Vinger prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1855-1861, s. 69

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Sted: MOSS

Vinger prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1855-1861, s. 69

Legg inn av Tore Løvnæseth » 26. november 2022 kl. 13.09

Hei.

Jeg trenger litt hjelp til å tyde tilleggsinformasjonen i Emma Albertines dåp som omtalt i Vinger ministerialbok med brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070124330117

Emma Albertine no (86) ser ut til å være døpt tidligere i Sør-Odal, se
Sør-Odal prestekontor, ministerialbok nr. 1, 1849-1859, s. 104. Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070124340359

Det er en del motstridende informasjon om Emma Albertines dåp i disse to kirkebøkene og jeg trenger alle detaljene ifm dåpen omtalt i Vinger ministerialbok for å komme videre.
Noe klarer jeg å tyde selv men det er deler under "NB" som jeg ikke får noe ut av.

Kan noen hjelpe meg?

Mvh
Tore L.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Vinger prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1855-1861, s. 69

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 26. november 2022 kl. 15.09

Merknaden i Vinger, ført under namnet
"NB. Dette Barn er 22 mars døbt i Odalnen, Strøm Kirke, da Moderen uden at kommetil Kirken
her i Vinger formedelst egen og Barnets Sygdom strøg indover(?) til Næs gjennom Odalen."
Foreldre:
"Svensk Pige fra Gumnnarskog Christine Andersdtr Sandelin født i Birtan, der paa sin Vandring til Soløer fødte een
Pige paa(?)  Rustad-Broen og Unk. Frekland(?) Nissen paa Navnerud i Grue. Hendes 1ste Lm."

Dette stemmer stort sett med innførsla i Sør-Odal, bortsett frå far
"UK. Bent(?) Larsen(?) Kringelsrudindgjerd(?) af Næs.

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Sted: MOSS

Re: Vinger prestekontor, Ministerialbok nr. 10, 1855-1861, s. 69

Legg inn av Tore Løvnæseth » 26. november 2022 kl. 16.52

Hei Ivar Ståle.

Jeg takker så mye for hjelpen.

Detaljene jeg lurte på har du fått med deg og de forklarer litt om datoforskjellene og handlingsforløpet.
For meg ser det nå ut til at den gravide svenske piken Christine Andersdtr. Sandelin fra Bortan i Gunnarskog, Värmland (hun meldte innflytting til Nes 14.03.1856) var på vandring til Grue (hvor barnefaren holdt til?) men fødte et pikebarn ved Rustadbroen (i Vinger) men snudde der da både barnet og hun var syke og ga seg på vei hjem mot Nes, Akershus. De kommer til Odalen og Emma Albertine blir døpt i Støm kirke.

Emma Albertine er ført inn i Vinger kirkebok som uægte med både oppgitt fødselsdato (27.02.1857)), far og med faddere, men det virker ikke som at hun er døpt der (nummerert som "(86)" og at moren ikke kom til kirken) Men opplysningene er gitt av barnemoren.
Ved Emma Albertines dåp (22.03.1857) i Strøm kirke, Odalen er det oppgitt en ny fødselsdato (5.03.1857), ny far og nye faddere og opplysningene er her også gitt av barnemoren.

Hvorfor Christine Andersdtr. har oppgitt forskjellige opplysninger i de to kirkebokoppføringene er en gåte.

Hvordan det har gått videre med med Christine Andersdotter og datteren Emma Albertine har jeg foreløpig ikke funnet ut av.

Takk igjen.

Mvh
Tore L.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»