Kirkebok, Nordland, Vefsen, 1789

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn26339
Sted: DRAMMEN

Kirkebok, Nordland, Vefsen, 1789

Legg inn av dn26339 » 4. april 2014 kl. 21.34

Hei!
Jeg trenger hjelp til å få litt nærmere innsikt i dette oppslaget

Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A07 (1780-1799), Kronologisk liste 1789, side 188-189.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87

På høyre side finnes dåp av Iver, far Erich Iversen Langmoen og mor Birgit Pedersdatter.
Lenger nede på siden er antagelig dåpsdagen, 26.01.1789, sammen med to andre.

Men når er Iver født? Det ville også være fint å få tolkning på det som står mellom "dobbeltstrekene"

Hilsen
Jonn Hammerborg

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Kirkebok, Nordland, Vefsen, 1789

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. april 2014 kl. 22.09

Dåpsdatoen står litt nedenfor midten på venstre side. Dom 3 p. Epiph (3. søndag etter hellige 3 konger). I 1789 var det 25. jan. Fødselsdato er ikke nevnt, men barna skulle være døpt inne 8 dager ifølge Christian V. norske lov.

Dåpsteksten: Baptisæt Jver. Par: Erich Jversen Langmoen, Birrite Pedersdr. Spons. Jacob Christophers. Wolden, Peder Christensen Moe, Jon Pedersen Moe, Ane Olsd. Wolden, Elen Olsd. Langmoen

Mvh Paul

dn26339

Legg inn av dn26339 » 4. april 2014 kl. 22.29

Hei Paul!
Tusen takk for raskt svar. Det er alltid lettere å se sammenhengen når du viser meg helheten i teksten i kirkeboken. Forsto vel at fødselsdatoen ikke fantes, men ble forvirret av 26. januar.
Hva som står mellom "dobbeltstrekene" er muligens ikke lesbart?
Mvh
Jonn :)

Svein Asle Flatmo
Sted: OSLO

Legg inn av Svein Asle Flatmo » 4. april 2014 kl. 22.33

Hei. Nå lærte jeg noe helt nytt, igjen. Paul du sier at barna skulle være døpt iløpet av 8 dager ifølge lov. Er det da derfor det er en del hjemmdøpte, denne opplysningen var ganske utrolig. Uten å fornærme noen, men dette skulle vært idag , he he. Helt utrolig !
Mvh. Svein

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. april 2014 kl. 22.34

Bare en ekstra opplysning fra samme innførsel:

Dåpsinnførslene gjelder tvillingene Iver og Marith. Marith ble døpt samme dag, og hennes faddere var Niels Nielsen Birknæss, Lars Pedersen ibid., Kari Pedersd. Dolstad, Pernilla Nielsd. Langmoen, Ane Maria Nielsd. Birknæss.

Mvh
Else B.

Svein Asle Flatmo

Legg inn av Svein Asle Flatmo » 4. april 2014 kl. 22.41

Du er helt utrolig Else, ingenting går ditt øye forbi. Hva skulle vi slektsamatører gjort uten dere som stadig hjelper oss villfarne. Eneste vi kan gjøre er å prøve med tiden å hjelpe andre.
Mvh. Svein

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. april 2014 kl. 22.44

Svein skrev:Paul du sier at barna skulle være døpt iløpet av 8 dager ifølge lov. Er det da derfor det er en del hjemmdøpte, denne opplysningen var ganske utrolig.

Det Paul sier om dåpen er riktig. At mange barn ble hjemmedøpt kunne jo ha flere årsaker, f.eks. at barnet var sykt slik at det var vanskelig å få det kirkedøpt innen de åtte dagene. Lang vei til kirke kunne også ha noe å si, særlig på vinterstid.

Dåpen var jo en kirkelig handling, og det var viktig å få den utført så snart som mulig etter fødselen - det er vel neppe så vanskelig å skjønne.

(Litt på siden: Jeg ble døpt da jeg var 9 dager gammel, selv om jeg ikke er født på 1700-tallet.. :wink: ...)

