Overutskiftning på Vie i Førde i 1876.

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Magne Kvalstad
Sted: FØRDE

Overutskiftning på Vie i Førde i 1876.

Legg inn av Magne Kvalstad » 16. desember 2015 kl. 8.44

Hva gjør en når en stadig vekk står fast med å lese disse gamle tinglysingene? Ikke før har en fått hjelp til å løse et problem, så står en fast med et nytt. Er det spesielle evner noen har som jeg ikke har? Er det mye trening som ligger bak, eller hva? Når det gjelder dokument som går over flere sider gruer jeg meg litt for å legge ut lenken. Er det slik at noen liker spesielt godt å sitte med slikt. Nå har jeg arbeidet med en overutskiftning i 1876, men den kommer jeg aldri til å komme gjennom. Jeg vil bli veldig glad om noen vil hjelpe, men skjønner og at folk kan mene at dette blir for mye.

Kjeldeinformasjon: Protokollnummer: II.B.21, Stad: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringsstad: SAB
Merknader:
Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 220686.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-59

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Overutskiftning på Vie i Førde i 1876.

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 16. desember 2015 kl. 18.06

Det er kanskje frykten man først må ta tak i. Ikke la den legge en hindring for å gå i gang. Bare sette i gang, starte et sted og ta ord for ord.
De færreste har alt inne til å begynne med, men må gjøre som idrettsfolk. Først må man legge ned litt "grunntrening", dvs. først et treningsprogram i form av ei bok om gotisk skrift og så øve og øve og slite litt.

Jeg snakker da om gotisk skrift, men det du viser til her er "moderne" skrift slik vi har lært på skolen. Her er bare forskjellen at enkelte ord har gammel dansk form som gaard for gård o.l. Med konsentrasjon, tid ,innsats og redusert frykt skulle dette være leselig for de fleste.
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»