Opphavet til Johan August Pettersson el. Petersson
Moderator: MOD_Emigranter
Opphavet til Johan August Pettersson el. Petersson
Hei,
Før Johan August Pettersson kom til Norge bodde han i Fullestad sogn, på gården Ulfstorp under Tranemaden.
Dette er hans fødselsinfo:
Fra fødsel-og dåpsbok Alingsås stadsförsamling:
født 27/2 1854,døpt 5/3
Johan August, uekte
mor:pigan Maja Andersdtr[/size]., fra nr. 84.
Husforhør Alingsås stad 1847-1856, nr. 84 s. 187:
pigan Maja Andersdtr., f. 2/11 1824
hennes uekte sønn Johan August, f. 27/2 1854
Mor flytter til Marstrand 1854.
anm: dette barn er at moderen inacorderat hos skomakaren Malmberg.
Johan August reiser på ett eller annet tidspunkt Norge, nærmere bestemt til Bergen, i Hordaland.
I 1878 gifter han seg med Olene Faltinsdatter, eller Oline Valentinsdatter fra Åkre på Karmøy.
De er da bosatt på Haringstad, Åkre Karmøy.
Han oppgir at foreldrene er ukjent eller døde, men at de kom fra Elfsborg len i Sverige.
Er det noen som kan være så søte å hjelpe meg videre...
Skulle gjerne likt å vite litt mer om han og hans opphav.. hvor de kom fra, navn, sted, tid, søsken og annen familie....
Hva nå enn det måtte være å finne av informasjon om han og hans familie i Sverige....
Før Johan August Pettersson kom til Norge bodde han i Fullestad sogn, på gården Ulfstorp under Tranemaden.
Dette er hans fødselsinfo:
Fra fødsel-og dåpsbok Alingsås stadsförsamling:
født 27/2 1854,døpt 5/3
Johan August, uekte
mor:pigan Maja Andersdtr[/size]., fra nr. 84.
Husforhør Alingsås stad 1847-1856, nr. 84 s. 187:
pigan Maja Andersdtr., f. 2/11 1824
hennes uekte sønn Johan August, f. 27/2 1854
Mor flytter til Marstrand 1854.
anm: dette barn er at moderen inacorderat hos skomakaren Malmberg.
Johan August reiser på ett eller annet tidspunkt Norge, nærmere bestemt til Bergen, i Hordaland.
I 1878 gifter han seg med Olene Faltinsdatter, eller Oline Valentinsdatter fra Åkre på Karmøy.
De er da bosatt på Haringstad, Åkre Karmøy.
Han oppgir at foreldrene er ukjent eller døde, men at de kom fra Elfsborg len i Sverige.
Er det noen som kan være så søte å hjelpe meg videre...
Skulle gjerne likt å vite litt mer om han og hans opphav.. hvor de kom fra, navn, sted, tid, søsken og annen familie....
Hva nå enn det måtte være å finne av informasjon om han og hans familie i Sverige....
Kristine
Re: Opphavet til Johan August Pettersson el. Petersson
Hei
Her får du noen originaler. I Sveriges befolkning 1890 og 1900 finnes det en Maja Andersdotter, født 1824 i Lena, Älvsborgs län, Västergotland, bosatt i Nya Haga 49. Ogift kvinna, ensam i familjen.
mvh Kjersti
Her får du noen originaler. I Sveriges befolkning 1890 og 1900 finnes det en Maja Andersdotter, født 1824 i Lena, Älvsborgs län, Västergotland, bosatt i Nya Haga 49. Ogift kvinna, ensam i familjen.
mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Og her er inn- og utflytningslengdene for Maja Andersdotter - fra Algutstorp til Alingsås i 1846.
Kjersti
Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Oi, tusen takk
Er det mulig å finne ut hvem faren hans var?, er vel trolig at han het Peter til fornavn siden Johan heter Petersson til etternavn....
Det står: "Mor flytter til Marstrand 1854.
anm: dette barn er at moderen inacorderat hos skomakaren Malmberg" - Betyr det at hun satte bort...
Det er ikke mulig å finne ut mer om Maja, hennes foreldre osv..