Mvh
Else B.

dn26339

Legg inn av dn26339 » 4. april 2014 kl. 22.53

Hei Svein!
Jeg heter Jonn Hammerborg, Drammen. Er samboer med Ragnhild (f. Kristiansen) etter sin far Olav Ottar, hvis mor var Ragnhild Olea Hansen Flatmo (født på Støtt). Ragnhild fra Støtt var gift med Kristian Magnus Aleksandersen. Det må vel bety at vi leter litt i samme slekt.
Kunne være fint å få kontakt med deg. Du kan sikkert lære meg mye og vise til slekten lenger tilbake i tid. Sist sommer var vi på besøk hos Idar og Doris Rendahl, Ørnes.
Mvh
Jonn

Svein Asle Flatmo

Legg inn av Svein Asle Flatmo » 4. april 2014 kl. 23.54

hei. Uten å tråkke noen på tærene så skjønte jeg nok at du var litt sent ute Else. Skal dele noe rart, har ikke mine foreldres vielsedag engang, da jeg som attpåklatt,, vel ingen vet noe av mine gamle søsken : De vil vel ikke finne ut at de er uekte barn, he he :D Vel har ikke brydd meg mye om den datoen. Det som er merkelig er hvordan vi lar nåtiden flyte forbi.
Og til deg John Ole Hammersborg så stiller jeg all min lille kunnskap til disp. hvis vi kan dele noe.
Mvh. Svein

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. april 2014 kl. 0.12

Else skrev:Litt på siden: Jeg ble døpt da jeg var 9 dager gammel, selv om jeg ikke er født på 1700-tallet.. :wink: ...)

Mye rart som har skjedd. Jeg ble døpt om natta. :lol: i forbindelse med en midnattsgudstjeneste nyttårsaften. Jeg vet datoen når dåpen er registrert, men er usikker på den reelle datoen - for ikke å si året :!:

Mvh Paul

dn26339

Legg inn av dn26339 » 5. april 2014 kl. 11.27

Hei Svein!
Tusen takk for hyggelig tilbud. Kan du antyde om du kjenner noen av de personene jeg nevnte i mitt spørsmål til deg. Det dreier seg i første omgang om personer i området rundt Velfjorden, Reipå og øyene i området. Ha en god dag - ikke sitt for lenge oppe om natta -hehe. :)
Mvh
Jonn Ole

gj07987
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj07987 » 8. desember 2016 kl. 10.55

Jonn skrev:Hei Svein!
Jeg heter Jonn Hammerborg, Drammen. Er samboer med Ragnhild (f. Kristiansen) etter sin far Olav Ottar, hvis mor var Ragnhild Olea Hansen Flatmo (født på Støtt). Ragnhild fra Støtt var gift med Kristian Magnus Aleksandersen. Det må vel bety at vi leter litt i samme slekt.
Kunne være fint å få kontakt med deg. Du kan sikkert lære meg mye og vise til slekten lenger tilbake i tid. Sist sommer var vi på besøk hos Idar og Doris Rendahl, Ørnes.
Mvh
Jonn

Hei John.

Jeg fikk dessverre ikke til å sende deg en pm, så jeg prøver med et innlegg her.

Jeg kom nettopp over dette innlegget på Dis Norge hvor du sier at din samboer er etterkommer etter Ragnhild Hansen og Kristian. Stemmer det at Ragnhild er datter av Hans Olsen og Gjertine Larsen? I så fall er hun søster av min bestefar, Gerhard...

Min mor Greta, gift Iversen, kjenner godt til Idar og Dordis og er jevnlig på besøk hos dem. Kanskje du kjenner henne?

Jeg har et slektstre på ancestry.com med mange forfedre til Ragnhild dersom du er interessert i dette og mangler en innfallsvinkel.

Ta gjerne kontakt om du er interessert.

Mvh Svein Iversen

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 8. desember 2016 kl. 11.40

Svein skrev:Hei John.

Jeg fikk dessverre ikke til å sende deg en pm, så jeg prøver med et innlegg her.

Nå er jo dette "Tydeforum" så det er bedre å bruke PM.

En vanlig missforståelse i den forbindelse er at når en sender en PM blir den liggende i Utboks, og tilsynelatende ikke sendt. Det er slik det fungerer. PM'en ligger i din utboks, men den ligger også i mottakers Innboks. Når mottaker åpner PM'en flyttes den fra din Utboks til din Sendte PM'er.

Mvh Paul

gj07987
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj07987 » 8. desember 2016 kl. 12.20

Ahhhh.
Det forklarer saken. Takk for det. Da har han vel fått to :)

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»