Registreringspørsmål

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Svar
Ellen Marie Sæther
Innlegg: 3
Registrert: 1. mai 2012 kl. 17.03
Sted: FREDRIKSTAD

Registreringspørsmål

Legg inn av Ellen Marie Sæther » 10. september 2020 kl. 9.12

Jeg forsøker å lenke til https://media.digitalarkivet.no/view/5404/320 (scannet kirkebok) i forbindelse med registrering av manglende fødselsdato. Imidlertid får jeg melding om at lenken er ugyldig.
Ettersom det er mye som ikke er digitalisert ennå, burde det vær mulig å lenke til også til media.digitalarkivet. Er dette noe dere vil gjøre en endring på?

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 10. september 2020 kl. 9.24

Ellen skrev:Jeg forsøker å lenke til https://media.digitalarkivet.no/view/5404/320 (scannet kirkebok) i forbindelse med registrering av manglende fødselsdato. Imidlertid får jeg melding om at lenken er ugyldig.
Ettersom det er mye som ikke er digitalisert ennå, burde det vær mulig å lenke til også til media.digitalarkivet. Er dette noe dere vil gjøre en endring på?


Hei

Du kan linke til media.digitalarkivet

Jeg har fått beskjed fra 1 person til som hadde dette problemet. Da fant vi ut at man må linke til "Brukslenke for sidevisning"

Du vil få feilmelding dersom du linker til "Permanent bilde-ID" eller "Permanent bildelenke"
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av gj21916 » 10. september 2020 kl. 9.47

Jeg har og et spørsmål angående de nye sidene.
Jeg har prøvd å koble min mors gravreg. til fars gravreg. ved å gå inn på
"Koble flere personer til denne graven"
-kopierer mors Unik ID inn i feltet for dette på fars reg. og trykker så på lagre, da får jeg opp en feilmelding som viser: "En eller flere påkrevde parametere mangler".
Jeg har prøvd flere ganger, også motsatt veg, koble fars ID til mors reg., også prøvd å koble farmors ID til farfars reg. Far og mor deler grav, og farfar og farmor deler grav.
Får opp samme feilmelding.

Hva gjør jeg galt?
mvh Grete A.K.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. september 2020 kl. 10.22

Siden tråden heter registreringsspørsmål, kan den vel være grei å bruke til det.

Mitt spørsmål er. Bilder av kirker/gravkapeller/gravplasser.
Kan en registrere/legge inn bilder på siden en får opp når en klikker på gravplass.
Ser at slike bilder ligger på noen gravplasser.

Hadde vært kjekt med et kirkebilde på "min gravplass" :)

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 10. september 2020 kl. 10.38

Helge skrev:Siden tråden heter registreringsspørsmål, kan den vel være grei å bruke til det.

Mitt spørsmål er. Bilder av kirker/gravkapeller/gravplasser.
Kan en registrere/legge inn bilder på siden en får opp når en klikker på gravplass.
Ser at slike bilder ligger på noen gravplasser.

Hadde vært kjekt med et kirkebilde på "min gravplass" :)


Hei

Dette var hensikten helt i fra gravminner sin "fødsel" å få til å legge ut bilder av gravplassen og ikke bare gravene. Også gravkart var planen allerede da. Men de tekniske løsningene vi hadde var ikke gode nok syntes vi, dermed ble det hele lagt mer på is til nye gravminner kom på plass. Nå har vi fått laget til fine sider hvor i nettopp kan legge ut bilder og tekst om gravplassen.

Vi mottar gjerne bilder av kirkebygg/klokketårn osv som står på gravplasser. Også andre typer bilder som f.eks oversiktsbilder eller andre "interessante" bilder fra gravplassene er vi interessert i å få samlet inn. Da kan vi publisere disse på gravplassene sine hjemmesider.

Disse bildene må sendes inn til gravreg@slektogdata.no

Man kan ikke selv laste disse opp.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 10. september 2020 kl. 10.56

Grete skrev:Jeg har og et spørsmål angående de nye sidene.
Jeg har prøvd å koble min mors gravreg. til fars gravreg. ved å gå inn på
"Koble flere personer til denne graven"
-kopierer mors Unik ID inn i feltet for dette på fars reg. og trykker så på lagre, da får jeg opp en feilmelding som viser: "En eller flere påkrevde parametere mangler".
Jeg har prøvd flere ganger, også motsatt veg, koble fars ID til mors reg., også prøvd å koble farmors ID til farfars reg. Far og mor deler grav, og farfar og farmor deler grav.
Får opp samme feilmelding.

