Kirkebok, Herøy, Nordland, Vielse 1806
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Herøy, Nordland, Vielse 1806
Noen som klarer å lese hva som står omkring vielsen mellom Benoni Hansen og Andreas Pedersdtr?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Vielse 1806 - hjelp til tyding
Her er oppskrift for hvordan du lager link til kirkebøker https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Permant sidelenke er best.
På utsnittet ser det ut for meg som om det er bare en linje med navnene og så viet helt til høyre.
Neste linje gjelder barndåp.
På utsnittet ser det ut for meg som om det er bare en linje med navnene og så viet helt til høyre.
Neste linje gjelder barndåp.
Sist redigert av dn09334 den 20. oktober 2013 kl. 11.47, redigert 1 gang totalt.
14 Octb. Dagkarl Benoni Hansen [...] med pigen Andrea Pettersd. ib.
ib. = ibidem, altså samme sted.
ib. = ibidem, altså samme sted.
Johan skrev:Dagkarl Benoni Hansen [...] med pigen Andrea Pettersd. ib.
Forslag:
Benoni Hansen Husvær
Wilfred skrev:Her er oppskrift for hvordan du lager link til kirkebøker https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Utsnittet er trolig fra en kirkebok fra Herøy i Nordland, og derfra har ikke Digitalarkivet noe innskannet fra så tidlig som 1806, derfor kan det vel heller ikke linkes dit.

- Else Berit Rustad
Benoni er ikke Dagkarl, men Ungkarl....
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
- Else Berit Rustad
Trond skrev:Utsnittet er trolig fra en kirkebok fra Herøy i Nordland, og derfra har ikke Digitalarkivet noe innskannet fra så tidlig som 1806, derfor kan det vel heller ikke linkes dit.
Joda, det finnes

Fra soknehistorikken:
Ved kgl. res. 11.12.1861 ble Herøy sokn utskilt fra Alstahaug som eget soknekall fra 1.5.1862.
Ministerialbøker 1776-1861; se 830 Alstahaug.
Lenken er her, høyre side:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A08 (1801-1819), Kronologisk liste 1806, side 147.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-134
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020376.jpg
Mvh
Else B.
-
- Sted: STJØRDAL
Både jeg og andre har påpekt for ledelsen i Digitalarkivet for flere år siden at kirkeboka for Alstahaugs hvert enkelt sogn ikke er indeksert. Hvis en går på første side i Alstahaug 1801-1819 og så blar tilbake en side så står det sideoversikt, og da kan en bla seg frem i alle 5 sogn av dette prestegjeldet.
- Else Berit Rustad
Ja, det var slik jeg fant fram i denne boka - ved å starte med innholdssiden:
"Indekssiden har bare lenker til handlinger i Alstahaug sokn. Tjøtta sokn begynner på s. 61, Herøy sokn begynner på s. 117, Stamnes sokn begynner på s.177 og Vevelstad sokn begynner på s. 242."
Det hadde vært bedre om alle sokn hadde vært indeksert, ja!
Mvh
Else B.
"Indekssiden har bare lenker til handlinger i Alstahaug sokn. Tjøtta sokn begynner på s. 61, Herøy sokn begynner på s. 117, Stamnes sokn begynner på s.177 og Vevelstad sokn begynner på s. 242."
Det hadde vært bedre om alle sokn hadde vært indeksert, ja!
Mvh
Else B.
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg lurer på hvor mange år til en må mase på Digitalarkivet for å få den indekseringen. Det må være minst 3 år siden min første masing om det, og senere har andre tatt det opp uten at det har skjedd noe. Har gitt opp i denne saken. Disse kirkebøkene var jeg ellers også så vant til å rulle på mikrofilm i sin tid, at jeg vistte at de andre sognene var ført etter Alstahaug på mikrofilmen(og da også i utlagt kirkebok). Hadde det vært steder hvor jeg var mindre kjent ville det ha vært vanskeligere å finne frem ja med den mangelfulle indekseringen.
Re: Kirkebok, Herøy, Nordland, Vielse 1806
Jeg vet hvordan man lager permanent sidelenke, ville bare fokusere på selve teksten.
Så da mener dere at det som står under navnene på ekteparet omhandler noe helt annet, en dåp?
Så da mener dere at det som står under navnene på ekteparet omhandler noe helt annet, en dåp?
Neste linje begynner med Uegte drengebarn osv. Så vielsen er bare en linje, med ordet viet helt til høyre.
Tusen takk for svar.