Ekstrarett Larvik 1866

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Ekstrarett Larvik 1866

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 21. september 2016 kl. 13.57

Sliter litt med å tyde det som står på høyre side her:
https://media.digitalarkivet.no/view/41023/4

Jeg ser et og annet ord, og ser at saken gjelder Elen Cathrine Andersdatter og Hans Hansen Mørjestranden, men håper noen kan hjelpe meg tyde resten.

På forhånd takk.

Lars Jørgen

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Ekstrarett Larvik 1866

Legg inn av dn10147 » 22. september 2016 kl. 14.09

Det ser ut som at de begge er tiltalt etter Criminalloven (av 1842) Cap. 18 paragraf 8 (har ikke dette tegnet på ipaden) som omhandler Løsagtighed: Bedriver gift Mandsperson Hor med en annen Mands Hustru, skal enhver af dem belægges med Fængsel.
Hun møtte ikke så saken ble vel utsatt, med trussel om med makt å fremstille dem for retten.
Det var så mange svinger på denne skrifta at jeg vil ikke gi meg inn på noen transkr.

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Legg inn av dn10147 » 22. september 2016 kl. 15.59

Prøver likevel
Aar 1866 den 1ste Mai blev Extraret sat i Landhandler Jensens Bolig i Hælgeraaen, under Administration af Sorenskriver Thaulow i Bivær af de 2de lagrettemænd Huuseierne Halvor Sørensen og Claus Nielsen her af Stædet, begge forhen eedfæstede.
Hvor da blev foretaget Ny Justitssag: Foged Baumann som Reference(?) mod Elen Cathrine Andersdatter og Hans Hansen Mørjestranden. -
Referenten mødte og fremlagde: 1. Amtets Ordre af 20de f.M:, hvorefter gift Kone Elen Cathrine Andersdatter og gift Mand Hans Hansen Mørjestranden skulle tiltales for Overtrædelse af Criminallovens Cap. 18 paragraf 8; 2. det i Sagen under 17de Februar d.A. og 9de f.M: optagne Forhør; 3. Stevningaf 23de f.M: berammet og forkyndt.
Comparenten (?) lod allianseordren (???) foreholdt de Tiltalte og Vidnerne forberedende til Eed. Forøvrigt lades Sagen fremmet efter Anledning (???).
Da Tiltalte Elen Cathrine Andersdatter ikke afgav Møde og det er uomgjengelig fornødent at begge de Tiltalte confronteres maatte Referenten begjære Sagen udsat for at bemældte Tiltalte, efter ny Stævning, kan blive fremstillet under Magt (Vagt?). Eragtes:Sagen udstaaer indtil Videre. Retten hævet.

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 25. september 2016 kl. 11.49

Tusen takk Per.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»