Gravregistrering i Vågan

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 1. november 2010 kl. 9.38

I min slektsgransking har jeg hentet mange data fra gravregistreringen for Buksnes i Dis-Norge. Og det er Vestvågøy historielag ved Kirsti Arctander og Eilert Hartviksen som har stått for registreringen av om lag 3500 gravminner. Og Kirsti har også registrert gravminner på Svolvær kirkegård. Det er beundringsverdig en stor dugnad.
Men på kirkegården i Vågan Kabelvåg er gravregistreringen stoppet opp. Kirkekontoret har på langt nær ikke levert oppgave over alle gravminner, og det er heller ikke fotografert noen graver, bortsett fra de få graver som undertegnede har fotografert.
Det må da finnes slektsgranskere i Vågan som har interesse av og kan delta i registrering og fotografering av gravminner på kirkegården i Kabelvåg.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn25263 » 1. november 2010 kl. 18.59

Hei
Jeg bor i Kabelvåg og kan gjerne hjelpe til når det bare blir vår og lyst ute. Jeg må da bli
kontaktet og orientert om hvordan jeg skal gå fram.

hilsen Nan

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 1. november 2010 kl. 20.47

Hei

Send en mail til: kildereg@disnorge.no og be om nærmere opplysninger for å bli registrator.

hilsen
Thor

Per-Olav Broback Rasch
Innlegg: 1655
Registrert: 12. november 2005 kl. 20.11
Sted: BODØ

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 1. november 2010 kl. 22.51

Jeg vil bare presisere at adressen Thor har lagt ved gjelder for registrering av kirkebøker. Gravregistrering har denne adressen: gravreg@disnorge.no Se også retningslinjene her: http://www.disnorge.no/cms/retningslinj ... ering.html

Gledelig om noen setter i gang i Vågan kommune. Det vil bli satt pris på av flere :)

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn25263 » 2. november 2010 kl. 20.41

Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har sendt e-post til den oppgitte e-post adressen du gav meg.

Mvh Nan

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 7. februar 2011 kl. 14.28

Nan, jeg er litt nysgjerrig på om du har gjort noen avtale med Dis-Norge vedr. gravregistrering/fotografering på Vågan kikegård.

Thor

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn25263 » 7. februar 2011 kl. 15.17

Hei

Nei det har jeg ikke gjort da jeg fikk forståelsen av at det allerede var noen som var i gang med dette arbeidet.

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 9. februar 2011 kl. 22.05

Jeg ble ikke overrasket at du fikk den respons, noe som også jeg fikk for mange år siden.

Thor

6802
Innlegg: 23
Registrert: 16. desember 2004 kl. 22.33
Sted: BODØ

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av 6802 » 12. februar 2011 kl. 9.01

For Vågan er status som følger: Vi mangler fotograf for Strandlandet kirkegård. De øvrige kirkegårder er enten fotografert eller under fotografering. Vær oppmerksom på at det er en jobb som skal gjøres etter at fotografering er utført, så det vil ofte ta noe tid før resultatet kommer opp på Gravminner i Norge.

Nils M. Nielsen
Gravminnekoordinator DIS Salten slektshistorielag.

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn25263 » 12. februar 2011 kl. 12.10

Jeg har full forståelse for at dette tar tid. Det er et stort arbeide som skal gjøres. Jeg finner flere av "mine" registrert allerede og det på ulike deler av kirkegården.

Dersom det er en spesiell grav Thor leter etter på Vågan kirkegård kan jeg godt gå å se etter den når det bare blir vår og snøen er borte.

Edith Marie Toft
Innlegg: 126
Registrert: 22. mai 2006 kl. 16.39
Sted: HAUGESUND

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av Edith Marie Toft » 12. februar 2011 kl. 13.51

Hei Nan!

Hvis du går på Kirkegården, kan du se etter om du finner min oldefar K(C)arl Andreas Andersen døde og begravd? Han er født 29/09/1854.
Han ligger sikkert sammen med sin kone Elisabeth Marie Andersen født Nilsdatter 04/09/1860 død 21/02/1907 Kabelvåg? Vågan. Dødsfallet hennes fant jeg i kirkebøkene etter at 1910 tellingen ble lagt ut. For da var Karl enkemann.

Har hatt kontakt med et av kirkekontorene der oppe, men de fant dem ikke. (Det var før tellingen ble lagt ut)

Har ventet i mange år på at kirkegårdene skulle blitt lagt ut i Vågan.

På forhånd takk!


Mvh Edith

Brukeravatar
dn25263
Innlegg: 228
Registrert: 13. mai 2010 kl. 0.01
Sted: KABELVÅG

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn25263 » 12. februar 2011 kl. 17.46

Hei

Når det bare blir forhold for det skal jeg se etter graven til Carl Andersen på kirkegården. Vi har svært store mengder snø, så det blir nok en god stund før dette blir mulig.

Det er ikke mange Andersen i Kabelvåg, men ser at han bare hadde en sønn og at han flyttet til Haugesund.

Kirkegården i Kabelvåg er stor, men ikke uoverkommelig. Det kan jo tenkes at graven er slettet siden det er såpass lenge siden, men dersom graven er der skal du få vite det.

hilsen Nan

Edith Marie Toft
Innlegg: 126
Registrert: 22. mai 2006 kl. 16.39
Sted: HAUGESUND

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av Edith Marie Toft » 12. februar 2011 kl. 18.36

Takk for at du vil hjelpe meg.

