Skifte etter Berger Torsen Hornbechs hustru 1759

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Erland Bjerke

Skifte etter Berger Torsen Hornbechs hustru 1759

Legg inn av Erland Bjerke » 4. juli 2022 kl. 23.26

Hei.  
Jeg ønsker hjelp til å tyde den delen av skiftet som er på side 566b. Det starter med ANDREAS AAGAARD ..........og tirsdagen den 24de april  skifte etter Berger Torsen Hornbechs hustru Kari Simensdatter osv.
Dette er Solør og Østerdalen Sorenskriveri  1716 - 1774

Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/25240/560

Håper det er noen der ute som kan og vil hjelpe meg med det.

Mvh

Erland Bjerke

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Skifte etter Berger Torsen Hornbechs hustru 1759

Legg inn av Knut Sæther » 5. juli 2022 kl. 18.14

Omtrent slik: 

Andreas Aagaard Giør Vitterligt, at Ao 1759 Tirsdagen den 24de April, haver jeg i anleedning af at for mig var anmeldet og bekiendtgiort det Berger Torsen Hornbechs Hustrue Kari Simensdaatter in medio Januari sidstleden ved døden var afgangen indfunden mig, med Lænsmanden Ole Torrisen Schulstad, og de udnævnte Eedsvorne Lavrættemænd som Vurderingsmænd, nemlig Ole Knudsen og Erich Povelsen fra Østre Bye paa Gaard Hornbech i Grue Præstegields Hoved Sogn, for sammesteds, efter foregaaende advarsel til Enkemanden og øvrige vedkommende, at foretage Registering og Vurdering over bemeldte afdøde Qvindes efterladte Stærboes tilhørende, til paafølgende Skifte efter hendes imellem fornævnte hendes igienlevende efterladte Enkemand Berger Torsen, og deres i ægteskabet sammen avlede 2de Børn, navnlige Tor Bergersen 15 Aar gl: og Kari Bergersdaatter 10 Aar gl: som begge ere hiemme hos Faderen her paa Gaarden og nu med hannem nærværende. Da boens tilhørende blev angivet og foreviist samt Registeret og Vurderet som følger.

Mvh. Knut.

Erland Bjerke

Re: Skifte etter Berger Torsen Hornbechs hustru 1759

Legg inn av Erland Bjerke » 5. juli 2022 kl. 21.20

79301 skrev: 5. juli 2022 kl. 18.14 Omtrent slik: 

Andreas Aagaard Giør Vitterligt, at Ao 1759 Tirsdagen den 24de April, haver jeg i anleedning af at for mig var anmeldet og bekiendtgiort det Berger Torsen Hornbechs Hustrue Kari Simensdaatter in medio Januari sidstleden ved døden var afgangen indfunden mig, med Lænsmanden Ole Torrisen Schulstad, og de udnævnte Eedsvorne Lavrættemænd som Vurderingsmænd, nemlig Ole Knudsen og Erich Povelsen fra Østre Bye paa Gaard Hornbech i Grue Præstegields Hoved Sogn, for sammesteds, efter foregaaende advarsel til Enkemanden og øvrige vedkommende, at foretage Registering og Vurdering over bemeldte afdøde Qvindes efterladte Stærboes tilhørende, til paafølgende Skifte efter hendes imellem fornævnte hendes igienlevende efterladte Enkemand Berger Torsen, og deres i ægteskabet sammen avlede 2de Børn, navnlige Tor Bergersen 15 Aar gl: og Kari Bergersdaatter 10 Aar gl: som begge ere hiemme hos Faderen her paa Gaarden og nu med hannem nærværende. Da boens tilhørende blev angivet og foreviist samt Registeret og Vurderet som følger.

Mvh. Knut.

Hei, Knut.
Fantastisk at det finnes gode hjelpere som deg i dette forum. Tar seg tid og hjelper meg og mange andre. Dette lærer jeg også mye av. Tusen takk.

Mvh

Erland

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»