Skifte af 5 juli 1813 i Grue/Hedmark

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj19090
Sted: Årnes

Skifte af 5 juli 1813 i Grue/Hedmark

Legg inn av gj19090 » 3. februar 2020 kl. 20.21

Skifte etter Tore Bergersen Bakken i Grue 5.juli 1813.
Teksten starter i høyre spalte med: Aar 1813 den 5.juli blev efter osv.
Jeg trenger hjelp til å tyde spalten ned. Jeg kjenner igjen navnene på hans barn Peder,Berger,Marcus,Kari,Marthe og Johanne men jeg skjønner ikke hva som ellers står.
Jeg setter stor pris på om en av dere som kan dette vil hjelpe meg.
Se lenke:

https://media.digitalarkivet.no/view/25216/207

Mvh

Erland Bjerke

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Skifte af 5 juli 1813 i Grue/Hedmark

Legg inn av Knut Sæther » 4. februar 2020 kl. 0.26

Omtrent slik:

Aar 1813 den 5te Julii blev efter Vedkommendes Forlangende en Registerings Forretning foretagen paa Selveyer-Pladsen Bakken under Gaarden Gotland i Grue Præstegiæld ved meg Lensmanden Lorentz Rolsdorph paa Skifteforvalterens Vegne i Følge udstædd Bekjendtgiørelse ved Præstegieldets Kirker efter sammestæds den 1te Junii sidstleden ved Døden afgangen Mand Thore Bergersen, til paafølgende Lovlig Skifte og Deele imellem Afdødes Arvinger.
Som Laugrettesmænd var udmeldt og efter Tilsiigelse tilstæde Ole Arnesen Sund og Ole Marcusen Sætra. Den udstædde Bekjendtgiørelse blev af Sognets Lensmand fremlagt og hvormed han Forkyndede sine Paategninger indtagne, saa Lydende:
Ved denne Forretning mødte Enken Ingeborg Paulsdatter, som opgav at hun i ægteskab med sin Afdøde Mand har avlet 6 Børn som hun opgav at være følgende:

1. Ældste Søn Peder Thorsen myndig, Smed af Profession og opholder seg i Tronhjem.
2. Anden Søn Berger Thorsen myndig og boende her paa Pladsen.
3. Tredie Søn Marcus Thorsen myndig og er Skjeløber ved det Hofske Compagnie og boer paa Pl. Trangsrud.
4. Ældste Datter Kari Thorsdatter gift med Even Christiansen Schyrud af Grue Sogn.
5. Anden Datter Marthe Thorsdatter gift med Halvor Olsen Melbye, boende i Tronhjem.
6. Yngste Datter Johanne Thorsdatter 21 Aar gammel, ugift, tjenende hos Ole Olsen Østre Ejnersrud.

Af Arvingerne var tilstæde Sønerne Berger og Marcus Thor-Sønner og Sviger Sønnen Even Christiansen …
osv.

Mvh. Knut.

gj19090
Sted: Årnes

Re: Skifte af 5 juli 1813 i Grue/Hedmark

Legg inn av gj19090 » 4. februar 2020 kl. 13.49

Hei Knut.
Tusen hjertelig takk for at du tok av din tid for å hjelpe meg. Dette er stort for meg. Har leita lenge for å følge disse personene. Nå kan jeg leite i mine forfedres fotspor med et godt utgangspunkt.

Mvh

Erland Bjerke

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»