Kirkebok Tolga 1814-1836

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Marie Tollan
Sted: TOLGA

Kirkebok Tolga 1814-1836

Legg inn av Marie Tollan » 28. desember 2016 kl. 3.28

Driver på eget initiativ digitalisering av de eldste kirkebøkene for Tolgen/Tolga for så å legge dem ut på Digitalarkivet.
Nå er jeg kommet til 1823 og sliter med å tyde en merknad ved l.nr. 32 samt en tilleggsnotis nedenfor de nummerte døpte gutter i denne:
SAH, Tolga prestekontor, K/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1815-1836, s. 37
Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/9226/37

Nederst ser jeg det står "NB" istf. løpenr., videre "Ifølge Vidnesbyrd af ??? er født her i Præstegjeldet 10de August på Gaarden Narbuvold Hans Jacob. Moderen (Pige Sophia Johannesdr. af Waage'/Wangs i Gudbrandsdalen) bortreist før Daaben med Barnet og Ole B???"
Nederst til høyre på samme side står navnene John Ingebrethsen Narbuvold og Ingebreth Johnsen Narbuvold, men det øvrige der finner jeg ikke ut av.
(Nederst på neste side "Attesteret Sønviis Pedersen Narjord in fidem" og kanskje "J. Holst Sognepræst", sjøl om den gamle bygdeboka sier L. Stibolt var prest her 1821-1825.)

Om noen kunne forbarme seg og være behjelpelig med å tyde merknaden og det øvrige jeg står fast på, ville jeg sette stor pris på det.

Mvh
Marie T

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Kirkebok Tolga 1814-1836

Legg inn av Knut Sæther » 28. desember 2016 kl. 11.19

Forslag til tyding av merknaden til dåp nr. 32:

Meddeelt Attest efter Fogdens Forlangende[?] 6te Marts 1816[?] i Anledning af Leiermaalsbrudd.

Litt utfylling når det gjeld notatet nedst til høgre (slik det ser ut for meg):

An….[?] om Barnets Fødsel given af John Ingebrethsen Narbuvold og Ingebreth Johnsen Narbuvold.

Mvh. Knut.

Brukeravatar
gj02671
Sted: LOM

Legg inn av gj02671 » 28. desember 2016 kl. 12.57

Hei! Eg er stort sett samd med di og Knut si avskrift, med litt dissens/spørsmål ikring fylgjande:

Datoen og året til futen sitt «Forlangende» av det eg trur er 10de Marts 1846 i Anledning af
Leiermaalsbrøde
(?). Dette kan evt. sjekkast mot kopiboka til futen.

Siste setninga i den fyrste merknaden: videre T P__ No 46/5a(55? 5c?). Kva som står under streken er eg usikker på, men det som står etter «videre» kan vera ein signatur og eit saksnummer, eller ein protokollreferanse og eit saksnummer, eller referanse til ei innføring i kyrkjeboka i forma nr/år. Eller noko heilt anna, dette er berre gissingar.

Den andre innførselen:
(…) Vidnesbyrd af Amtsskriver(?) (…) Her er det mogleg at skrivaren skriv A og U så likt at dette skal lesast som Underskrevne, som jo gjev god meining, då Narjordet og soknepresten attesterar innførselen.

Eg trur nok det skal vera Waage, då det ikkje er nokor bygd som heiter Vang i Gudbrandsdalen, men ei grannebygd til Vågå: Vang i Valdres. Føresett at det ikkje gjeld eit gardsnamn, då - men det er vel meir sjeldsynt ved slike høve.

(…) og Ole Belporst(?) (…) Namnet er ukjent for meg, men det er ikkje sikkert det er det som står. Andre kjelder kan kaste ljos over farnamnet, elles kan du markere det med spørjeteikn.

Kan det vera Underretningen om Barnets fødsel? Det gjev meining, og høver så nær som den fyrste bokstaven, som ser meir ut som ein stor A enn ein U.

Lurar på om soknepresten er JA(?)Holst? Det er ein seinare prest i så fall, men der er kanskje ei naturleg forklaring for at ho er skriven ei tid etterpå, då det i tillegg er ført av ei anna hand enn resten av sida.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. desember 2016 kl. 12.59

Støtter tolkningen til Knut når det gjelder merknaden ved dåp nr. 32 :D

Merknaden nederst til høyre leser jeg slik:
Underretningen om Barnets Fødsel given af...osv. slik Knut sier.

Det som står etter NB, leser jeg slik:

Ifølge Vidnesbyrd af Underskrevne er født her i Præstegjeldet.

Mvh
Else B.

Marie Tollan

Legg inn av Marie Tollan » 28. desember 2016 kl. 21.47

Tusen takk for alle bidrag! Imponerende! Nå skal jeg nok kunne klare å skrive en noenlunde sammenhengende merknad, uten for mange "....." og "??"

Mvh
Marie T

Marie Tollan

Legg inn av Marie Tollan » 9. januar 2017 kl. 1.04

Godt nyttår til dere gode hjelpere der ute!

Nå har jeg (beklageligvis) kommet til en, for meg, ny nøtt under registreringa. Det gjelder den unummererte innførselen mellom nr. 11 og 12 Magdalena Johansdatter 1 Mai, fol. 51 høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/9226/51

Her er det en "NB"-merknad ytterst til høyre som jeg mener å ha kontroll på, men så er en ny "NB+"-merknad tilføyd senere med annen håndskrift, og her står det nok noe om at Fogden har innvendinger/krav pga Koncubinat, men greier ikke å finne ut av det. I tillegg har jeg problem med barnefarens tittel, så hvis noen kan bistå, vil jeg være takknemlig.

Mvh
Marie T

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 9. januar 2017 kl. 10.04

Faren til Magdalena (hvis det er henne det gjelder) er Kurvsmed. Merknaden får jeg lite ut av, dessverre!

Ellers ville det vel være lurt om du opprettet nye emner når det dukker opp nye spørsmål? De fleste vil neppe gå inn på emner som allerede ser ut til å være besvart, og da kan du gå glipp av eventuell tolkning :wink:

Mvh
Else B.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 9. januar 2017 kl. 13.17

Eit forsøk på tyding av (delar av) NB+ - merknaden (med fleire spørsmålsteikn):

Efter Resolution[?] af Foged Müller[?] af 22 Mai 1850 …[?] Sted[?] er udstedt Attest for dette Barn den 7d Juni 1850 da det er anklaget for Konkubinat …[?] og sat under Justitiens Tiltale.

Mvh. Knut

Marie Tollan

Legg inn av Marie Tollan » 10. januar 2017 kl. 21.42

Takk igjen for velvillig bistand! Den andre merknaden var sannelig ikke enkel.

Ja, du har nok et poeng, Else, jeg burde ha oppretta et nytt emne, men hadde en forestilling om at det var lurt å prøve å begrense antall nye - uten å tenke mer over evt. respons.

Ellers syntes jeg "Kurvsmed" var et godt forslag, men etter å søkt på denne Johan Palm, ser jeg at han er titulert "Kursmed" flere ganger, noe som viste seg (etter mer "googling") å være en slags dyrlege/hesteskjærer, så da vil jeg tro det står "Kuursmed" i min kilde.

Uansett, takk igjen!

Mvh
Marie T.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 11. januar 2017 kl. 0.32

Marie skrev:så da vil jeg tro det står "Kuursmed" i min kilde.

Ja, du har rett :D

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»