Hva står det i kirkeboka om forlovelsen mellom Anders Jonsson og Anne Olsdatter i 1783?
Moderator: MOD_tydehjelp
- Per Jørgen Olafsen
- Sted: LOMMEDALEN
- Kontakt:
Hva står det i kirkeboka om forlovelsen mellom Anders Jonsson og Anne Olsdatter i 1783?
Hei,
Jeg skulle veldig gjerne hatt hjelp med å tolke/ transkribere teksten om forlovelsen mellom Anders Jonsson og Anne Olsdatter i 1783.
Troms fylke, Tranøy, Dyrøy i Tranøy, Ministerialbok nr. 2 (1773-1806), Viede 1783, side 168
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070605620024
Teksten står nederst på side 168, og jeg tror det først står 25. juli
Jeg har ikke funnet noen kirkeboksoppføring om når vielsen mellom Anders og Anna etterhvert fant sted, men jeg tror faktisk at den står på motstående som nr 3 ovenfra? Jeg er takknemlig om jeg også kunne få hjelp med teksttyding her.
Jeg skulle veldig gjerne hatt hjelp med å tolke/ transkribere teksten om forlovelsen mellom Anders Jonsson og Anne Olsdatter i 1783.
Troms fylke, Tranøy, Dyrøy i Tranøy, Ministerialbok nr. 2 (1773-1806), Viede 1783, side 168
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070605620024
Teksten står nederst på side 168, og jeg tror det først står 25. juli
Jeg har ikke funnet noen kirkeboksoppføring om når vielsen mellom Anders og Anna etterhvert fant sted, men jeg tror faktisk at den står på motstående som nr 3 ovenfra? Jeg er takknemlig om jeg også kunne få hjelp med teksttyding her.
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
Re: Hva står det i kirkeboka om forlovelsen mellom Anders Jonsson og Anne Olsdatter i 1783?
Kan hjelpe deg med litt
de innfant seg hos presten 25 juli og omtales som Finne dreng Anders Joensen og han ble trolovet med Finne pike Anne Olsdtr av Walvog mye tyder på at de opplyste at de var beslektet i 4 ledd
(Resten av teksten er jeg ikke sikker på men det er vel andre som tyder det bedre en jeg)
ser du på høyre side (tredje oppdeling) den 4 aug å står det at de ble copulert
(det neste paret er fogd Jens Holmboe og Anne Margrethe Irgens gift (Copulert) 7 august
de innfant seg hos presten 25 juli og omtales som Finne dreng Anders Joensen og han ble trolovet med Finne pike Anne Olsdtr av Walvog mye tyder på at de opplyste at de var beslektet i 4 ledd
(Resten av teksten er jeg ikke sikker på men det er vel andre som tyder det bedre en jeg)
ser du på høyre side (tredje oppdeling) den 4 aug å står det at de ble copulert
(det neste paret er fogd Jens Holmboe og Anne Margrethe Irgens gift (Copulert) 7 august
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold
Hårvik, Tjeldsund
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Hva står det i kirkeboka om forlovelsen mellom Anders Jonsson og Anne Olsdatter i 1783?
"d: 25de Julij indfandt sig her den unge Finne Dreng Anders Joensen (Jøensen?) for at blive
troloved med Finne Pigen Anne Olsdr af Weelvog, hvilke ej er hinanden
nærmere beslegtede end neppe i 4de Leed, og tillige at have faaed løfte
Skriftlig paa den halve deel udj Jorden Wasvig udj Tranøe Sogn beliggende
og altsaa intet mod Lov og Forordninger er til Hinder udj deres Ægteska,
Det Cavere Vi undertegnede for til Præstens Trygghed, som Forretningen giør
Jens <bumerke> Jenss: Mons <bumerke> S Monss:
begge af gaarden Hofsøen
samme dag ere bemte Personer trolovede af Rosted"
Dei er ikkje nærare i slekt enn "neppe i 4de leed": -meininga er vel at det er mogeleg, men lite truleg dei er så nær slekt.
Dei kunne ikkje gifte seg (utan løyve) om dei var slekt i 3. ledd. Vitna forsikrar at dei ikkje er det, og neppe heller i 4. Altså god margin ...
sjå nr. 2 her: https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=n%C3%A6ppe
Litt over midt på høgre sida:
"d: 4de Augusti Copuleret Anders Joens: og Ane
Olsdr: Finne Folck. - bet: Skole Mester Told 1 mk -- Rosted"
troloved med Finne Pigen Anne Olsdr af Weelvog, hvilke ej er hinanden
nærmere beslegtede end neppe i 4de Leed, og tillige at have faaed løfte
Skriftlig paa den halve deel udj Jorden Wasvig udj Tranøe Sogn beliggende
og altsaa intet mod Lov og Forordninger er til Hinder udj deres Ægteska,
Det Cavere Vi undertegnede for til Præstens Trygghed, som Forretningen giør
Jens <bumerke> Jenss: Mons <bumerke> S Monss:
begge af gaarden Hofsøen
samme dag ere bemte Personer trolovede af Rosted"
Dei er ikkje nærare i slekt enn "neppe i 4de leed": -meininga er vel at det er mogeleg, men lite truleg dei er så nær slekt.
