For lett å endre data i gravminner?

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. februar 2014 kl. 9.10

På digitalarkivets debattforum "Brukernes eget forum" kommer en debattant med mistanker om at data i basen lett blir endra uten at dette er skikkelig kildebelagt.

http://forum.arkivverket.no/topic/18943 ... kinn-prgj/

Det kunne være greit å få avklara om det er grunnlag for disse mistanker som slik blir spredd om at databasen lett blir endra på ikke kildebelagte påstander.

Sitat:
- Kanskje har nokon meldt inn ein fødselsdato til Dis Gravminner slik at det har vorte gjort ei korrigering i databasen deira, og så viser det seg no at dette er feil person? Eg har ein mistanke om at det er litt vel enkelt å få endra ting hos gravminner utan å vise til kjelder, og det burde kanskje også ha funnest ein historikk over kva som er blitt endra når og kvifor. Men om dette er årsaka til feilen er berre ein spekulasjon frå mi side. Også gravregistera inneheld mange feil, og då er det bra at det finst mogelegheit til å få korrigert dataane. (Men historikken bør altså vere tilgjengeleg).

Redigert: Her ser det ut til å vere gravregisteret som er problemet. Søkjer ein på Anne Leversund i http://kinn.kyrkja.n....phtml?pid=8891 finn ein den same fødselsdatoen der.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 5. februar 2014 kl. 16.55

Denne informasjonen på den aktuelle personen det er snakk om her, er ALL informasjon kommet fra kirkevergen. Denne personen sine data har ikke vært endret siden vi la det ut første gangen.
Jeg har allerede skrevet om dette på debattforumet.

Se under her:

Databasen for Eikefjord i Flora er fra kirkevergen. Etter at personen ble lagt inn på Gravminner har det ikke vært sendt inn korrigeringer og gjort rettinger på personen: Anne Marie Leversund født Madsdtr. 23/6-1871, begravet 25/1-1948

Dvs. at det evt. må være en feil i gravregisterert til kirkevergen eller det er forskjellige personer?!


Endringer i gravminner: Enten må man stole på de som sender inn korrigering/tilleggsinformasjon ellers så må man ikke gjøre endringer i det hele tatt. Dette er et dugnadsprosjekt og pr i dag over 61 000 innsendte korrigeringer/tilleggsinformasjon. Disse blir endret av en håndfull personer som ikke har anlending til å gjøre undersøkelser om den informasjonen som sendes inn.

F.eks dette er min bestefar, han ble født i Harstad i 1940.... Hvordan skal man dokumentere eller sjekk opp en slik informasjon? kirkebøkene er sperret og man skal man betvile barnebarnet.??



Resultatet kan bli at korrigering blir stengt og dermed mister man mulighet til å få endret opplagte feil og mangler.


PS. for de som lurer, går det an å hente opp for administrator i Gravminner når og hvilken informasjon som er blitt endret på en person. Dette er ikke tilgjengelig for allmenheten. Det er ikke teknisk mulig pr i dag. Kanskje en gang i fremtiden??!!
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. februar 2014 kl. 15.06

Takk Renate-Johanne for god utgreiing om endringer som blir gjort.

Fortsett på samme måte, så får en i alle fall luket ut en del åpenbare feil som nær slekt og andre med god kjennskap om en person sitter inne med.

Når en trykker på "korrigering" så kommer det opp et felt hvor en har alle data, deriblant også hvem som har stått for registreringen samt kilden for registreringen.
Eksempelvis "Kirkevergens database".
Om det så der er gjort endringer som vi ikke ser blir det jo litt misvisende at det for denne person bare står Kirkevergens base.
Hadde jo vært greit om det som var skrevet i rubrikken for korreksjoner var synlig og det samme med det som er skrevet i feltet under (Andre kommentarer).
Men forstår jeg det rett så er dette så langt ikke teknisk mulig.

Alternativt angitt med et tegn (om mulig) som indikerte at opplysninger om denne person alt er korrigert i forhold til basiskilden.

Men det viktige er jo at feil blir rettet og det ser jo ut til å fungere godt.

Når det alt har kommet inn så mange som 61000 korrigeringer/tilleggsinformasjon så forstår vi alle at her er det et imponerende dugnadsarbeid som er gjort, ikke bare med å bygge opp selve databasen men også med vedlikehold/korrigeringer :!:

Takk :)

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. februar 2014 kl. 0.27

Av det som kom fram på Digitalarkivet fikk jeg inntrykk av at det var lett å få gjort korrigeringer i Gravminner. Gravminner har mye felles med transkribering av kirkebøker. Målet må derfor være å få gjengitt kilda så troverdig som mulig. Om det som står på gravsteinen er riktig eller ikke er en diskusjon som må komme i ettertid, men Gravminner bør gjengi det som står. Det man da trenger er en mulighet til å legge inn en begrunnet merknad om at det reises tvil om riktigheten av det som står på gravsteinen. Det som står der trenger ikke være feil selv om NN hevder at det er feil.

