Skifte Giert Lassesen Landø, Mandal, Vest-Agder

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Reidun Gjerdsjø
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Skifte Giert Lassesen Landø, Mandal, Vest-Agder

Legg inn av Reidun Gjerdsjø » 26. oktober 2011 kl. 16.12

Her er skiftet:arkivverket.no/URN:sk_read/24414/3/ Jeg er mest interessert i å få tydet den første delen, der jeg kan skjønne det står navn på familiemedlemmer. Det jeg har fra før om fanilien er:
Ektefelle Allu Aanensdtr(?-1759)
Barn:
Aanen Giertsen, Kleven (1714-12.3.1774) gm Berte Marie Olsdatter (1714?- 1765?)
Tomas Giertsen
Gonil Giertsdatter g. m. Gunder Anstensen, Landø (1646?-1721?)
Kirsten Giertsdatter (1710?-1745?)
Maren Giertsdatter
Karen Giertsdatter

Bortsett fra Aanen Giertsens begravelse og ekteskap, har jeg nemlig ingen sikre kilder til de andre opplysningene. Jeg har dem bare fra en gammel opptegnelse over familien, men der står ikke kilder.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Skifte Giert Lassesen Landø, Mandal, Vest-Agder

Legg inn av dn23027 » 26. oktober 2011 kl. 16.53

Christian Friderichsen, Kong. Mayts. Sorenscriver udi Mandahls ampt tilligemed de 2 til wurderingen antagene Mænd nemlig Lehnsmanden Ole Jonsen Nodeland og Peder Svendsen Falchenberg. Giøres vitterligt, at Anno 1743 den 31 Augusti, blev efter foregaaende behørig Publication paa vedkommende publique steder, paa gaarden Landøe i Halsaa sogn, foretaget Registrering og wurdering efter den avg. salig Mand Gjert Lassesen til paafølgende skifte og Deele imellom hands efterladte enche Allu Aanonsdatter og deres tilsammenavlede Børn og arvinger, som er efter Loven(?) nemlig: Ældste sønnen sal. Lasse Gjertsens efterladte eneste søn Gjert Lassesen paa 12te aar gammel, dernest anden søn Peder Gjertsen gift og værende ude paa søefarten. Tredie søn Aanon Gjertsen gift og boende udi Kleven ved Mandahl, begge fuldmyndige, og fjerde søn Thomas Gjertsen paa 23 aar gammel. Døtrene, ældste datter Gonild Gjertsdatter gift med Gunder Anstensen og boende i Kaaløesund, annen datter Karen Gjertsdatter gift med Thønnes Jansen fra Eggersund.

Tredie datter Kirsten Gjertsdatter, saa og fjerde datter Maren Gjertsdatter, begge woxne og værende her hjemme hos moderen. Hvorda mødte tilstede enchen tilligemed hendes broder Christen Aanonsen Landøe, som laugwerge og av arvingene tilstede de tvende sønner Aanon og Thomas Gjertssønner, tilligemed de 3de Døttre, Gonild, Kirsten og Maren Gjertsdøttre, item paa sønne sønnens vegne hands Mostermand Ole Hansen Hartmarch.

Mvh
Linda

Reidun Gjerdsjø
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Re: Skifte Giert Lassesen Landø, Mandal, Vest-Agder

Legg inn av Reidun Gjerdsjø » 26. oktober 2011 kl. 17.19

Tusen takk, Linda. :D Dette var fantastisk. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tyde den skriften. Det ser ut til at opplysningene jeg hadde kan stamme fra dette skiftet, men veldig bra å få bekreftet og utfylt dem.
Mvh
Reidun

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»