Det har ikke noe hast. Kommer det så kommer det.

Etter det jeg har funnet ut, hadde min oldefar en bror Bernhard. De var født i Buksnes. Han igjen hadde flere sønner som var bosatt i Svolvær, så der må det være noen Andersen.

Jeg kjenner ingen i denne slekten, da min bestefar døde noen mnd. før min far ble født i 1913. Han ble oppkaldt etter sin far, og jeg etter dem igjen. En eldre bror hadde fått navne etter sin bestefar Karl.


Mvh Edith

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 14. februar 2011 kl. 16.05

Hei Nan
Takk for ditt tilbud til å oppspore en grav. Jeg er en tripp i Lofoten nesten hver sommer og jeg vet nøyaktig hvor gravene til hele slekten befinner seg.
Men det jeg savner er en fullstendig registrering av alle gravene på Vågan kirkegård hos DIS-Norge. Det er et hopetall av graver som ikke er registrert, og det gjelder også nesten hele min slekt.
Og da må jeg spørre Nils M. Nielsen / DIS-Salten: Har Vågan kirkekontor levert fullstendig oversikt over gravminnene på Vågan kirkegård?.
Jeg ser at Edith Marie Toft fikk negativt svar fra Vågan kirkekontor på sin søken etter graven til sin oldefar. Det samme negative svar har også jeg fått i søken etter dødsdato på en fjern slektning. Jeg tror det er små sjangser for at Edith Marie finner graven til sin oldefar, spesielt hvis graven ikke er blitt stelt, og dersom festeavgift ikke er betalt.

Kirsti Helene Arctander
Innlegg: 170
Registrert: 3. mars 2007 kl. 0.03
Sted: BALLSTAD

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av Kirsti Helene Arctander » 14. februar 2011 kl. 21.17

Det står hos DIS Gravminner at Kirkevergen har levert databasen i 2007. Det er en stor kirkegård og jeg kan ikke tro at den er fullregistrert med bare 957 poster.
Når jeg begynte med Svolvær kirkegård og linke opp bilder (myyye gjenstår der, bl a. fotografering) så ble det fort over 100 nye poster og det vil vi nok oppleve når Vågan kirkegård i kabelvåg blir fotografert.

Samtidig skal man som etterkommer kunne få vite om ei grav eksisterer, (det har jeg gjort mange ganger, men de har ikke lov å opplyse om fester i utg.pkt)og hvis kirkevergen ikke har den registrert slik at de vet de sender ut festeavgifter så er det tvilsomt at den eksisterer dersom kirkevergen har sånn noenlunde system, men på mange gamle graver vet jeg mange kirkeverger "mangler" litt system på.

Hilsen Kirsti, korrigeringsansvarlig på Gravminner

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 14. februar 2011 kl. 21.51

Mange takk til Kirsti for hennes orientering.
Men det hadde jo vært greit å få vite om DIS-Salten har fått fullstendig oppgave fra Vågan kirkekontor.
Mvh
Thor

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 2. mai 2011 kl. 15.56

Tråden er flyttet til "Gravstedregistrering" etter ønske fra trådstarter.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av dn24194 » 8. juli 2012 kl. 15.34

Jeg får holde saken varm, og tar opp igjen tidligere deabatt vedr. registrering av gravminner på Vågan kirkegård.
Dessverre så er det å konstatere at det er ingen aktivitet i registrering av gravminner. Og når jeg snakker om registrering så er det personnavn og når han/hun døde, slik som registreringen er i dag for Vågan kirkegård med 965 poster. Noen av disse registreringer er det også fødselsdato. Hvor mange poster som mangler vet jeg ikke, men det er nok mange hundre.
De av mine slekt som er registrert har jeg bidratt med å gjøre registreringen komplett, også med bilde av gravminne. Men det er fortsatt mange i min slekt som ikke er registrert.
Jeg har også bidratt med forslag til ny verdi til mange gravminner også utenom Vågan.
Og det er det vel også mange slektsforskere som kan bekrefte det samme.
Slik sett kan mange slektsforskere være til hjelp, selv om en ikke er registrator.
Men tilbake til Vågan kirkegård, det er å håpe på at registreringen (bare som den er i dag)
snart kan fullføres før en selv er ute av tiden.

TK

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Gravregistrering i Vågan

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 13. juli 2012 kl. 12.44

Hei
Gravminner i Norge fikk kopi av databasen til kirkevergen i August 2007. Dvs at alle som er gravlagt etter dette ikke er med.
I tillegg ved vi av erfaring at når vi har tatt bildene og legger disse ut på nett, finner vi mange som kirkevergen ikke har i sitt register. Disse blir da registrert.

Som Nils sier, så er dette et dugnadsprosjekt og derfor er det vanskelig å si noe om når fotograf er ferdig og vi får dette på nett
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
dn24194
Innlegg: 37
Registrert: 12. oktober 2009 kl. 22.28
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Re: Gravregistrering

Legg inn av dn24194 » 13. juli 2012 kl. 22.02

Renathe

Jeg snakker om registrering for gravminner på 1900-tallet.
For noen få år siden sendte jeg til deg bilder av gravminner (ca. 8 bilder), men fikk svar tilbake at du ikke kunne gjøre noe da de ikke var registrert.
Og det er jo det jeg etterlyser - registrering, så kan bilder komme etterpå.
Og som jeg har antydet tidligere - det er et betydelig antall gravminner på Vågan kirkegård som ikke er registrert.

Thor

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»