Hva gjør jeg galt?


hei

For å kunne koble sammen, må de ha bilde på graven.
Dersom disse personene du viser til har bilde og du likevel da ikke få koblet de sammen, anbefaler jeg at du sender en epost til gravreg@slektogdata.no

Skriv da i eposten hvem dette gjelder og hvilken gravplass, slik at vi kan se på om det er en feil et sted
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

gj21916
Innlegg: 1993
Registrert: 26. juni 2014 kl. 19.13
Sted: KOLBEINSVIK

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av gj21916 » 10. september 2020 kl. 11.31

Takk for svar.
Da vet jeg mer om hvordan dette kan ordnes opp i.
mvh Grete A.K.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 10. september 2020 kl. 15.52

Takk for svar om bilder på kirkegarder. Dette er bra og enda bedre vil det bli. Så må en leve med at
"Til lags åt alle kan ingen gjera;
det er no gamalt og vil so vera
".

Diktet kan gjerne leses i sin helhet :)

Så har jeg et spørsmål til. Og det er dette med kontroll og administrering av rettinger og lenker som blir lagt inn. Har forstått det slik at dette krever resurser og at Slekt og Data trenger flere til dette arbeidet.

Tenker meg at det er mange som kan tenke seg å være med på dette. Hva må en ha av kunnskap og opplæring for å melde seg interessert. Hvordan sjekker en dette slik at en ikke risikerer at det blir lagt inn mye feil og tull. Og hvor mye og hvor ofte forventer en at en må en være tilstede for at en skal gjøre en jobb som monner. Og er dette inndelt geografisk, eller sjekker alle opp over alt og godkjenner?

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Innlegg: 706
Registrert: 14. november 2004 kl. 13.48
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Registreringspørsmål

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 14. september 2020 kl. 11.27

Hei Helge,

En av de store fordelene med den nye gravminnebasen er at vi nå kan gi tilgang for flere brukere med ulike roller. Da er det selvsagt viktig at registreringer blir gjort en gang, med god kvalitet, og publisert uten ytterligere sjekk.
Vi har i mange år hatt dyktige registratorer som har gjort slik jobb i Excel. De kjenner godt rutinene for hvordan man skal registrere og hva som er viktig å passe på. Nå kan disse få mulighet til å publisere ting fortløpende uten at det må innom flere ledd. Disse er derfor selvsagt blant de første som gis tilgang.

Nå får også de som fotograferer hele gravplasser mulighet til selv å laste opp bildene på serveren slik at de ligger klare for å kobles på personer i base eller for å registrere data ut fra.
Dersom fotografen selv vil gjøre registreringsjobben er det en stor fordel, men det er ikke noe krav.
Og når bildene først er lagt opp på serveren kan mange jobbe i parallell med registreringen slik at bildene vises for alle brukere av gravminnebasen.

Og vi ønsker selvsagt flere bidragsytere velkommen til å bidra i denne store dugnaden. I hvert distriktslag har vi en gravminnekoordinator som vil sørge for opplæring før de slippes til og kan publisere ting.

Det er mange nivåer av mengde med bidrag så det er ikke lett å si noe bastant om hvor mye som skal til før man får lov til å publisere direkte. Alle innsendte bidrag som må sees over før publisering er velkomne. Og med flere i rollen registrator har enda flere mulighet til å ta unna i haugen med nye forslag. En slik sjekk av innkomne forslag krever nok en del mer erfaring fordi ikke alt som kommer inn skal publiseres. Det mest vanlige er at det kommer forslag på navn som ligger i basen fra før.

Jeg foreslår for alle som måtte ha lyst til å bidra mer enn bare å sende inn forslag at de kontakter koordinator i sitt distrikt, eller der de helst vil bidra, og sier hva de vil jobbe med. Da er jeg helt sikker på at de også får den nødvendige opplæring og oppfølging.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Svar

Gå tilbake til «Gravminner»