Kirkebok, Veøy, Møre og Romsdal, 1830

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj25781
Sted: BERGEN

Kirkebok, Veøy, Møre og Romsdal, 1830

Legg inn av gj25781 » 30. oktober 2016 kl. 1.03

Min formor ble født som et uekte barn i Vestnes i 1830. Ved hennes konfirmasjon i Bolsø i 1845 er hennes foreldre oppført som piken Synneve Jensdatter Kjøbstad og ungkarl Ole Aritsen Remmem. Men det kan se ut som det ikke er så enkelt å konkludere med hvem faren var.

I oppføring for dåpen i kirkeboka er det masse uleselig tekst under morens navn i kolonnen "foreldrenes navn og bopæl", det kan se ut som farens navn er oppgitt som Henrik Jansen Remmem, i tillegg står det endel i kolonnen "anmerkning". Se nummer 6 på høyre side: https://media.digitalarkivet.no/kb20070904670702

I tillegg så er det et innskutt papirark i kirkeboka, datert 17. februar 1845 (15 år etter) og underskrevet av O. A. Remmem: https://media.digitalarkivet.no/kb20070904670701

Er det noen som klarer å lese hva som står? Fraskriver han seg alt ansvar og nekter at han er faren? Eller har man i 15 år trodd at det var noen andre som var faren, og her innrømmer han at det var han?

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Kirkebok, Veøy, Møre og Romsdal, 1830

Legg inn av Knut Sæther » 30. oktober 2016 kl. 6.39

Det som står i spalta for foreldreopplysningar les eg slik (med nokre spørsmålsteikn undervegs):

Pigen Syneve Jensdatter Kjøbstad, der, som virkelig Barnefader udlagde Gm: Gaard[?] Mand Hendrik Jensen[?] Remmem. Begges første Leiermaal. De beslægtede[?] Han nægtede[?] factum[?]

Merknaden i spalta lengst til høgre:

Aar 1834 den 8[?] Mai indfandt Pige Synneve Jensdatter Kjøbstad sig, og tilbagekaldte sit Udsagn at Hendrik Remmem var Barnefader, hvortil hun nu udlagde Ungkarl Ole Arithsen …[?] Remmem aaen[?]

Brevet fra O. A. Remmem:

I Anledning det af Hr Sognepræst Tybring mig igaar forelagte Spørgsmaal om hvorvidt jeg vil vedgaa det for rigtigt, eller benægte det som Usandhed, at Pigen Synnøv Kjøbstad skal have udlagt mig som Fader for et af hende den 29de Januar 1830 født Uægtebarn ved Navn Tørri, saa tillader mig herved ærbødigst at erklære at jeg ingenlunde har kundet, eller kan vedtage hendes Beskyldning for Sandhed, men ligesom jeg forhen har fundet mig beføiet at benægte hendes Beskyldning maa jeg herved gjentage min Benægtelse, der i fornødent Fald formeentlig kan blive afgjort ved min Benægtelsesed.
Vestnæs den 17de Februar 1845.
Ærbødigst
O. A. Remmem

Mvh. Knut.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Kirkebok, Veøy, Møre og Romsdal, 1830

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 30. oktober 2016 kl. 8.28

Den første tydinga her er gjengitt i Gards- og Slekthistorie for Vestnes bind 4 Skorgen. Den stemmer med Knut sin tyding.

Denne farskapssaka er forøvrig omtalt i Romsdal Sogelag sitt årskrift for 2002 side 132.
Denne er lagt ut på nett og der kan en lese historia om Henrik Remmem og denne farskapssaka.

http://www.romsdal-sogelag.no/arsskrift

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»