Seinest i forrige uke arbeidet jeg med en familie der barna er født i tidsrommet 1850-70. Det finnes et brev fra en i søskenflokken som forteller om sine søsken, fødsel, ektemaker og bosted. For tre av søsknene oppgir han en annen fødselsdato enn det som blir oppgitt ved dåpen. Han er selv en av de tre. Men hvordan skal jeg vite hva som er rett? Kan jeg, om det var aktuelt, bruke hans brev som bevis?

61000 korrigeringer hørtes skremmende. Hva slags korrigeringer er det, har man f. eks. forandret opplysninger som står på gravsteinene? Hvis det er tilfelle synes jeg det er en dårlig praksis, og man lager bare rot og gjør kilda Gravminner mindre verdt.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 7. februar 2014 kl. 15.08

Nå bygger Gravminner i Norge ikke kun på gravminnet, men også på databaser innkommet fra kirkevergen.
Det ideelle er å få en liste over gravlagte fra kirkevergen (som inneholder informasjon som ikke står på gravstein, som plassering og begravelsesdata)

Etter at database er mottatt, legges denne ut. Så starter fotograferingen. Når fotografering er ferdig samstilles data fra kirkevergen med det som står på gravminnet.

f.eks..... Kirkevergen: Ole Andreas Hansen begravet 0101-1900
gravstein: lensmann Ole Hansen født 25.03-1850, død 26.12-1899.

Da vil vi i dette filfellet legge inn tittel lensmann, født og dødsinformasjon

Ved å sammenslå begge disse registrer får man en god informasjon om personen. I tillegg inneholder listene fra kirkevergen navn på personer hvor steiner er slettet.

Hvis man skal følge slavisk den informasjon som er på en gravplass, må man jo fjerner personer fra Gravminner når gravstein fjernes.

Dersom kirkevergen har informasjon om fødselsdato, mens gravstein bare årstall, skal man da fjerne fødselsdato fra den listen vi har på nett?!
På gamle gravsteiner kan det stå Lensmann P. Hansen og hos kirkevergen Petter Hansen.
Skal man da fjerne Petter og kun lad det stå P... når man faktisk vet noe annet....??!!

61 000 korrigeringer er ikke bare korrigeringer, men også tilleggsinformasjon. Noen ganger kan kun en korrigering inneholder at noen ønsker å få lagt inn kjønn på en person som ikke har oppført kjønn.
Det kan være at man melder inn fødested, bosted e.l.... det er ingen korrigering, men en tilleggsinformasjon.
Jeg kan ikke skille hvor mange som er kun korrigeringer og hva som er innsendte tilleggsinformasjon. Noen ganger er det begge deler.

Skal vi kun forholde oss til gravstein så vil databasen faktisk bli dårligere enn den er i dag.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Innlegg: 706
Registrert: 14. november 2004 kl. 13.48
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 7. februar 2014 kl. 15.18

Mange takk for en god forklaring på disse mange korrigeringene Renathe-Johanne.

Etter å ha jobbet en del med gravminner ser jeg at det er store huller mange steder, og at grunnen er kilden. Dersom det er bilder fra gravminnene som er kilden vil begravelsedato mangle, og dersom det er data fra kirkevergen vil ofte fødselsdato mangle.

De beste registreringene er derfor de som er basert på summen av kirkevergens data, kirkevergens gamle protokoller og bildene.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 7. februar 2014 kl. 18.02

Renathe-Johanne skrev:Nå bygger Gravminner i Norge ikke kun på gravminnet, men også på databaser innkommet fra kirkevergen.
Det ideelle er å få en liste over gravlagte fra kirkevergen (som inneholder informasjon som ikke står på gravstein, som plassering og begravelsesdata)

Etter at database er mottatt, legges denne ut. Så starter fotograferingen. Når fotografering er ferdig samstilles data fra kirkevergen med det som står på gravminnet.

f.eks..... Kirkevergen: Ole Andreas Hansen begravet 0101-1900
gravstein: lensmann Ole Hansen født 25.03-1850, død 26.12-1899.

Da vil vi i dette filfellet legge inn tittel lensmann, født og dødsinformasjon

Ved å sammenslå begge disse registrer får man en god informasjon om personen. I tillegg inneholder listene fra kirkevergen navn på personer hvor steiner er slettet.

Hvis man skal følge slavisk den informasjon som er på en gravplass, må man jo fjerner personer fra Gravminner når gravstein fjernes.

Dersom kirkevergen har informasjon om fødselsdato, mens gravstein bare årstall, skal man da fjerne fødselsdato fra den listen vi har på nett?!
På gamle gravsteiner kan det stå Lensmann P. Hansen og hos kirkevergen Petter Hansen.
Skal man da fjerne Petter og kun lad det stå P... når man faktisk vet noe annet....??!!