Dei kunne ikkje gifte seg (utan løyve) om dei var slekt i 3. ledd. Vitna forsikrar at dei ikkje er det, og neppe heller i 4. Altså god margin ...
sjå nr. 2 her: https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=n%C3%A6ppe
Litt over midt på høgre sida:
"d: 4de Augusti Copuleret Anders Joens: og Ane
Olsdr: Finne Folck. - bet: Skole Mester Told 1 mk -- Rosted"
- Per Jørgen Olafsen
- Kontakt:
Flott. Tusen takk for hjelpen.
Og "kopuleret" betyr vel gift og ikke forlovet?
Og "kopuleret" betyr vel gift og ikke forlovet?
-
- Kontakt:
-
En litt artig sak.
da de innførte ordene Copulert og Trolovet var betydningen Copulert, forlovet og Trolovet var gift.
Dette førte til problemer så de byttet om på rekkefølgen siden folk trodde at de var gift (ble et par) som Copulert jo betyr. Det var flere som fikk barn uten å være Trolovet (Gift)
Det førte til at det ble byttet om på Trolovet og Copulert, slik at Trolovet ble forlovet og Copulert ble gift. Er usikker på årstallet det skjedde, men det finnes vel opplysninger om det ett eller annet sted
da de innførte ordene Copulert og Trolovet var betydningen Copulert, forlovet og Trolovet var gift.
Dette førte til problemer så de byttet om på rekkefølgen siden folk trodde at de var gift (ble et par) som Copulert jo betyr. Det var flere som fikk barn uten å være Trolovet (Gift)
Det førte til at det ble byttet om på Trolovet og Copulert, slik at Trolovet ble forlovet og Copulert ble gift. Er usikker på årstallet det skjedde, men det finnes vel opplysninger om det ett eller annet sted
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund
-
- Kontakt:
Dette ser litt merkeleg ut ... Når skulle dette vere?4767 skrev: ↑29. april 2024 kl. 0.54 En litt artig sak.
Sånn for ordens skuld: I ekteskapsordinansen frå 1582 er truloving truloving og ekteskap er ekteskap.
https://www.nb.no/items/f8509ca500d971c ... 9?page=213
Kan det vere ei (moderne) mistyding av noko? Eller ei einskild prest som bytte om på orda i protokollen sin?
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
- Per Jørgen Olafsen
- Kontakt:
Ja, dette er ganske sikkert "finnen Anders Jonssen", som pårørende til sin datter Ane Kristine. Hun døde 19 år gammel. Jeg antar at det står "lungebetennelse" som dødsårsak (?).22177 skrev: ↑29. april 2024 kl. 15.30 Dette er vel Anders. https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002224770
PS. Spesielt at de anførte "finne" som stillingsbetegnelse. Såvidt jeg kan se, var Anders i alle fall andregenerasjons innvandrer. Jeg mangler foreløpig kirkeboksdokumentasjon på hans foreldre, men far Jon Andersen og mor Karen Hendrichsdatter (f 1741) skal begge være født på Vassvik, Tranøy, hvor han selv ble født.
- Paul Johan Hals
Som dødsårsak står det "Ligeledes" som er referanse til den forrige innførsel. Der står det "Forkjølelse". Jeg tror ikke jeg har hørt om det som dødsårsak tidligere, så da er det vel nærliggende å anta at det kan være en lungebetennelse. 
Mvh Paul

Mvh Paul
- Per Jørgen Olafsen
- Kontakt:
Nei, forkjølelse var neppe dødsårsaken, men det var kanskje dette presten kom på i farten. På denne tiden var det vel ikke vanlig å hente en lege for å fastslå dødsårsak.
Takk for teksttydingen.
Takk for teksttydingen.
- Paul Johan Hals
Nei, det var nok ikke vanlig. Det var nok mer vanlig at det ikke fantes lege i hele prestegjeldet.
Mvh Paul
Mvh Paul
-
angående dødsårsaker.
husk på at influensa var under forkjølelse før, selv om vi i dag skiller mellom den
det dør mellom 600 og 1000 pr år i Norge mer en 2 pr dag nå, så den er jo ikke ufarlig for de som er utsatt og tåler lite.
https://www.faktisk.no/artikler/0r449/e ... -influensa
husk på at influensa var under forkjølelse før, selv om vi i dag skiller mellom den
det dør mellom 600 og 1000 pr år i Norge mer en 2 pr dag nå, så den er jo ikke ufarlig for de som er utsatt og tåler lite.
https://www.faktisk.no/artikler/0r449/e ... -influensa
Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
Hårvik, Tjeldsund