Felt i registreringsskjema

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Svar
Svein Erik Bjartheim
Sted: SØGNE

Felt i registreringsskjema

Legg inn av Svein Erik Bjartheim » 22. oktober 2024 kl. 0.20

Hei!
Jeg holder på med en grundig gjennomgang av Holt kirkegård i Tvedestrand. Hvorfor? Jo fordi jeg startet med fotografering av den kirkegården for ca 15. år siden. Jeg er ikke sikker på om jeg har fått lagt ut alle gravminner jeg har fotografert (noe som stemmer), derfor denne gjennomgangen. Takket være gravkoordinator i Vest-Agder fikk jeg lister av ham over alle gravlagt i min gamle hjemkommune Tvedestrand  (med kirkegårdene i Tvedestrand, Holt og Dypvåg). 

Jeg savner to felt i gravminner. Et for mellomnavn og et for sted. Det er ikke sikkert at alle som legger inn opplysninger i gravminner er lokalkjent. Men dersom disse felt finnes kan man korrigere etter hvert som feil oppdages. Et eksempel gjelder en onkel. Han står oppført som: Fornavn: Lars. Etternavn: Gustavsen Østerå. Han het alltid Lars Gustavsen og bodde på Østerå. Dette er bare et av mange eksempler fra Holt kirkegård som dekker mange bygder/grender i Tvedestrand kommune. 

Et annet eksempel på hvor det kan være greit å ha stedsnavn er f.eks. Katrine M. Eldrup. Hun står oppført med pikenavn Østerå. Dette er riv ruskende feil. Hun bodde på Østerå. 

Mellomnavn: Et eksempel. Jeg synes det blir for dumt at en person skal ha Ramleth Skjerkholt som etternavn. Her vil jeg ha Ramleth som mellomnavn og Skjerkholt som etternavn. Vi har vel egentlig lært i slektsforskningen at du bare skal ha et etternavn - bortsett fra der det brukes bindestrek mellom navnene. 

Et siste ønske er at det bør være lettere å bytte bilder som kan gjøres bedre. Hvis du står i lys T-skjorte og lyse bukser og dette blir gjenspeilet på gravsteinen bør bildet kunne slettes hvis det finnes et bedre. I dette tilfellet tilfører ikke det nye bildet noe nytt, men du får et mer oversiktlig bilde av gravminnet. (Her har sikkert undertegnede også gått i baret, men jeg liker kvalitet).

Dette noen strøtanker.

Mvh Svein Erik Bjartheim

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Felt i registreringsskjema

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 24. oktober 2024 kl. 23.00

Hei,
Veldig enig med deg om plasseringen av mellomnavn.

I offisielle sammenhenger, hvor det ikke er et eget felt for mellomnavn, plasseres jo mellomnavn i fornavnsrubrikken. Slike burde det også ha vært på gravkortene. Etternavnet er bare det siste slektsnavnet.

/perjol

Sist redigert av Per Jørgen Olafsen den 27. oktober 2024 kl. 18.29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Felt i registreringsskjema

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 27. oktober 2024 kl. 13.26

Vi har ikke mellomnavnsfelt på gravminner og det er ingen planer om å opprette dette.
Regelen for registrering er at kun det som er fornavn skal i fornavnsfeltet. Mellomnavn og etternavn skal i etternavnsfeltet. 
F.eks heter man Ole Andreas Olsen Haugen, er Ole Andreas fornavn, mens Olsen Haugen er etternavn. 

Det med navn er vanskelig på gravsteinene, spesielt med tanke på etternavn og gårdsnavn. Mange bruker gårdsnavn som etternavn (jeg har f.eks det). Andre har oppført gårdsnavn på gravstein som egentlig kun er ment som bosted. Her må man enten være lokalkjent eller kjenne familien for å kunne vite dette.
Dermed kan det her være feilregistreringer inntil man få rettet det opp.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Svar

Gå tilbake til «Gravminner»