Johan Hansen og Maria Othelia Resch ved Hurdal glassverk

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
Lisa Jakobsen
Sted: GRIMSTAD

Johan Hansen og Maria Othelia Resch ved Hurdal glassverk

Legg inn av Lisa Jakobsen » 14. september 2012 kl. 20.38

Jeg er etterkommer av disse to, og prøver å finne ut mer om Johan Hansen.

Johan var skiverkarl ved Hurdal glassverk, og hadde to barn utenom ekteskap med Maria.

Christian Hansen, f. 1790:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-33

Johan Andreas, f. 1795:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-72

Etterkommerne av Johan Andreas har jeg kontroll over, de som er interessert i denne familien kan lese mer her:
astavne.net/1b/p1717.htm

Maria Othelia giftet seg med skomaker Johanes Hendrichsen i 1802. På samme siden i kirkeboken, litt lengere ned, står det at en Johan Hansen giftet seg med en Johanna Elisabeth Smidt:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-108

I den søkbare databasen over vielser for Hurdal, har de tolket det som står foran navnet til Johan Hansen som "hr.", men jeg mener at det står "g.v." for glassverket. En av kausjonistene er "Krefting", og i 1801 tellingen er han "Forvalter ved værket" for Hurdals glassverk. Det ser ut som at det var vanlig å skrive "gv" for de som jobbet ved glassverket.

Da jeg letet i 1801-tellingen, fant jeg Maria med sønnen Johan Hansen ved Hurdals glassverket (de staver etternavnet hennes "Risch" her):
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f18010239&gardpostnr=42&merk=42#ovre

Johan Hansen (den eldre) er ikke her. På samme side for glassverket i 1801 finner vi
Elisa Johanne Smidt, Tienestefolk, 28 år, Huus-jomfrue

Jeg har også funnet en Johan Hansen i Hurdal i 1801, på gården Bierke:
Johan Hansen, Logerende, 26 år, Gaaer i dagleie:
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f18010239&gardpostnr=66&personpostnr=1897&merk=1897#ovre

Kan disse to oppføringer (vielsen til Elisabeth Smidt og gården Bierke fra 1801) være "min" Johan Hansen?
Er det noen som vet mer om denne mannen?

Jeg har boken til Anne Minkin her, har ikke lest det hele enda, men så langt er Johan Hansen nevnt bare en gang, ifm. at han hadde barn med Maria Othelie, og at han vare skiverkarl ved glassverket.

Hilsen
Lisa

gj13544
Sted: Oslo

Re: Johan Hansen og Maria Othelia Resch ved Hurdal glassverk

Legg inn av gj13544 » 15. september 2012 kl. 16.48

Hei Lisa.
Det står nok Hr foran Johan Hansens navn ved vielsen i Hurdal. Da har han altså blitt regnet blant "de kondisjonerte", og det er nok lite sannsynlig at brudgommen er den samme som den Johan Hansen som går i dagleie.

Jeg tror det er rimelig å anta at det er brudgommen som er faren til sønnene til Maria Othelia Resch. Jeg har lett etter ham før, uten hell. Det vanlige navnet gjør det jo ikke enkelt. Men denne gangen fant jeg ham ved hjelp av et foreldresøk på FamilySearch. Johan Hansen og Else Johanne Smith fikk en sønn i juli 1803. Han ble døpt 4.8. i Vinger/Eidskog http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120. Ved dåpen var Johan Hansens kone død. Han giftet seg igjen med hennes søster, Ide Sophie Smith, i Vinger 17.1. 1804. For dette paret har jeg funnet fire barn født i Vinger.

I kirkeboka kalles han Johan Hansen "paa Holmen". Jeg lurer på om Holmen kan ha vært et bruk og om Johan Hansen kanskje var skriver der, som han var på glassverket i Hurdal. I så fall kan du vel kanskje finne flere opplysninger om ham i bygdeboka for Eidskog eller eventuelt i en brukshistorie.

En annen måte å finne flere opplysninger om Johan kan kanskje være å undersøke mer om familien Smith. Dette må være Johans kone nr.2 i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 35171#ovre

mvh
Anne

Brukeravatar
Lisa Jakobsen

Legg inn av Lisa Jakobsen » 15. september 2012 kl. 17.50

Hei Anne,

Takk! Og takk for en flott, interessant bok forresten!

Jeg er amerikansk, og sliter noen ganger med gamle norske ord og yrker. F eks lurer jeg på hva en "skriver" var (høres ut som en regnskapsfører eller noe). Skal lete litt på nettet og se om jeg finner noe.

Skal lete videre, og se om jeg finner ut mer om Johan med de tipsene du har gitt meg nå.

