Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Lars Jostein Halseth
Innlegg: 519
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.11
Sted: SKI

Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av Lars Jostein Halseth » 12. november 2017 kl. 19.46

Hei!

Dette emnet må ses på som en fortsettelse av emnet som ble behandlet her https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight= , da jeg nå i helgen
har fått noen nye opplysninger, og fått bekreftet andre. Foreldrene jeg nevnte her er vel neppe de riktige?

Det er dåpen til Karen's datter Selma Marie vi har her i pos. 273
https://media.digitalarkivet.no/kb20060213070896

, og dette må være Folketellingen for 1900
https://digitalarkivet.no/census/person ... 7045215136

Det som er forvirrende ? er at datteren står som ektefødt, samtidig som det i folketellingen står at moren forsørges av barnefaren.
Jeg vet ikke om forklaringen ligger her. Jeg tror dette er faren ved folketellingen i 1900
https://digitalarkivet.no/census/person ... 7028019021

Vielsen til Karen og Søren har jeg ikke funnet.

Jeg har fått vite, og fått bekreftet at Karen hadde en sønn i et tidligere forhold.
Fornavnet som først ble nevnt var Carl, men også Alfred ble nevnt. Selma Marie hadde i alle fall en halvbror.
Da jeg fikk vite om Karl Alfred, antok jeg at det er han som er nevnt her i Folketellingen i 1910 https://digitalarkivet.no/census/apartm ... 6392154580 , noe som er bekreftet,
det bodde vist nok en person hos familien.
Jeg fikk også da vite at han hadde flyttet til Røberg i Numedal, og at han giftet seg med en dame som het Albertine. Dette ledet meg til ID 4651605 på Slekt og Data Gravminner.
Jeg fikk så hjelp til å finne Karl Alfred sin dåp - pos. 94 her https://media.digitalarkivet.no/kb20060831010041

Ved dåpen til Karl Alfred bruker Karen et mellomnavn som for meg ser ut til å være Henrikke?
Jeg har fått bekreftet at hun hadde et mellomnavn, men det skal ha vært Henriette. Det kan jo være at de som er mine kilder husker feil.

Karen skal også ha hatt en datter hvis navn begynner på A som døde veldig tidlig.
Hvem hun hadde denne datteren med, og om det var før eller etter Karl Alfred, det vet jeg ikke.

To av døtrene til Selma Marie, som er min kilde, har det på at fødselsdatoen 27. juni er riktig. Hvilket år hun ble født er de mer usikker på, men antyder alt fra 1850 - 1875.
Når hun har en sønn som er født i 1889, er det vel grunn til å tro at hun ikke kan være født senere enn 1871? De to døtrene er imidlertid samstemte på at Karen ble en gammel dame,
og at hun var godt over 90 da hun gikk bort. De mener at hun skal ha gått bort på begynnelsen av 1950, og med sikkerhet skal hun være gravlagt på Grefsen i Oslo.

Jeg har vært igjennom kirkebøkene i Nes prgj. flere ganger, men kan selvfølgelig ha oversett noe. Det kan være mellomnavnet som forvirrer meg ?

Jeg er uansett interessert i alt som måtte finnes om Karen, hennes røtter og etterkommere om det er noen som kunne tenke seg å hjelpe meg videre.

På forhånd takk for hjelpen!!!

Mvh.
Lars J.H.

Lars Jostein Halseth
Innlegg: 519
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.11
Sted: SKI

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av Lars Jostein Halseth » 12. november 2017 kl. 21.24

Hei!

Da har jeg nettopp funnet Selma Marie sin vielse - pos. 26. her https://media.digitalarkivet.no/kb10040903240164

Det jeg føler jeg står mest fast på, er Karen og hennes Aner.

På forhånd takk for all hjelp

Mvh.
Lars J.H.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av gj25675 » 12. november 2017 kl. 21.48

Både FT 1910 og 1923 oppgir at Karen er født 27.6.1861 på Nes på Romerike

Denne Karen H. Amundsdatter på Engen i 1865 kunne kanskje passe
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8023011776

Døpt Karen Henrikka 12.8.1860, født 26.6.1860, nr 19
SAO, Nes prestekontor Kirkebøker, F/Fc/L0001: Ministerialbok nr. III 1, 1859-1882, s. 68
https://media.digitalarkivet.no/kb20060306040074

Konfirmert 15.10.1876, nr 4
https://media.digitalarkivet.no/kb20060306040193

Hilsen
Matthias

Lars Jostein Halseth
Innlegg: 519
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.11
Sted: SKI

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av Lars Jostein Halseth » 3. desember 2017 kl. 21.00

Tusen takk for svar :D og beklager sent svar :oops: !