Er det mulig å finne ut hvem faren hans var?, er vel trolig at han het Peter til fornavn siden Johan heter Petersson til etternavn....
Det står: "Mor flytter til Marstrand 1854.
anm: dette barn er at moderen inacorderat hos skomakaren Malmberg" - Betyr det at hun satte bort...
Det er ikke mulig å finne ut mer om Maja, hennes foreldre osv..
Kristine
Hei
I fødelsesboken står ingen far nevnt, men farens navn blir ofte nevnt ved vigsel. Om du finner vigselen i ministerialboken og klokkerboken og ikke minst i forlovererklæringene, vil du sannsynligvis finne farens navn.
Det er mulig at hun satte bort barnet. Skal jeg om jeg kan finne noe mer.
mvh Kjersti
I fødelsesboken står ingen far nevnt, men farens navn blir ofte nevnt ved vigsel. Om du finner vigselen i ministerialboken og klokkerboken og ikke minst i forlovererklæringene, vil du sannsynligvis finne farens navn.
mvh Kjersti
12. januar 1901 flyttet hun ut eller kanskje hun døde. Noe skjedde ihvertfall den datoen. Se vedlagte HFL fra Nye Haga, Gøteborg 1896-1911.
mvh Kjersti
mvh Kjersti
Maja Andersdotter døde 10. desember 1907 i Østra Haga, Gøteborg.
Kjersti
Kjersti
Hei Kristine
Hyggelig å kunne hjelpe. Maja Andersdotters fødsel 2. november 1824 i Lena klarer jeg imidlertid ikke å finne.
Her er noen inn- og utflytninger for Maja Andersdotter + utflytting for hennes sønn.
mvh Kjerst
Hyggelig å kunne hjelpe. Maja Andersdotters fødsel 2. november 1824 i Lena klarer jeg imidlertid ikke å finne.
Her er noen inn- og utflytninger for Maja Andersdotter + utflytting for hennes sønn.
mvh Kjerst
Hei igjen,
Her har du litt til + Maja Andersdotter sine søsken og foreldre
i Fullestad. Majas foreldre var torpare Anders Nilsson, født 1788 i Fullestad og hustru Johanna Jönsdotter, født 1798, også i Fullestad. De hadde ihvertfall tre barn: Elin, født 2. juli 1821, Maja, født 2. november 1824 og Johannes, født 22. juli 1834. De bodde i 1830-1849 i Ulfvestorp Lillegården i Fullestad.
Fullestad är annexförsamling i Lena, Bergstena, Fullestads, Hols, Siene och Horla församlingars pastorat.
Före år 1882 var Fullestad annexförsamling i Lena, Bergstena, Fullestads och Långareds församlingars pastorat. Under tiden 1882-1961 var Fullestad annexförsamling i Lena, Bergstena och Fullestads församlingars pastorat.
Stift:
Skara
Härad:
Kulling
mvh Kjersti
Her har du litt til + Maja Andersdotter sine søsken og foreldre

Fullestad är annexförsamling i Lena, Bergstena, Fullestads, Hols, Siene och Horla församlingars pastorat.
Före år 1882 var Fullestad annexförsamling i Lena, Bergstena, Fullestads och Långareds församlingars pastorat. Under tiden 1882-1961 var Fullestad annexförsamling i Lena, Bergstena och Fullestads församlingars pastorat.
Stift:
Skara
Härad:
Kulling
mvh Kjersti
Det ser ut til at det var en søster til. Fant forøvrig foreldrenes vigsel i Fullestad (under Lena) og søsteren Elins dåp i 1821. Se vedlegg.
Kjersti
Kjersti
Og her er litt til Kristine:
- Majas mor, Johanna Jönsdotter, ble født og døpt 19. januar 1798 i Fullestad. Hennes foreldre het Jöns Larsson og Maja Petersdotter.
- Jöns Larsson ble født 1. mai 1756 og hans foreldre het Lars Jönsson og Kjerstin Persdotter. Jöns døde 18. november 1820 av heftig feber.
- Johannas mor, Maja, døde i mai 1799, og faren Jöns gifter seg med en Ingjerd født 1775 og død 1815.
Det er et hopp i HFL mellom 1783 til 1802, dvs. den har sannsynligvis gått tapt. I 1807 fikk Jöns sønnen Peter med Ingjerd og i 1795 fikk han sønnen Lars med Maja, samme mor som Johanna.
OBS. Ser at jeg har skrevet Fullestorp som navn til vedleggene, det skal være Fullestad. Beklager.
mvh Kjersti
- Majas mor, Johanna Jönsdotter, ble født og døpt 19. januar 1798 i Fullestad. Hennes foreldre het Jöns Larsson og Maja Petersdotter.
- Jöns Larsson ble født 1. mai 1756 og hans foreldre het Lars Jönsson og Kjerstin Persdotter. Jöns døde 18. november 1820 av heftig feber.
- Johannas mor, Maja, døde i mai 1799, og faren Jöns gifter seg med en Ingjerd født 1775 og død 1815.
Det er et hopp i HFL mellom 1783 til 1802, dvs. den har sannsynligvis gått tapt. I 1807 fikk Jöns sønnen Peter med Ingjerd og i 1795 fikk han sønnen Lars med Maja, samme mor som Johanna.
OBS. Ser at jeg har skrevet Fullestorp som navn til vedleggene, det skal være Fullestad. Beklager.
mvh Kjersti
Og her er siste bidrag fra meg i denne saken. Majas morfar, Jöns Larsson, ble gift 3 ganger. Andre gang med Maja Jonasdotter som døde, sannsynligvis i barsel, i 1804.
Lykke til videre, og husk å være kritisk - jeg kan ha tolket feil.
mvh Kjersti
Lykke til videre, og husk å være kritisk - jeg kan ha tolket feil.
mvh Kjersti
Tuuuusen takk! dette var virkelig bra, nå har jeg masse jeg kan jobbe videre med 

Kristine
Kjersti skrev:Hei
mvh Kjersti
Her er en link fra tidligere innlegg med samme personer:
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=98829&highlight=
og her er en link som viser vielsen til brudeparet Johan August og Oline/Olina. Far til Johan August står oppført som Petter... mer enn det har jeg ikke.. Han visste sikkert ikke mer om sin biologiske far enn at han het Petter...
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=107344
Noen som klarer å finne ut hvem denne "Petter" var?
Kristine