Skifte, Beiarn, Nordland 1842

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Kristin Leithe
Sted: BODØ

Skifte, Beiarn, Nordland 1842

Legg inn av Kristin Leithe » 7. januar 2017 kl. 15.40

Håper noen som greier å tyde gammel skrift kan hjelpe meg her.

Jeg prøver å finne ut mer om Anne Pernille Olsdatter og mannen hennes. Mistenker at jeg har feil foreldre på han (Hans Hansen), og vet ingenting om moren til Anne P.

Jeg har funnet skifte etter Anne Pernille, men det er for meg ganske uleselig. Det er mye tekst, men det viktigste for meg er om noen greier å tyde noen navn og evt hvilket slektsforhold disse har, om dette står.

Det jeg vet fra før, er at hun har en datter som heter Hanna Marie og at faren heter Ole Olsen (bror til Andrea Olsdatter).

Skiftet ligger her, nr 28:
https://media.digitalarkivet.no/view/24986/7

SAT, Salten sorenskriveri, 3/3A/L0054: Skifteprotokoll 24b, 1842-1844, s. 210b-211a
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Skifte, Beiarn, Nordland 1842

Legg inn av Knut Sæther » 7. januar 2017 kl. 16.51

Eit par sitat frå skiftet:

Som Boets Arvinger er ved Registeringen opgivet, sc.
Datteren Hanna Maria Hansdatter 5½ år.
Af Boets vedkommende mødte Enkemanden Hans Hansen samt Datteren Hannas Verge Ole Larsen Storjord …

De ved Registeringen omtalte Testamenter, bleve, […] tilbageleverede Enken Andrea Olsdatters Laugværge Søren Christoffersen Arstad. Det er nemlig sidstnævnte Enke – den Afdødes Moder – der eier Gaarden Storjord, hvilken den Afdødes Mand har brugt, men som han nu vedtog at fratræde …

Mvh. Knut.

dn05219
Kontakt:

Legg inn av dn05219 » 7. januar 2017 kl. 20.28

Fra Slektsbok for Beiarn
Storjord side 421 nr.11
Foreldre til Hans Hansen er Hans Kristoffersen 1773-1833 og Andrea Olsdatter 1778-1854

Gunnar

Kristin Leithe

Legg inn av Kristin Leithe » 7. januar 2017 kl. 21.06

Tusen takk for tolkning, Knut. Når jeg vet fasiten, kan jeg (til en viss grad iallefall, hehe) se at det står det som du sier. Hvis jeg da har tolket dette riktig, så står det da at Andrea Olsdatter er moren til Anne Pernille (den avdøde)? Jeg må innrømme at jeg skjønner enda mindre av denne familien.

I skiftet til Andrea Olsdatter og Hans Kristoffersen (https://media.digitalarkivet.no/view/24992/79), står det ingenting om at de har noen barn (som er årsaken til at jeg tror Hans Hansen ikke er deres sønn) eller barnebarn (som Hanna Marie måtte vært om Andrea var moren). I tillegg står Ole Olsen som helbror av Andrea, og Anne Pernille som Oles datter, og Hanna Marie som Anne P s datter igjen.

I folketellingen for 1801 står de heller ikke oppført med noen barn, mens Hans Hansen skal være født i 1799 (men det er jo selvsagt mulig at årstallet er feil).

Er det en annen Andrea Olsdatter kanskje? Det er vel egentlig ikke helt usannsynlig... hmm.. Eller noe jeg misforstår her?

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»