Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 28. april 2021 kl. 14.56

Hei!

Jeg har litt lese- og tydeproblem med foreldre og faddere ved barnedåpen til Jørgen, født 10.02.1881 i Bakke sogn.

Her er ministerialboken i Bakke sogn:
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 604/L0188: Ministerialbok nr. 604A09, 1878-1892, s. 96
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060126020320
Det er barnedåp nr. 67 blant mandkjøn

Jeg leser:
Foreldre: Jens Peter Hansen ?? matros, Hstr (hustru) Mette Lavine Andresen
Far er født i 1848 og mor i 1845. Foreldrene er viet 09.02.1871 i Hammerfest
Bopel: Reina, Hlade S(ogn), Strinden Prgj. (prestegjeld)
Faddere: Nikolai Petersen Gaardejer Taraldsgaardsvejsen?, Frue S(ogn), Hstr (hustru) Edrika, Johan Lorentsen Myre Skibstømmermand, Kristine Høy ??  ?? Frue S(ogn)

Her er klokkerboken i Bakke sogn:
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 604/L0220: Klokkerbok nr. 604C03, 1870-1885, s. 90
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070824620092
Det er barnedåp nr. 67 blant mandkjøn

Jeg leser:
Foreldre: Sømand Jens Peter Hansen, f.(ødt) 19.02.(18)48 Hustru Mette Lavine Andresen, f.(ødt) 24.06.(18)45
Viet i Hammerfest 09.02.1871
?? Johan Sande Gad Lademoen

Faddere: Arbeidsm(an)d Nicolai Pettersen. Hustru Edrikke. Tømmermand Johan Myran. Kone Kristine Høier.

Her er ministerialboken i Strinden sogn:
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 606/L0294: Ministerialbok nr. 606A09, 1878-1886, s. 88
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070420640005
Her er barnedåpen unummerert, men står helt øverst på siden

Jeg leser:
Foreldre: Matros Jens Peter Hansen, Hustr(u) Mette Lavine Andresen
Far er født i 1848 og mor i 1845.
Bopel: Hlademoen

Faddere: Nikolai Petersen + Hustr(u) Erika Petersen, Christine Høyer, tømmermand Johan Lorentsen

Jeg har hatt problemet lagt ut i Facebookgruppen "Slektshjørnet" og er blitt hjulpet en del på vei der, og disse svarene er inncooperert i det ovenstående.
https://www.facebook.com/groups/sleksts ... &ref=notif

Men jeg har fortsatt noe problem på enkelte plasser - nemlig der jeg har satt ?? i tekstene over.

1. Ministerialboken i Bakke sogn har et eller annet skrevet mellom etternavnet til far og til hans yrke som matros. Hva står der?

2. Ministerialboken har en tilføyelse etter navnet på den første fadder, og jeg har - med hjelp - prøvd å lese hva som står, men er fortsatt usikker og jeg skjønner heller ikke hva det skal bety. Er det ganske enkelt bopelen til fadderne Nikolai og Edrikke Pettersen i Frue sogn?  

3. Ministerialboken i Bakke sogn har også et eller annet skrevet etter - og dels med noe innklamringtegn foran - fadderen Kristine Høy, og jeg får ikke noe mening i det heller.
Hvis jeg bruker samme logikk som over, kan det kanskje være dette fadderparrets bopel i Frue sogn? Men hva står der?

4. Klokkerboken har en kommentar i rubrikken for foreldre, under mors navn. Jeg er dels usikker på hva som egentlig står, og ikke minst hva meningen med det kan være.
Kan det være et navn på den person som eier/beboer den eiendom, hvor foreldrene også bor?

På forhånd takk.

