Kirkebok Modum, Buskerud, 1819

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn21795
Sted: MJØNDALEN

Kirkebok Modum, Buskerud, 1819

Legg inn av dn21795 » 20. mars 2010 kl. 14.21

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å tyde det som står i kirkeboka i forbindelse med min tipp-tippoldefars fødsel. Personen det gjelder er Anders Christensen, født 23. oktober 1819. Han er tydeligvis uekte født og det står derfor ganske mye i kirkeboka.
Har selv forsøkt å tyde det som står, og forstår vel så mye som at moren heter Mari Knudsdatter og faren Christen Jacobsen fra Røste.

Er litt usikker på om dette er "min" Anders, som senere bor på Jelstadbraathen/Nedre Høibakk og tar navnet Høibakk, som er blitt vårt slektsnavn. Er derfor svært takknemlig for all hjelp jeg kan få!

Legger ved ministeralboka og klokkerboka for aktuell dag som jpg filer.

Mvh
Ole Christian Høibakk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Kirkebok Modum, fødte 1819

Legg inn av dn20990 » 20. mars 2010 kl. 15.07

Jeg vil ikke gå så mye inn på tydingen, men den Anders Christiansen som bodde på Jelstadeie i 1865
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... stnr=31#a0
var født i 1819 og hadde en far som het Christian Jacobsen. Det framgår av Anders og Berthe Olines vielse i november 1842
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-220
mvh
leif erik otterå

dn21795

Legg inn av dn21795 » 20. mars 2010 kl. 16.18

Takk for tilbakemelding.

Den Anders du har funnet i folketellingen 1865 er min tipp-tippoldefar. Det som gjør meg litt usikker på om den Anders jeg har funnet i kirkeboken for 1819 er den samme, er at han her omtales som Anders Christensen. Jeg har en teori om at Christian og Christen "er samme navn" og at det derfor var litt avhengig av presten hvilken variant som ble brukt...
Finner Anders sin konfirmasjon og der er Christen endret til Christian.
Konfirmasjon 1839

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 20. mars 2010 kl. 16.57

Jeg forsøker lese det som står i kolonnen foreldrenes navn etc i minsterialboka:

Uconfirmered Pige af Krydsherred Mari Knudsdr. sidst tjente paa Ulen og Ungkl. Soldat av Modums Compagnie Christen Jacobsen Røste (tror jeg) som og tjente paa Ulen.

Du bør legge permanent sidelenke til kirkebok. Et eldre menneske som meg f. eks trenger av og til stor forstørrelse. Slik er det bare, dessverre :) . Skal se om jeg klarer resten om ikke noen andre kommer meg i forkjøpet.

Jeg tror ikke jeg klarer dette uansett, men jeg oppfatter at hun er 22 år og har "liden forstand", født i Sigdal Prestegjeld. Begges 4 leiermål.

Men det var kanskje ikke henne du var ute etter likevel?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. mars 2010 kl. 19.08

Jeg mener farens fornavn står som Christian i Ministerialboka.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 4 (1818-1824), Fødte og døpte 1820, side 31-32.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18

Og som Christen i Klokkerboka.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Klokkerbok nr. I 1 (1818-1824), Fødte og døpte 1820, side 26-27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17

"Fritt valg på øverste hylle?" :roll:

Mvh Paul

dn21795

Legg inn av dn21795 » 21. mars 2010 kl. 0.19

Takk for svar.
Joda, jeg er absolutt ute etter informasjon om moren Mari Knudsdatter også. Hun er min tipp-tipp-tippoldemor.
Selv om det sikkert ikke var så stas den gang, så får man i dag nesten sette pris på at noen av forfedrene var "uekte" - ved ektefødte får man jo ikke så mye informasjon! :)

Familien bakenfor Christen Jacobsen har jeg i noen ledd til, men Mari's forfedre mangler jeg helt. Derfor var det nyttig å oppdage at hun var fra Krødsherad. Christen var nok fra Røste ja, det stemmer med leddene bakenfor.

Jeg er glad for alt dere har funnet så langt og klarer dere å tyde mer setter jeg stor pris på det. En ting er å finne navnene bakover, men en ekstra bonus er det når man kan finne noe som gir litt info om hvem de var - på godt og vondt!

Tipset om permanent sidelenke taes til etterretning :), så at neste kommentar hadde lagt til disse.

Ole Christian Høibakk

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»