61 000 korrigeringer er ikke bare korrigeringer, men også tilleggsinformasjon. Noen ganger kan kun en korrigering inneholder at noen ønsker å få lagt inn kjønn på en person som ikke har oppført kjønn.
Det kan være at man melder inn fødested, bosted e.l.... det er ingen korrigering, men en tilleggsinformasjon.
Jeg kan ikke skille hvor mange som er kun korrigeringer og hva som er innsendte tilleggsinformasjon. Noen ganger er det begge deler.

Skal vi kun forholde oss til gravstein så vil databasen faktisk bli dårligere enn den er i dag.


Ei grei forklaring på basen Gravminner. Men dette kommer ikke fram når man går inn på Gravminner. Det burde der gjøres bedre greie for hvordan basen er kommet i stand, hva slags base det egentlig er. Det er lett å få det inntrykket at det er en oversikt over registrerte gravsteiner og opplysninger funnet på disse. Når det er noe mer bør det redegjøres for dette. Betyr det også at man ikke kan vite hvor opplysningene kommer fra - kirkeverge, gravstein, et barn av avdøde etc.?

Hovedsaken her var likevel, hvor lett er det å endre data i gravminner? Er det nok med en henvendelse der jeg f. eks. sier at min far ble ikke født 24. april slik det står i Gravminner (og på gravsteinen), men han ble født 5. mai. Vil man korrigere på et slikt grunnlag?
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Innlegg: 318
Registrert: 14. november 2004 kl. 17.30
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 7. februar 2014 kl. 20.44

Dersom du ønsker å vite hva som er grunnlaget for hver enkelt kirkegård, finnes den informasjon der veldig tydelig:
sjekk: Hordaland - Askøy - Erdal. Nederst når du kommer inn på kirkegården ser du nederst informasjonen om kirkegården.

Her ser du hvem som har registrert. Hvem som har fotografert. Og hva som er grunnlaget.


Ellers så må vi stole så godt vi kan på de som sender inn. Men dersom man er i tvil, skriver vi merknadsfeltet: innsendt korrigering sier......
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. februar 2014 kl. 12.50

Jeg har sent inn noen korrigeringer, vesentlig som tillegg til angitt opplysninger. Men jeg har da også vært direkte feil i det som står fra før og også ellers angitt kilden med kildelenke til hvor data er fra. Dette for at andre skal kunne se hvorfor det er lagt inn merknad.
Må vel innrømme at jeg ikke har etterprøvet om disse opplysningene er flørt inn og hvordan, eller om merknaden står som merknad med kilde.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 8. februar 2014 kl. 15.49

Renathe-Johanne skrev:Dersom du ønsker å vite hva som er grunnlaget for hver enkelt kirkegård, finnes den informasjon der veldig tydelig:
sjekk: Hordaland - Askøy - Erdal. Nederst når du kommer inn på kirkegården ser du nederst informasjonen om kirkegården.

Her ser du hvem som har registrert. Hvem som har fotografert. Og hva som er grunnlaget.


Ellers så må vi stole så godt vi kan på de som sender inn. Men dersom man er i tvil, skriver vi merknadsfeltet: innsendt korrigering sier......


Greitt nok det du viser til. Jeg bladde litt i di registrering. I noen tilfeller er det flere opplysninger enn det som går fram av gravsteinen. Skal man av det slutte at de opplysningene kommer fra kirkevergen?
Også fremdeles litt uklart for meg hvordan man håndterer korrigeringer fra andre. Retter man opplysninger fra gravsteinen, eller blir de nye opplysningene lagt inn i merknad (slik jeg ser det er gjort med noen divergerende opplysninger hos kirkevergen)?

Når det gjelder innsendte korrigeringer er det mi meining at det er nesten uinteressant hvovridt man stoler/ikke stoler på det som sendes inn. Det burde kun noteres at den og den korrigeringa er mottatt slik at det kommer fram i f. eks. merknad. Hvorvidt korrigeringa er riktig eller ikke trenger ikke registrator ta stilling til.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 8. februar 2014 kl. 15.51

Otto skrev:Jeg har sent inn noen korrigeringer, vesentlig som tillegg til angitt opplysninger. Men jeg har da også vært direkte feil i det som står fra før og også ellers angitt kilden med kildelenke til hvor data er fra. Dette for at andre skal kunne se hvorfor det er lagt inn merknad.
Må vel innrømme at jeg ikke har etterprøvet om disse opplysningene er flørt inn og hvordan, eller om merknaden står som merknad med kilde.


Det hadde vært interessant om du sjekket dette for å se hvordan korrigeringer blir ført.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: For lett å endre data i gravminner?

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. februar 2014 kl. 11.02

gravstedets ID = 112679
Dette graven burde vært angitt på to steder.
Den opprinne kirkegården er ikke registrert og her har kirkevergen dokumentasjon
Den merknaden jeg sendte inn er på plass

723524 problemet er at pikenavnet, det hun er født som av etternavn og som hun formelt var registrert i alle offentlige dokument står i parentes, mens navnet hun fikk etter navnebytte kort tid før død står som etternavn.
Hva søkes etter, det hun hadde hele livet eller det hun ble begravet som ?

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»