Hilsen
Lisa

gj13544
Sted: Oslo

Legg inn av gj13544 » 15. september 2012 kl. 21.15

Hei Lisa, hyggelig å høre at du liker boka. Det er jo lenge siden jeg skrev den nå, men jeg synes fortsatt at glassblåserslekter er spennende, ikke minst slektene Resch og Filion som du stammer fra.

En skriver eller skriverkarl kan kanskje best oversettes med office clerk. Han har nok både ført regnskapene og glassverkets korrespondanse, mannskapslister, lønningslister o.l.

Jeg har kikket litt mer på kirkeboka for Vinger/Eidskog. Ved datteren, Agnetta Marias dåp 3.6.1809 kalles Johan Hansen "Fuldmægtig paa Holmen", og det tyder på at han har hatt en liknende stilling som han hadde på glassverket i Hurdal.

Ved hjelp av Gløersens Dødsfall i Norge fant jeg også begravelsen hans. Han døde allerede i 1816 (23.4.), bare 45 år gammel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109. Så da har du et ca tidspunkt for hans fødsel - rundt 1770. Også ved begravelsen har han yrkestittelen "Fuldmægtig". Gløersen skriver at han etterlot seg 6 mindreårige barn.

mvh
Anne

Brukeravatar
Lisa Jakobsen

Legg inn av Lisa Jakobsen » 15. september 2012 kl. 22.40

Flott, Anne! Tusen takk!

Ja, boken din er spennende for alle som er interessert i historie og sammenligning av kulturer (i dette tilfelle Tysk/Engelsk/Norsk og Luteransk/Katolsk). Men spesielt for oss som er etterkommere av disse familiene. Boken din gir meg litt bakgrunn som gjør at jeg forstår bedre hvorfor visse ting omkring familien min ikke finnes i kirkebøkene, hvorfor noen av dem ikke giftet seg, osv.

Det som er litt morsomt er at min mor, som er norsk, er medlem av den norske kirken (dvs. "luteransk"). Min far, amerikansk med tyske og italiensk aner, er katolsk. Da jeg fortalte min mor at jeg hadde lest i boken din at noen i mormors familie var fra tyskland og katolsk, var begge foreldrene overrasket. :)

Jeg så på nettet at skriverkarl skulle være "clerk", men din forklaring er mye mer utfyllende, takk.

Har kikket litt på 1801-tellingen, prøvde å finne dette stedet som heter Holmen. Det er visst en Holmen i Kongsvinger, jeg fant ikke en gård i 1801-tellingen for Winger som heter Holmen, men jeg finner det nå på Google maps i alle fall. Stusset litt over at det er 100 kilometer fra Hurdal glassverk, hvis Johan jobbet begge steder måtte han reise mye? Eller kanskje han sluttet på glassverket og begynte på Holmen...

Kikket også på en som var kausjonist for Johans bryllup til Ida Smit, en som heter Hans Eriksen fra gården Aaserud. Aaserud er ikke langt fra Holmen i følge kartet...Men det kan hende at Johan bodde der, at det ikke var familie eller noe.

Tusen takk for at du fant dødsfallet, det hjelper å vite omkring når tid han ble født slik at jeg kan lete videre. Jeg poster det jeg finner her, jeg kjenner til flere etterkommere av Johan Hansen som er interessert å vite mer...

Jeg leter videre, og tusen takk for hjelpen!

Hilsen
Lisa

Brukeravatar
Lisa Jakobsen

Legg inn av Lisa Jakobsen » 15. september 2012 kl. 23.41

En ting til....Ang. det med Hr. foran navnet til Johan Hansen her:[url]
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-108

Hvis du ser på bildet jeg sender nå, er det som er skrevet foran navnet til Johan Hansen nesten identisk med det som er skrevet foran navnet til Krefting fra glassverket. Når jeg ser på bokstaven "h" i resten av kirkeboksiden, ligner det ikke på det som står foran navnet til Johan Hansen.

Men det kan godt hende at det står "hr" foran navnet til Krefting også. :)

Hilsen
Lisa
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 16. september 2012 kl. 1.14

Hei !

Og jeg ser det som, Hr.

F. T. Hurdal 1801.
Hurdals Glas-værk.
Krefting.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1038#ovre

1801.
Elisa Johanne Smidt.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1056#ovre

Muligens så vet du også dette fra før, men likevel ?

Mvh. Magne :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. september 2012 kl. 9.30

Enig med Magne :wink:

Det er helt tydelig Hr. foran Johan Hansen og foran Krefting.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Lisa Jakobsen

Legg inn av Lisa Jakobsen » 16. september 2012 kl. 10.45

Hei,

Takk. Tyding av kirkebøker har jeg ikke så mye erfaring med som dere.

Når det gjelder Johan Hansen "paa holmen", spurte jeg hva dette kan være i Hedmark-forumet, og fikk svar og en lenke til skiftet til Funksj. Johan Hansen:

www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=528267#528267

Hilsen
Lisa

Svar

Gå tilbake til «Hurdal»