Skifte Våle, Vestfold 1768

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Ragnar Bjørge Johansen
Innlegg: 257
Registrert: 6. desember 2006 kl. 17.04
Sted: GRÅLUM

Skifte Våle, Vestfold 1768

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 13. mai 2021 kl. 12.52

Hei dere derute.
Jeg har en tipp som ble født i Sverige 7 februar i 1711 i Kila, han "emigrerte" etter hvert til Norge og giftet seg i Moss med Methe (Mette) Christopherdatter i 1740, etter hennes død giftet han seg med Maria Larsdatter i Borre. Han het Jonas Jørgensen Bergstrøm.
Nå er det ikke giftermålene jeg trenger hjelp til, men derimot hans død og begravelse.
Han døde i arrest i Kongsberg den 16. oktober i 1767 og ble begravet der den 21. november 1767 (denne dato er usikker) se vedlagte link.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070316620056
Det merkelige er at jeg finner en begravelse i 1769 som beskriver samme mann, kan han ha blitt flyttet fra Kongsberg til Borre på et senere tidspunkt?
https://www.digitalarkivet.no/kb20070403640346
Skiftet er for meg vanskelig og lese, dels for at det ikke er tydelig og dels for at min gotiske tolkning ikke er 100%.
https://www.digitalarkivet.no/sk20081126350178
Jeg tar derfor imot med takk for all tydehjelp jeg får. BildeBilde
 
 

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5508
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Skifte Våle, Vestfold 1768

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 13. mai 2021 kl. 13.36

tja...

Kongsberg 1767, 21.nov
"Jonas Bergstrøm Svendsk Kaaber
alger gift Mand, som sad her Læn-
ge under arrest udi Amts  Huus-
gaarden, hvor hand og døde, gl 56
Aar."
(Datoen er nok for jordfestinga)

Borre 1769
"d 7 Dec: Kaaber Smeden Jonas Bergstrøm, gl 58 a"

Forklaring...: kanskje det var to Jonas Bergstrøm?  Det er vel ikkje eit heilt uvanleg namn mellom svenskar.  Og
det var kanskje større innslag av koparsmedar mellom dei som kom til dette området frå Sverike enn mellom
i det svenske folket elles.

Skiftet: litt uklar skanning, men det meste er leseleg.
Det er på "Gaarden Reggestad i Waale sogn efter Jonas Jørgensen Bergstrøm som døde i arrest paa Kongsberg".
Vidare går det fram at Jonas budde i Våle sokn (gardsnamnet er litt uklart for meg) til 1762, då han vart sett i arresten;
at han vart lauslaten 16. oktober 1767 og "strax derefter ved døden afled".
Enkja var Maria Larsd. Arvingar var to søner: Jørgen 10 1/2 år, Lars, 9 år.  Alle tre oppheld seg på garden "Sørbye"
("strax derefter" kan vere snakk om nokre dagar; 16. okt treng ikkje vere dødsdato)

Dette stadfestar at det er den same Jonas som i den første innførsla.
Den andre, i Borre, må ha vore ein annan.  Det er vel ingen grunn til at ein
mann frå Våle, død i Kongsberg, skulle vere ført inn i Borre to år etterpå.




 
 
 
 

Ragnar Bjørge Johansen
Innlegg: 257
Registrert: 6. desember 2006 kl. 17.04
Sted: GRÅLUM

Re: Skifte Våle, Vestfold 1768

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 13. mai 2021 kl. 16.49

Hei Ivar
Jeg har forsøkt å nistirre på skiftet en gang til og bl.a kommet til at gården var Mamø (Malmøe) i Waale. Det er som du sier et dårlig skanne skifte. Jeg har også sett litt i Våle bygdebok 1 og ser der at det fantes en Jonas Eriksen Bergstrøm. Forsøkte å finne det igjen, men nei-----

Uansett takk for hjelpen
 

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»