Peder Olai (Olof) Fredriksen (Piili)
Moderator: MOD_Emigranter
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Peder Olai (Olof) Fredriksen (Piili)
Peder Olai Fredriksen ble konfirmert i Balsfjord i Troms 10 okt. 1869
Han heter Peter Olof Fredriksen i klokkerboken for Malangen
Nr. 28 her
Kildeinformasjon: Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Klokkerbok nr. 6 (1863-1878), Konfirmerte 1869, side 105.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
Men det kan se ut som at han ble født og døpt i Sverige
F.dat: 30/7-1850 D.dat: 7/8-1850 (iflg.norske kirkebøker.)
Foreldrene er Fredrik Person Piili og Anna Greta Andreasdatter.
De kan komme fra Pajala-traktene i Sverige hvor de fantes en Piili-familie på 1800 tallet.
Er det mulig å finne noen info i Svenske databaser?
Han heter Peter Olof Fredriksen i klokkerboken for Malangen
Nr. 28 her
Kildeinformasjon: Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Klokkerbok nr. 6 (1863-1878), Konfirmerte 1869, side 105.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-110
Men det kan se ut som at han ble født og døpt i Sverige
F.dat: 30/7-1850 D.dat: 7/8-1850 (iflg.norske kirkebøker.)
Foreldrene er Fredrik Person Piili og Anna Greta Andreasdatter.
De kan komme fra Pajala-traktene i Sverige hvor de fantes en Piili-familie på 1800 tallet.
Er det mulig å finne noen info i Svenske databaser?
Mvh
Leif B.
Leif B.
Re: Peder Olai (Olof) Fredriksen (Piili)
Hei
Jeg skal forsøke å hjelpe deg, men trenger noe mer informasjon.
1. Har du søkt etter familien i 1865- og 1875-tellingene?
2. Har du flere familiemedlemmer som jeg kan søke på - i Sverige?
3. Vet du når foreldrene ble født og døde?
mvh Kjersti
Jeg skal forsøke å hjelpe deg, men trenger noe mer informasjon.
1. Har du søkt etter familien i 1865- og 1875-tellingene?
2. Har du flere familiemedlemmer som jeg kan søke på - i Sverige?
3. Vet du når foreldrene ble født og døde?
mvh Kjersti
Hei igjen
I Sverige befolkning 1890 finnes det en familie Piili bosatt i Pajala, Norrbottens län.
- Anna Greta Piili, inhyses, f. 1820 i Pajala. Änka, mor i familjen. Bosatt Kihlanki, Pajala
- Karolina, født 1847
- Petter Olof, født 1850
- Eva Maria, født 1852
- Henrik Herman, født 1861
Legger ved Henric Hermans dåpsoppføring og en HFL som viser hele familien Anna Greta Andreasdatter ble enke 11. juni 1886.
mvh Kjersti
I Sverige befolkning 1890 finnes det en familie Piili bosatt i Pajala, Norrbottens län.
- Anna Greta Piili, inhyses, f. 1820 i Pajala. Änka, mor i familjen. Bosatt Kihlanki, Pajala
- Karolina, født 1847
- Petter Olof, født 1850
- Eva Maria, født 1852
- Henrik Herman, født 1861
Legger ved Henric Hermans dåpsoppføring og en HFL som viser hele familien Anna Greta Andreasdatter ble enke 11. juni 1886.
mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Leif Bjørn Mathiesen
Takk Kersti
Dette er akkurat den familen jeg er ute etter.
Det eneste jeg vet er at Petter Olof flyttet til Norge, Malangen i Balsfjord en gang før 1869.
Han var tjenestegutt på en gård i FT 1875 og giftet seg med en pike fra bygden i 1880.
Jeg har ett innlegg her
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=99196 og der har jeg også fått ett svar
Dette er akkurat den familen jeg er ute etter.
Det eneste jeg vet er at Petter Olof flyttet til Norge, Malangen i Balsfjord en gang før 1869.
Han var tjenestegutt på en gård i FT 1875 og giftet seg med en pike fra bygden i 1880.
Jeg har ett innlegg her
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=99196 og der har jeg også fått ett svar
Mvh
Leif B.
Leif B.
Hei!
Anna Greta Andreasdtr, f. 30/6 1820, døde 2/3 1899
(Pajala forsamlingsbok 1895-1900 s. 305)
I forsamlingsbok 1901-1910 s. 317 Kihlanki står
Karolina f. 23/6 1847
Eva Maria f. 7/5 1852
Petter Olof f. 13/7 1850
alle tre overført til liste for obefintlige 1905.