Ivan Kristensen
 

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8157
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 28. april 2021 kl. 15.40

Jeg kan bidra med bostedet til fadder Nikolai Pedersen. Han bodde i Taraldsgaardsvejten.  ( En " veit" er en betegnelse på en liten gate eller et smug. Finnes en hel del " veiter " i Trondheim.  )
 
 
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 28. april 2021 kl. 15.51

Mange takk for det bidrag. Da er spørsmål 2 løst.
At jeg ikke tenkte på det sel  :oops: Jeg kjenner jo uttrykket en 'vejt' - det lå nok bare litt djupt i bakhodet!

Ivan
 

Online
Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5509
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 28. april 2021 kl. 16.35

52306 skrev: 28. april 2021 kl. 14.56 Her er ministerialboken i Bakke sogn:
Jeg leser:
Foreldre: Jens Peter Hansen ?? matros, Hstr (hustru) Mette Lavine Andresen
Far er født i 1848 og mor i 1845. Foreldrene er viet 09.02.1871 i Hammerfest
Bopel: Reina, Hlade S(ogn), Strinden Prgj. (prestegjeld)
Faddere: Nikolai Petersen Gaardejer Taraldsgaardsvejsen?, Frue S(ogn), Hstr (hustru) Edrika, Johan Lorentsen Myre Skibstømmermand, Kristine Høy ??  ?? Frue S(ogn)

 
det kan vere "Dampskibs matros"
og så siste fadder i "Bratørvejten"

Mors andre førenamn les eg som "Lavine" i klokkarboka, men "Larine" i kyrkjeboka-Bakke og kyrkjeboka-Strinda.
For alle handskriftene er det lite som skal til for å endre ein r til ein v.
 


Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 28. april 2021 kl. 17.08

Mange takk for disse innspill!

Det gir veldig god mening - og kan også også noenlunde med bokstavene - at faren var dampskipsmatros, sikkert skrevet på dansk hvor det heter dampskibsmatros!

Spørsmål 1 anses hermed for4 løst!

Og at siste fadder bor i Bratørveiten ser også veldig riktig ut! Det er nok med 'i' og ikke 'j' - i alle fall er den bokstav betydelig mindre nedover enn den tilsvarende i Taraldsgaardsvejten!
Det er tydelig prikk over, så 'i' eller 'j' er det uansett, og meningen blir jo den samme.

Mor heter Mette Lavine - jeg er enig i at det kan se ut som Larine, og det kan da også godt hende at det er ved en feil er skrevet slik, men jeg vet fra mange andre steder at hennes rette navn er Lavina. Det er det navn hun er døpt med.

At Kristine Høier bodde i Taraldgaardsvejten i 1885 forvirrer meg litt, for jeg mente hun var gift med han derre skibstømmermanden Johan Lorentsen fra Myra.
Bodde hun alene i 1885 - var hun blitt enke - eller fraskilt - eller?

Flere av fadderne er gjengangere fra barnedåpene til eldre barn, så jeg støtter meg jo også litt til de opplysningene derfra. F.eks. er Edvikka en Kristoffersdatter og står noen gange som Petersen, fordi hun er gift med Nikolai Petersen.

Men mange takk.

Det gjenstår nå kun spørsmål 4

Ivan Kristensen

Online
Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5509
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 28. april 2021 kl. 19.10

det kan vere "boer Johan Petter Sande Grd Lademoen".
altså i ein (leige)gard JPS eig på Lademoen - eller Reina, som det står i kyrkjeboka. (Reina er del av Lademoen - men det visste du kanskje.)
 

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Barnedåp i Bakke sogn i Trondhjem i 1881

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 28. april 2021 kl. 19.20

Takk for dette innspill!
Jeg er desverre ikke kjent i Trondhjem, men jeg har jo hørt om ulike lokaliteter, men uten å ha noe som helst overblikk.
Og jeg visste ikke at Reina var en del av Lademoen!

Og det gir god mening at familien har bodd i en leiegaard som tilhørte denne JPS.

Og da er også spørsmål 4 besvart!

Nok engang mange takk til dere som har engasjert dere.

Ivan Kristensen

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»