Orientere seg på gravlunder.

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Svar
dn18483
Innlegg: 17
Registrert: 17. februar 2005 kl. 14.12
Sted: OSLO

Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av dn18483 » 28. juli 2008 kl. 15.11

Var inne på gravminner og fant Felter,rader og nummer.
Har vært innom tre kirkegårder ,men det er ikke mulig å orientere seg da det ikke står hverken felt eller rader.

En anen ting, jeg fant adresse på Kirken i Horten og dro dit for første gang men der var det ingen graver, det ordnet seg da jeg traff en hyggelig "innfødt"som kunne fortelle hvor gravlunden lå.

Kunne man f.eks.opplyse dette under kirkene at kirke og gravplass er på to forskjellige steder ?
Er det noen som har et forslag ? :?:

dn22799
Innlegg: 411
Registrert: 4. juni 2008 kl. 21.56

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av dn22799 » 28. juli 2008 kl. 17.06

Selv har jeg tatt kontakt med kirkevergen ved den aktuelle kirkegården, i noen tid før jeg har tatt turen dit. Har fått tilsendt kart over felt, rader, nummer o.a., via henholdsvis e-post og brev. Alternativt kan man få en god beskrivelse av hvordan man finner frem til det respektive gravstedet.

Min erfaring med kirkeverger o.a. er at de er både imøtekommende, hjelpsomme og greie.

Håper at denne lenken kan være til hjelp og nytte :)

dn22204
Innlegg: 563
Registrert: 14. januar 2008 kl. 10.30
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av dn22204 » 29. juli 2008 kl. 8.42

Sånn ser det ut på Ullern. Beklager den litt store størrelsen ... ;)

Bilde

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Gunnhild Synnøve Engstad
Innlegg: 53
Registrert: 17. august 2005 kl. 0.47
Sted: LAKSELV

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Gunnhild Synnøve Engstad » 30. juli 2008 kl. 10.38

Joda, ikke alltid like enkelt finne frem til kirkegården(e). Ja, det kan faktisk være flere kirkegårder i tilknytning til en kirke. Hvordan skal vi besøkende vite og finne frem på ukjente steder?

Et hjelpemiddel hadde vært et oppslag på kirkeporten med kart til kirkegården(e). Kanskje vi også engang i fremtiden, i vår Gravminne-base kunne fått en felt med plassering og veibeskrivelse fra kirken knyttet til posten ”kirkegård”? Kanskje vi slektsforskere skulle søke i ruteplanleggeren til steder som http://www.telefonkatalogen.no ofte nok etter kirkegårder/gravlunder? Selv har jeg opplevd at kirkegården(e) kan ligge opptil kilometre fra kirken, lite synliglige fra hovedvei og med adkomst gjennom boligfelt eller skogholt.

Felt, rader og nummer er grei informasjon om man har kart tilgjengelig når man besøker kirkegården. Det er sjeldent å se eller få tak i slike kart. Selv har jeg ikke sett noen slikt oppslag som fra Ullern, på kirkegårder jeg har besøkt. Et tips for å kanskje finne en bestemt grav, er å merke seg også gravminnene registrert noen poster før og etter den du ønsker besøke. Når vi fotograferer og registrerer, går vi gjerne systematisk rad frem og rad tilbake. Man kan se etter spesielle gravminner som store bautaer eller spesielt brede steiner som kan lette letearbeidet. De kirkene som bruker ecclesia har tilgjengelige skjematiske kart (ikke helt enkle orientere seg etter, men dog). Se linker under genalogiske ressurser, søkeord ”gravsteder” (og noen under denne diskusjonssiden, ”gravlagte Nordkapp”).

Uansett er nok det beste å spørre i kirken, på lokalbutikken eller tilfeldige personer man møter. Det kan jo fort bli en hyggelig samtale med en fjern slektning.

Lykke til :)
Gunnhild S. Engstad

Jan Erik Aas
Innlegg: 147
Registrert: 25. desember 2004 kl. 10.35
Sted: HAGAN
Kontakt:

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Jan Erik Aas » 4. august 2008 kl. 9.02

Ved å starte på http://www.gravferdsetaten.oslo.kommune.no finner man kart over Oslos kirkegårder.

