Vigselsliste, Buksnes, Nordland, 1837
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: BODØ
Vigselsliste, Buksnes, Nordland, 1837
Hei
Hva er bosted til brud og brudgom (samme navn) tredje siste par, Hendrik Andersen og Maria Anna Pedersd.? begynner på O, og eneste jeg kommer på er Opdøl, men det stemmer liksom ikke helt med bokstavene...
Se vedlegg.
Hva er bosted til brud og brudgom (samme navn) tredje siste par, Hendrik Andersen og Maria Anna Pedersd.? begynner på O, og eneste jeg kommer på er Opdøl, men det stemmer liksom ikke helt med bokstavene...
Se vedlegg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Vigselsliste, Buksnes, Nordland, 1837
Det er vel mest trolig Opdøl, for jeg kan ikke komme på noe bedre i farten. Dessuten bor de der i Ft1865 etter det jeg kan se.
- Else Berit Rustad
Jeg synes det står Ofsel, men det er vel ikke noe gårdsnavn i Buksnes? Det nærmeste er vel Offersø?
Ihvertfall kan ikke jeg se noen p eller ø inne i ordet, så Opdøl rimer ikke helt etter min oppfatning...
Mvh
Else B.
Ihvertfall kan ikke jeg se noen p eller ø inne i ordet, så Opdøl rimer ikke helt etter min oppfatning...
Mvh
Else B.
-
Takk både Wilfred og Else B.
Offersø blir nok det nærmeste ja.
Merkelig, hva skal jeg skrive her mon tro? Ofsel har jeg aldri hørt om, og hva det skal vise til aner jeg ikke. Jeg tok et søk på militærrullene, og da bor også Henrik på Opdøl i 1837... Det viktige er å være kildetro, men dette gir bare hodepine

Merkelig, hva skal jeg skrive her mon tro? Ofsel har jeg aldri hørt om, og hva det skal vise til aner jeg ikke. Jeg tok et søk på militærrullene, og da bor også Henrik på Opdøl i 1837... Det viktige er å være kildetro, men dette gir bare hodepine

Kan Ostad være en mulighet? Uten d?
-
Hei Wilfred
Jeg klarer ikke å se at 2. bokstav kan bli en s, se bla. gården Finstad over som skriver s'en på en annen måte. Godt mulig det gikk an å skrive dem på forskjellige måter, men jeg tror jeg ender opp med å være usikker i dette tilfellet.
Takker alle for bidrag så langt

Jeg klarer ikke å se at 2. bokstav kan bli en s, se bla. gården Finstad over som skriver s'en på en annen måte. Godt mulig det gikk an å skrive dem på forskjellige måter, men jeg tror jeg ender opp med å være usikker i dette tilfellet.
Takker alle for bidrag så langt

Hei ! Opdøl - i "gamle papirer" kunne navnet skrives som Oftel, mener jeg å huske. Kan det passe ?
-
Det passer utmerket, Terje
Takk for den!