Regnskap for salg pantsatt krongods i Bergen og Trondheim
Moderator: MOD_tydehjelp
Regnskap for salg pantsatt krongods i Bergen og Trondheim
Hei, jeg trenger hjelp til å tyde det som står på fjerde post på venstre side.
https://media.digitalarkivet.no/jo20101012620547
Mellom parantesene leser jeg gårdsnavnene Ormbustad og Nouten og verdien av disse gårdene, men jeg klarer ikke å tyde det som står til venstre og høyre for parantesen.
https://media.digitalarkivet.no/jo20101012620547
Mellom parantesene leser jeg gårdsnavnene Ormbustad og Nouten og verdien av disse gårdene, men jeg klarer ikke å tyde det som står til venstre og høyre for parantesen.
- Else Berit Rustad
Re: Regnskap for salg pantsatt krongods i Bergen og Trondhei
Til høyre:
videre derfor giffuet 26 Rd j ort Med deraf j Aars Rente 3 ort 4 s Er - 27 Rdr 4 s.
Mvh
Else B.
videre derfor giffuet 26 Rd j ort Med deraf j Aars Rente 3 ort 4 s Er - 27 Rdr 4 s.
Mvh
Else B.
Tusen takk for tydingen av høyre side.
Klarer noen å hjelpe med venstre side av teksten.
Derpaa waar forstrægt 77 3/4 dl?
Takk for svar. Gårdene Nauten og Ormbostad var pantsatt av kongen i 1662 som jeg leser at dette dokumentet er fra. Jeg skjønner at det måtte svares rente for pantsettingen, men at kongen ble "forstrægt" med en sum penger synes for meg som en litt spesiell formulering. Eller er det jeg som mangler noe elementær forståelse?
Hva som ligger bak denne formuleringen, har jeg ikke kjennskap til. Men hvis du blar litt i dokumentet, ser du at (omtrent) samme formulering er brukt mange steder.
Har lest noen få linjer av begynnelsen på dokumentet:
Eftersom at Ko:Mait: alles voris Allernaadigste Herre och Konning Naadigst Hafver Befalit, att wj det Pandtsatte Goeds Nordenfields, Endten til Pandthafveren, eller Andre derfor mest bydende, till Odell och Eye schulle afhende, och siden atter Jgien Allernaadigst befahlit, Att omendschiønt wj med samme goedtzis afhendelse, hafde giort till Ende, schulle wj dog Alligewell Lade besigtige hvad Schade Goedtzit af detz pandthafvere, Jmod Pandtebrefvitz hiemmel enten paa schoug eller Anden herligh(ed): war filføyed, saa at hans K:M: derfor Serdeelis scheede fyllest och betaling:
Det er altså minst to kongelige fomål: selge og evt. få erstatning for skade.
Ellers treffer jeg på bl.a. Marcelisbrødrene som også forstrakk kongen med penger under div. feider mot pant i eiendom.
Det vil nok være til god hjelp å lese gjennom dokumentet

Har lest noen få linjer av begynnelsen på dokumentet:
Eftersom at Ko:Mait: alles voris Allernaadigste Herre och Konning Naadigst Hafver Befalit, att wj det Pandtsatte Goeds Nordenfields, Endten til Pandthafveren, eller Andre derfor mest bydende, till Odell och Eye schulle afhende, och siden atter Jgien Allernaadigst befahlit, Att omendschiønt wj med samme goedtzis afhendelse, hafde giort till Ende, schulle wj dog Alligewell Lade besigtige hvad Schade Goedtzit af detz pandthafvere, Jmod Pandtebrefvitz hiemmel enten paa schoug eller Anden herligh(ed): war filføyed, saa at hans K:M: derfor Serdeelis scheede fyllest och betaling:
Det er altså minst to kongelige fomål: selge og evt. få erstatning for skade.
Ellers treffer jeg på bl.a. Marcelisbrødrene som også forstrakk kongen med penger under div. feider mot pant i eiendom.
Det vil nok være til god hjelp å lese gjennom dokumentet

Takk for godt svar. Eiendommen ble nok pantsatt til Marcelius brødrene, men noen år senere sittter Jakob og Kristoffer Henden med pantet. Eiendommene solgtes som selveier ca. 1680. Men det blir litt utenom det som skal tas opp i Tydeforumet.