Nordland fylke, Folda (Rørstad), Kjerringøy i Folda, Bodø (Salten), Ministerialbok nr. 853A05 (1745-1791), Kronologisk liste 1757
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071031610103
Første kolonne, midten:
?? 7de Octob: trolovet Jacob Larsøn Find-??????? og Marit Olsdatter
Hva mangler ved mine spørsmåltegn, og hva er "betydningen"?
Samme paret(?), andre kolonne:
Ca. linje 6: ?? 31 oct: Dom: 20 e Trinit: ...
Ca. linje 8: Lyst 1ste gang for......
Ca. linje 11: ... Item Jacob Larsøn og Martha Ols D:
Her roter presten (i løpet av 3 uker) med Marit <-> Martha. Tar jeg dette som samme dama?
Kirkebok, Folda, Nordland, 1756
Moderator: MOD_tydehjelp
- Else Berit Rustad
Re: Kirkebok, Folda, Nordland, 1756
1. d[en] 7de Octob: trolovet Jacob Larsøn Find - skolemester og Marit Olsdatter
2. d 31 oct: Dom: 20 à Trinit: Prædiken paa Rørstad, holt Confirmation 34 personer lyst 1ste gang for Jens Hansøn Sanset og Karen Hans Datter Houchind item Ole Andersøn Winekens og Berit Gunders Datter af Bratfiord item Jacob Larsøn og Martha Ols D....
Marit/Mart(h)a/e er vel varianter av samme navn.
Mvh
Else B.
2. d 31 oct: Dom: 20 à Trinit: Prædiken paa Rørstad, holt Confirmation 34 personer lyst 1ste gang for Jens Hansøn Sanset og Karen Hans Datter Houchind item Ole Andersøn Winekens og Berit Gunders Datter af Bratfiord item Jacob Larsøn og Martha Ols D....
Marit/Mart(h)a/e er vel varianter av samme navn.
Mvh
Else B.
Tusen takk, Else B.
Denne saken er et spørsmål jeg formidler for amerikanske slektninger (hvor vi mistenkte at det står skolemester).
Neste spørsmålet var forståelsen av Find-skolemester:
...it looks like it says "Find=Skolemester" but he is not sure if that means he's a finn who is a schoolmaster? or a schoolmaster at a finn school?
Jeg holder en knapp på siste opsjonen? Hvordan tolker andre teksten?
Denne saken er et spørsmål jeg formidler for amerikanske slektninger (hvor vi mistenkte at det står skolemester).
Neste spørsmålet var forståelsen av Find-skolemester:
...it looks like it says "Find=Skolemester" but he is not sure if that means he's a finn who is a schoolmaster? or a schoolmaster at a finn school?
Jeg holder en knapp på siste opsjonen? Hvordan tolker andre teksten?
Det vil være naturlig å bruke tolkning 2, men det kan vel også samtidig være rom for tolkning 1. Det var vel avhengig av hvor nidkjære prestene var i å påpeke etniske forskjeller. Hva er din erfaring fra dette prestegjeldet?
Per skrev:Hva er din erfaring fra dette prestegjeldet?
Ingen

I bygdeboken for Steigen bind 3, den del som omfatter Nordfolda, står det på side 207 Finneskolemesteren var Jacob Lauritsøn, i 1759 Jacob Larsen.
Steigen bygdebok
Steigen bygdebok
Mvh
Knut Frode
Knut Frode
Takk for tipset, Knut Frode!
Jeg formidler videre...
Jeg formidler videre...