Ja, det er absolutt en kandidat hadde det bare ikke vært for at to av barnebarna
er veldig sikre på at 27. juni er riktig fødselsdato, og at jeg selv har funnet i kirkegårds-
protokollen for Grefsen i Oslo. Der står det at hun ble gravlagt 6. nov. 1953, og at hun
da var 92 år.

Jeg har også funnet datteren til Karen som hadde et navn på A. Hennes navn var Alvilde Eugenie.
Dåpen hennes er pos. 109 her https://media.digitalarkivet.no/kb20060831030244


Mvh.
Lars J.H.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av gj25675 » 4. desember 2017 kl. 8.50

Spør du meg passer denne Karen Henrikke svært godt, og det finnes vel ingen andre kandidater med den relativt unike navnekombinasjonen Karen Henrikke Amundsdatter i Nes.

Om Karen Henrikke ble født 26.6. eller 27.6. kan jo bare være et spørsmål om når på døgnet hun ble født, så jeg tror ikke du bør avskrive henne på det grunnlaget. Det styrker vel heller hennes kandidatur.

Det kan se ut som fødselsdatoen 27.6.1861 ble fastsatt i forbindelse med FT1910 (ser at adressen der er Mossegaten 1, som dukket opp i en annen tråd :) ), og denne datoen har så fulgt henne videre ved FT1923 og begravelsen i 1953, men det er jo ikke gitt at dette var den riktige datoen. Kirkebøkene fra Nes viser at hun ble født i 1860.

Hilsen
Matthias

Lars Jostein Halseth
Innlegg: 519
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.11
Sted: SKI

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av Lars Jostein Halseth » 4. desember 2017 kl. 13.49

Takk for svar og begrunnelse :D !
Jeg har ingen grunn til å tro at du ikke har rett - 26. eller 27. det er ikke det jeg henger meg opp i, men årstallet.

Dåpen til hennes første barn Karl Alfred https://media.digitalarkivet.no/kb20060831010041 i 1889, og dåpen til hennes
andre barn Alvilde Eugenie i 1892 https://media.digitalarkivet.no/kb20060831030244 viser begge 1861.
Det samme gjør dåpen til hennes tredje barn Selma Marie https://media.digitalarkivet.no/kb20060213070896
Når vi kommer til Folketellingen i 1900 https://digitalarkivet.no/census/person ... 7045215136 , viser ti år feil.

Om 1861 er galt, da oppsto denne feilen allerede i 1889, og har fulgt henne siden.

Mvh.
Lars J.H.

gj25675
Innlegg: 4100
Registrert: 29. mai 2016 kl. 12.36
Sted: DRØBAK

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av gj25675 » 4. desember 2017 kl. 14.06

Det er mulig feilen oppsto i allerede 1889, ved konfirmasjonen i 1876 sto det i alle fall 1860.

Når jeg ser på originalen for FT1900 er det mulig å tolke årstallet som 1861
SAO, Folketelling 1900 for 0301 Kristiania kjøpstad, 1900, s. 59340
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090824100415

Ved folketellingen i 1875 er hun lægdslem på Brandstorp, Østre Udnes
https://media.digitalarkivet.no/ft20110110310771
Fødselsår er her 1860

Brukeravatar
Brit Sæther
Innlegg: 844
Registrert: 7. juni 2016 kl. 20.09
Sted: SKEDSMOKORSET

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av Brit Sæther » 5. desember 2017 kl. 20.19

Folketellingen for Nes 1875 er ikke tilgjengelig på digitalarkivet. Likevel ser jeg at det fremkommer på Familysearch at Amund Olsen bor på samme plass i 1875 som i 1865. Han står som enkemann, og da har vel Anne gått bort i løpet av perioden 1865 - 1875.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MKLH-DNH


Brit

Lars Jostein Halseth
Innlegg: 519
Registrert: 5. desember 2004 kl. 18.11
Sted: SKI

Re: Karen X Amundsdtr. fra Nes på Romerike

Legg inn av Lars Jostein Halseth » 6. desember 2017 kl. 10.36

Tusen takk begge to :D !!

Mvh.
Lars J.H.

Svar

Gå tilbake til «Nes i Akershus»