Hilsen Kari
Anna Greta Andreasdtr, f. 30/6 1820, døde 2/3 1899
(Pajala forsamlingsbok 1895-1900 s. 305)
I forsamlingsbok 1901-1910 s. 317 Kihlanki står
Karolina f. 23/6 1847
Eva Maria f. 7/5 1852
Petter Olof f. 13/7 1850
alle tre overført til liste for obefintlige 1905.
Hilsen Kari
Hei igjen!
Merkelig at han er i Norge,likevel er han i de svenske folketellingene. Her 1900:
Post 3919746
Piili, Petter Olof
Inh.
f. 1850 i Pajala (Norrbottens län, Norrbotten)
Ogift man, ensam i familjen
Kihlanki
Pajala med Muonionalusta (Norrbottens län, Norrbotten)
finne
Födelseort i källan: Pajala
Hilsen Kari
Merkelig at han er i Norge,likevel er han i de svenske folketellingene. Her 1900:
Post 3919746
Piili, Petter Olof
Inh.
f. 1850 i Pajala (Norrbottens län, Norrbotten)
Ogift man, ensam i familjen
Kihlanki
Pajala med Muonionalusta (Norrbottens län, Norrbotten)
finne
Födelseort i källan: Pajala
Hilsen Kari
Lillebroren Henric ble født i Pajala i 1861 og det kan være at familien flyttet etter det, og kanskje til et annet sted enn Balsfjord først. De flyttet hjem igjen før 1885. Dessverre er det et stort hull i HFL i Pajala mellom 1841 og 1885, og derfor ikke mulig å finne dem. Men når og hvor ble storesøster Eva Maria, født 1847 konfirmert? En konfirmasjonsoppføring for henne kan gi ytterligere opplysninger.
mvh Kjersti
mvh Kjersti
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Dette var en nokså mystisk sak. Det er vel ikke tvil om at det er nevnte Peter Olof som blir konfirmert i Malangen i 1869, all den tid foreldrene er oppført som Fredrik Persson Piili og hustru Anna Greta Andreasdatter. Spørsmålet blir vel da om denne Peter Olof har flyttet hjem igjen og at det er en annen Peter Olof Fredriksen som giftet seg i Malangen i 1880. Jeg har vel mest tro på at det er samme karen.
Her er en definisjon på ordet 'obefintlig' som ble brukt om i forsamlingsbok, 1901-1910, Kihlanki, om Karolina, Eva Maria og Petter Olof:
statist. i fråga om kyrkobokföring, om person: som icke varit anträffbar under tiden mellan två på varandra följande mantalsskrivningar; som utan uttagande av flyttningsbetyg bosatt sig på utrikes ort; ofta i substantivisk anv. Bok över obefintliga, församlingsbok i vilken obefintliga personer förtecknas.
Forklaringen er kanskje så enkel som at nevnte personer har flyttet til Norge uten å melde utflytting.
Det er vel kanskje Eva Marie som finnes ved Skutvigvand i Balsfjord ved FT-1875: Lenke
Eva Maries vielse, Malangen, 1872: Lenke
Og kanskje Karolina på Tønset gård i Bardu: Lenke
Karolines vielse, Bardu, 1876: Lenke
Her er en definisjon på ordet 'obefintlig' som ble brukt om i forsamlingsbok, 1901-1910, Kihlanki, om Karolina, Eva Maria og Petter Olof:
statist. i fråga om kyrkobokföring, om person: som icke varit anträffbar under tiden mellan två på varandra följande mantalsskrivningar; som utan uttagande av flyttningsbetyg bosatt sig på utrikes ort; ofta i substantivisk anv. Bok över obefintliga, församlingsbok i vilken obefintliga personer förtecknas.
Forklaringen er kanskje så enkel som at nevnte personer har flyttet til Norge uten å melde utflytting.
Det er vel kanskje Eva Marie som finnes ved Skutvigvand i Balsfjord ved FT-1875: Lenke
Eva Maries vielse, Malangen, 1872: Lenke
Og kanskje Karolina på Tønset gård i Bardu: Lenke
Karolines vielse, Bardu, 1876: Lenke
- Leif Bjørn Mathiesen
Mvh
Leif B.
Leif B.