson f. 1774
hustru Kjerstin Olsdtr., f. 1776
barn: Anders f. 1794
Jan Petter f. 1796
Maria Lisa f. 1797
Kajsa f. 1800
Stina f. 1803
Hilsen Kari
Det er veldig uklart,legger ved to stykker,1798-1803 og 1804-1810 der Stina er med.
De bor på Ulfsrud, og dette står i husforhøret 1804-1810, s. 93:
Petter Persson f. 1774
hustru Kjerstin Olsdtr., f. 1776
barn: Anders f. 1794
Jan Petter f. 1796
Maria Lisa f. 1797
Kajsa f. 1800
Stina f. 1803
Hilsen Kari
Takk igjen, Kari. Du har vært utrolig tålmodig og hjelpsom!
Bare hyggelig å kunne hjelpe.
Hilsen Kari
Hilsen Kari