Sjeleregister Borgund 1801
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: LEIKANGER
Sjeleregister Borgund 1801
Hei !
På høgre side, som gard nr 2 ovanfrå, finn vi Spilcheviignæs.
Borgund sokneprestkontor, SAT/A-1017/1/I/I1/I1h/L0001: Sjeleregister, 1800-1801, s. 3Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60164360000003
Bak Nicolai Willums 18 står eit ord, truleg ein karakteristikk, av Nicolai.
Så vidt eg kan sjå er ordet ikkje nytta i tilknyting til nokon annan i sjeleregisteret.
Men kva er ordet rett bak Nicolai ?
(NB: På første side i sjeleregisteret har arkiv-verket kommentert ‘Er vel også forarbeid til folketellingen 1801 .Sannsynlegvis er det rett, men i folketeljinga er det
ikkje nemnt noko særskilt om Nicolai.I ein samtidig militærrulle er det ført opp at han har ‘lidt skab’)
På høgre side, som gard nr 2 ovanfrå, finn vi Spilcheviignæs.
Borgund sokneprestkontor, SAT/A-1017/1/I/I1/I1h/L0001: Sjeleregister, 1800-1801, s. 3Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db60164360000003
Bak Nicolai Willums 18 står eit ord, truleg ein karakteristikk, av Nicolai.
Så vidt eg kan sjå er ordet ikkje nytta i tilknyting til nokon annan i sjeleregisteret.
Men kva er ordet rett bak Nicolai ?
(NB: På første side i sjeleregisteret har arkiv-verket kommentert ‘Er vel også forarbeid til folketellingen 1801 .Sannsynlegvis er det rett, men i folketeljinga er det
ikkje nemnt noko særskilt om Nicolai.I ein samtidig militærrulle er det ført opp at han har ‘lidt skab’)
- Paul Johan Hals
Re: Sjeleregister Borgund 1801
Jeg mener det står falles. (fallesyke = epilepsi), men det er jo litt rart at det ikke står i militærrullen 
Mvh Paul

Mvh Paul
-
Hei !
Mange takk til Paul Johan.
Fint du tok med det du sette i parentes.
Som du skriv, det er svært merkeleg at dette ikkje er teke med i militærrullen.
Det er i alle fall ikkje tvil om at Nicolai iflg. militærrullen hadde 'lidt Skab'. (venstre side, høgt oppe, under 33 Spilkeviig)
Innrulleringssjefen i Bergen, SAB/A-100050/G/Ga/Gab/L0006: Utskrivningsruller, 1801Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111008072661
Uansett, kjekt å ha litt å gruble over.
mvh
Kjell
Mange takk til Paul Johan.

Fint du tok med det du sette i parentes.
Som du skriv, det er svært merkeleg at dette ikkje er teke med i militærrullen.
Det er i alle fall ikkje tvil om at Nicolai iflg. militærrullen hadde 'lidt Skab'. (venstre side, høgt oppe, under 33 Spilkeviig)
Innrulleringssjefen i Bergen, SAB/A-100050/G/Ga/Gab/L0006: Utskrivningsruller, 1801Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20111008072661
Uansett, kjekt å ha litt å gruble over.
mvh
Kjell
- Even Stormoen
- Sted: STAVANGER
Hmm. . . Jeg kan være fullstendig på villspor, men står det ikke fælles? I betydningen fellesbarn? I og med far gift to ganger. Bare en tanke – men sammenlign med æ-en under i samme kolonne, neste forekomst av Spilchevig: 1ste ægtesk.
Mvh
Mvh
- Paul Johan Hals
Tror du har rett, Even. Det virker mer sannsynlig.
Mvh Paul
Mvh Paul
- Even Stormoen
Takk, Paul Johan.
Jo mer jeg ser på dette, jo mer må jeg motvillig tro at jeg faktisk har rett.
Er befengt med en dyptgående skepsis til egen fortreffelighet, men de øvrige anmerkningene i samme kolonne ser ut til å handle om hvilke barn vedkommende har med hvem . . .
Så jeg skyter hjertet opp i livet og proklamérer: Ordet er fælles.
Mvh
Jo mer jeg ser på dette, jo mer må jeg motvillig tro at jeg faktisk har rett.
Er befengt med en dyptgående skepsis til egen fortreffelighet, men de øvrige anmerkningene i samme kolonne ser ut til å handle om hvilke barn vedkommende har med hvem . . .
Så jeg skyter hjertet opp i livet og proklamérer: Ordet er fælles.
Mvh
- Paul Johan Hals
Du kan stryke "motvillig" i ditt innlegg, Even. 
Etter min oppfatning kan det bare være 'a', 'o' eller 'æ' som andre bokstav. etter avslutningen av bokstaven minner det mest om 'o', men det gir ingen mening. Siden han ikke var registrert med fallesyke i ft 1801 og spesielt i militærrullen blir også 'a' usannsynlig. Da står vi igjen med en 'æ'. Lenge leve 'fællesbarna'.
Mvh Paul

Etter min oppfatning kan det bare være 'a', 'o' eller 'æ' som andre bokstav. etter avslutningen av bokstaven minner det mest om 'o', men det gir ingen mening. Siden han ikke var registrert med fallesyke i ft 1801 og spesielt i militærrullen blir også 'a' usannsynlig. Da står vi igjen med en 'æ'. Lenge leve 'fællesbarna'.

Mvh Paul
- Even Stormoen
-
Hei !
Mange takk til både Paul Johan og Even.
Då friskmelder vi Nicolai frå falles(juke).
Ille nok med 'lidt Skab.'
Nicolai vart seinare smed, og det var neppe ein god kombinasjon med epilepsi.
mvh
Kjell
Mange takk til både Paul Johan og Even.

Då friskmelder vi Nicolai frå falles(juke).
Ille nok med 'lidt Skab.'
Nicolai vart seinare smed, og det var neppe ein god kombinasjon med epilepsi.
mvh
Kjell