Idd og Marker Ekstrarettsprotokoll 1868

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Inger Rita Asbjørnsen
Sted: SKJEBERG

Idd og Marker Ekstrarettsprotokoll 1868

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 12. oktober 2014 kl. 14.05

Her trenger jeg virkelig hjelp til å forstå/tyde hva Johannes Fredriksen er tiltalt for. Det er trolig tyveri for han satt senere på Straffanstalten i Kristiania for tyveri. Det er pent skrevet og det er vel vitner(?) her, men jeg skjønner ingenting :?

311a-312
http://arkivverket.no/URN:rg_read/40274/312/

Rita

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Idd og Marker Ekstrarettsprotokoll 1868

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. oktober 2014 kl. 19.40

I innledningen står det:

Aar 1868 den 14de November blev en Extraret sat paa Øyestad til Optagelse af et Forhør over Johannes Frederiksen angaaende Tyverie, betjent af Sorenskriveren....osv.

Det ble ført 5 vitner (navngitt på siden etter i protokollen):
1. Elias Eriksen Røsnæs, 21 år
2. Martin Andreasen Slang, 21 år
3. Elen Andersdatter Slang, 53 år
4. Karen Pedersdatter, 17 år
5. Lisabet Andersdatter, 44 år.

Mvh
Else B.

Inger Rita Asbjørnsen

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 12. oktober 2014 kl. 21.39

Takk, Else !
Navnene på vitnene var tydlig, men det var verre å skjønne hva dem sa.
Hadde håpet at jeg kunne tyde hva minst en av dem fortalte, men...
Er det mulig å hjelp med litt av hva et vitne sa ?

Rita

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. oktober 2014 kl. 22.09

Skriften er ikke helt god, så det tar litt for lang tid å "stave seg gjennom" alt, synes jeg. Men her er i hvert fall det jeg får ut av første vitnets forklaring (med noen ?-tegn her og der):

1st dept. Elias Eriksen Røsnæs, 21 Aar gl. havde intet Andet at forklare, end at han Søndags Aften den 1ste dennes Kl. omtrent 9 1/2 blev opmærksom paa en Person, som kom ud Liveien(?) fra Lategaard(?) til Hovedveien, kjørende med en brun Hest, forspendt en Gjødselkjærre, men depten. kunde ikke i Mørket skjelne Ansigtstrækkene paa den Kjørende, og vil saaledes ei heller kunne gjenkjende denne, om han have see ham igjen. Johannes Frederiksen kjender han ikke.

Vi får håpe noen andre vil se på det øvrige!

Mvh
Else B.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 12. oktober 2014 kl. 23.01

Forsøk på tyding av forklaringa til det andre vitnet:

2den dept. Martin Andreasen Slang 21 Aar gl. forklarede, at han den af 1. dept. angivne Tid var i Følge med denne, og iagttog det samme som af ham forklarede, men uagtet han kjender Johannes Fredriksen, og den anmeldte kjørende Person passerede(?) lige forbi Depten, [kunde han ikke i Mørket] faldt det ham ikke strax ind at det var Johannes, thi paa Grund af Mørket kunde han ikke skjelne Ansigttrekkene, men det var først senere at det faldt ham ind, at det maatte have været denne. Depten tilføier(?) at han spesielt lagde Merke til at den nevnte Person havde sort Hat paa Hovedet.

Orda eg har sett i klammer kan det sjå ut til er understreka i kjelda, altså skal dei strykast.

Mvh. Knut
Sist redigert av Knut Sæther den 13. oktober 2014 kl. 7.41, redigert 1 gang totalt.

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 13. oktober 2014 kl. 0.16

Og tydinga av forklaringa til det tredje vitnet blir vel omtrent slik:

3d deptinde Elen Andersdatter Slang, 53 Aar gl., forklarede, at hun om Morgenen den 2d dennes blev opmerksom paa, at der havde været Tyve paa Loftet paa Slang, hvortil[?] Adgangen er gjennem …den[?] Gang, der pleier at være stengt, hvilket imidlertid ikke var Tilfeldet den foregaaende Løverdagen Aften, da Tyveriet rimeligvis er forøvet, thi Kl. omkring 8 samme Dags Aften, hørtes Støi paa samme Loft, og da Pigen Karen, som møder her i dag, kom ud, fare en Person forbi hende. Deptinden mistede ved denne Leileghed en sort Uldkjole. Localiteterne paa det nevnte Loft ere saadanne, at kun velkjendte Personer i Mørke kunne hitte Rede der, men Johannes Frederiksen har tjent paa Slang, og var ret kjendt der.

Med atterhald om feil.

Mvh. Knut

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 13. oktober 2014 kl. 9.10

Om forklaringa til den femte vitnet synest eg det står dette:

5te deptinde Lisabet Andersdatter, 44 Aar gl. havde intet Andet at oplyse, end at der ved det af 3d og 4d deptinde omforklarede Tyverie ogsaa bortkom en deptinden tilhøren gammel sort Or...s[?] Kaabe, som var beroende der.

Mvh. Knut

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. oktober 2014 kl. 9.17

Knut skrev:gammel sort Or...s[?] Kaabe,

...en gammel sort Orleans Kaabe,....

http://meyersfremmedordbog.dk/ordbog?query=orlean

Mvh
Else B.

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 13. oktober 2014 kl. 9.53

Her er det eg har når det gjeld forklaringa til det fjerde vitnet (kjem ikkje heilt i mål, og med atterhald om feil):

4de deptinde Karen Pedersdatter, 17 Aar gl. og i Tjeneste paa Stang, henholdt sig til 3d deptindes Forklaring saavidt hende vedkommer, med Tillægg at hun i Mørket ikke kunde kjende den Person, som ude paa Gaardstunet foer forbi hende. Deptinden mistede ved samme Leilighed en Ud…..s[?] Kjole, en S....[?] Kjole og hvidt Skjørt, hvilke samtlige ere beroende paa Politikammeret i Frederikstad, hvor de vare tagne i Forvaring som have fundne hos en Pige, som var i Johannes Frederiksens Følge og hvor deptinden har seet og gjenkjendt sine Eiendele.

Mvh. Knut.

Inger Rita Asbjørnsen

Legg inn av Inger Rita Asbjørnsen » 13. oktober 2014 kl. 12.43

Mange takk :)

Det at Johannes stjal dameklær har jeg har jeg nå funnet ut av. Han hadde en medtiltalt, Anna Jensen. Hun var hans kjæreste og var født i Drøbak, Anna ( Christiana ) Jensen Mølen, datter av Jens Olsen Mølen fra Vestby og Boel Agnethe Olsdatter fra Drøbak. Johannes Fredriksen var litt av en type, han begikk mange tyverier. Han stjal også en pram som han brukte til tyveri, ble vel lei av å ro så han stjal et tøystykke som han brukte som seil (om jeg skjønte det rett ). Av det han stjal var kjoler, skjørt, sølvtøy, sølvnål + noe jeg ikke greier å tyde. Han hadde visst vært matros på dampskibet Oslo. Han fikk 3 1/2 år straff.
Dette fant jeg etter å ha " lest" ( forstod på langt nær alt )

Akershus fylke Drøbak Ekstrarettsprotokoll
fra folie 219b (219a) og flere sider fremover.

http://arkivverket.no/URN:rg_read/40513/223/

Har rettet Anna Jensens foreldre !

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»