Dokument fra 1878

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Tom Høgseth

Dokument fra 1878

Legg inn av Tom Høgseth » 3. juni 2024 kl. 9.22

Hei,
Usikker på om dette er noe jeg kan spør om her, da dette ikke er en kilde fra Digitalarkivet, men jeg har hos min tante funnet et gammelt dokument som omtaler min tipp-oldemors første ektemann. 
Overskriften er bare Udskrift
Finner navnet hans, husmann Iver Anker Iversen. Han var husmann på Inner Fallet i dagens Utskarpen i Rana kommune. Da tilhørte det Hemnes. Både min oldemor, mormor og min mor ble født og vokste opp på plassen. 
Iver Anker ble født 22 jun 1847 og døde 1 jun 1884. Han ble født og døde på Inner Fallet. 
jeg finner også navnet på noen nabogårder på siste side. Disse er; Stenhaug, Buvik, Gjesbak, Rødli og Dalos
Men jeg klarer ikke å skjønne hva dette dreier seg om.
Jeg trodde først at det var et skifte, men han døde som sagt i 1884, så det er det ikke. 
Er det noen som kan hjelpe meg?  

Mvh Tom H
IMG_8083.jpeg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Dokument fra 1878

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 3. juni 2024 kl. 14.55

Du kan alltids spørje (og dette er ikkje Digitalarkivet...). 
Dette er utskrift frå "Hemnæs Lensmandsdistrikts Brandtaxationsprotal[!]"  om ei taksering 6.nov. 1878,
plass under "Udskarpen" Matr No 121, Løpenr. 254.

Ein god del branntakst-protokollar er skanna og tilgjengelege på DA; det er i så fall originalen som ligg til grunn for denne utskrifta.

Tom Høgseth

Re: Dokument fra 1878

Legg inn av Tom Høgseth » 5. juni 2024 kl. 10.03

Hei Ivar Ståle,

Da skjønner jeg hva det gjelder. Takk skal du ha :)

Mvh Tom

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»