På de kirkegårdene i Oslo som jeg har vært på, er det satt ned pinner ved mange graver. Der er gravidentiteten (feltnr radnr gravnr) notert. Mulig enkelte andre kommuner også kan ha dette hjelpemidlet.

Selv om man vet hvilke felt enkelte graver ligger i, kan disse gravpinnene være til god nytte, ettersom det kan være vanskelig nok å finne bestemte graver innenfor disse feltene.

gj24386
Innlegg: 5
Registrert: 5. august 2015 kl. 18.44
Sted: Straume

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av gj24386 » 5. august 2015 kl. 18.51

Hei
Kanskje noe for dere?
Her samles det feltkart over de ulike kirkegårdene og gravplassene i Norge.

Antall kart vokser jevnt.

http://allslekt.org/gravplass-kart/index.html

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Innlegg: 870
Registrert: 30. oktober 2008 kl. 23.14
Sted: Sande i Vestfold

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 6. august 2015 kl. 10.18

Kart over de ulike kirkegårdene og gravplassene i Norge, var en savnet ressurs :) Tusen takk, Beryl ;)
Vennlig hilsen Anne-Grethe :P

Liv Rambo
Innlegg: 103
Registrert: 7. mai 2012 kl. 19.17
Sted: SANDEFJORD

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Liv Rambo » 6. august 2015 kl. 11.59

Hei.

Kjempe fint med linken til å få opp kart på kirkegårdene.
Har vært inne på flere og funnet hvor familie ligger.
Tusen takk, denne kom godt til nytte.

Mvh.
Liv Rambo

gj24386
Innlegg: 5
Registrert: 5. august 2015 kl. 18.44
Sted: Straume

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av gj24386 » 6. august 2015 kl. 15.13

Takk skal dere ha... Hyggelig med en tilbakemelding

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 26. august 2015 kl. 22.13

Kart over gravplassen vil komme på plass på Gravminner i Norge etter hvert.
Vi har en funksjon for dette allerede i dag, men den er ikke helt slik jeg ønsker den.

Vi er nå inne i fase 2 for Gravminner i Norge.
Da vil det bli bedre søkefunksjoner og en del andre nye ting å Gravminner
Da vil bl.a. kartene kommer på plass.

Dessverre har jeg ikke noe tidspunkt for når fase 2 vil være ferdig, men mye forarbeid er unnagjort.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

gj25835
Innlegg: 9
Registrert: 30. august 2016 kl. 15.10
Sted: LAKSEVÅG

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av gj25835 » 8. september 2016 kl. 12.38

Mitt forslag er å lage en Wiki-side.
Da vil jeg tro at folk hadde lagt inn gravplass-kart fra sine lokalområder ganske raskt. Dere kan lage en kategori under "Genealogiske ressurser" der man kan legge inn ny "ressurser", men det blir veldig mange linker.

Hadde det ikke vært flott å gjøre om hele "Genealogiske ressurser" til en Wiki etterhvert?
Det hadde også vært nyttig å samle en del av forum-spørsmålene der, så ikke nye folk spør om de samme tingene hele tiden.
Det er ikke gjort i en fei, men har dere noen slike planer? Jeg kan sikkert bidra.

Brukeravatar
Rolf Steinar Bergli
Innlegg: 7
Registrert: 3. desember 2004 kl. 16.47
Sted: LINDESNES
Kontakt:

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Rolf Steinar Bergli » 8. september 2016 kl. 22.18

For de utålmodige, trenger man ikke opprette enda en wiki for dette. Bruk lokalhistoriewiki.

F.eks som dette: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Spangereid_kirkeg%C3%A5rd

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Orientere seg på gravlunder.

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 14. oktober 2016 kl. 18.00

Slik kart har hele tiden vært tenkt å få på plass på Gravminner i Norge. Men før vi får disse på plass, må vi får ordnet en del andre ting der først.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Svar

Gå tilbake til «Gravminner»